• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Vildhonung

Jag tror verkligen att det finns en kategori människor som inte mår särskilt bra av stärkelserika livsmedel som bröd, pasta, gröt, flingor etc. Vi får blodsockersvängningar, som leder till att man panikäter något för att inte svimma. En del i denna grupp blir också sockerberoende. Det går man upp i vikt av även om alla andra måltider varit enligt "tallriksmodellen!". Efter ett antal år har denna kategori utvecklat sk insulinresistens och därefter får många diabetes typ 2. Har man denna typ av känslighet så funkar LCHF. Har man aldrig haft blodsockersväningar är man bara att gratulera för då behöver man inte komma in i denna onda cirkel.

• IsaCMoJs

Kolhydrater = Insulinpåslag =stängd fettförbränning
    Fett = Fettförbränning

Det fungerar så för alla människokroppar...

Äter man mycket kolhydrater som livsmedelsverket tycker att vi ska så måste vi antingen äta typ nada fett, mindre mängd mat eller motionera som galningar eller så äter man LCHF och äter det man får tills man är mätt, slipper blodsockerdippar och mår bra!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Micke54
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 17:59:22 följande:
    Kolhydrater = Insulinpåslag =stängd fettförbränning Fett = Fettförbränning Det fungerar så för alla människokroppar... Äter man mycket kolhydrater som livsmedelsverket tycker att vi ska så måste vi antingen äta typ nada fett, mindre mängd mat eller motionera som galningar eller så äter man LCHF och äter det man får tills man är mätt, slipper blodsockerdippar och mår bra!
    Om man äter både fett och kolhydrater tills man blir mätt, utan att bli fet då? Fungerar inte vi som vanliga människor då eller? Man skall passa sig för att generalisera alltför mycket.
  • IsaCMoJs
    Micke54 skrev 2009-09-27 18:09:22 följande:
    Om man äter både fett och kolhydrater tills man blir mätt, utan att bli fet då? Fungerar inte vi som vanliga människor då eller? Man skall passa sig för att generalisera alltför mycket.
    Gör du det utan att träna och utan att gå upp i vikt? Du skriver i din pres. att du tränar?
  • Micke54
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 18:31:24 följande:
    Gör du det utan att träna och utan att gå upp i vikt? Du skriver i din pres. att du tränar?
    Javisst för att hålla min vikt uppe. Slutar jag tappar jag vikt och blir smal. Så jag skulle absolut inte ha några problem med det. Ingen annan i min familj heller då jag är det enda som tränar.
    Du blir fortfarande inte fet om du inte äter för mycket i förhållande till din förbränning.
    Det funkar inte för alla men att skriva att alla blir feta utan LCHF eller massor av motion är inte rätt någonstans.
    Men jag håller absolut med om att tallriksmodellen är fuckad och jag har aldrig följt den heller.
  • Immer
    Mizzz skrev 2009-09-25 14:59:07 följande:
    H2O
    ..allvarligt , du tror det?!
  • IsaCMoJs
    Micke54 skrev 2009-09-27 18:49:32 följande:
    Javisst för att hålla min vikt uppe. Slutar jag tappar jag vikt och blir smal. Så jag skulle absolut inte ha några problem med det. Ingen annan i min familj heller då jag är det enda som tränar. Du blir fortfarande inte fet om du inte äter för mycket i förhållande till din förbränning. Det funkar inte för alla men att skriva att alla blir feta utan LCHF eller massor av motion är inte rätt någonstans. Men jag håller absolut med om att tallriksmodellen är fuckad och jag har aldrig följt den heller.
    Om jag ska tappa i vikt så har jag ett par val, du kan ju när du ser dem förstå varför en naturlig kost med LCHF passar mig:

1. Äta enligt tallriksmodellen och alltså lite fett och mycket kolhydrater och ständigt behöva äta för att hålla blodsockret jämt och dessutom hålla koll på allt som kommer in via munnen för att det inte ska bli för mycket kalorier, points mm och dessutom behöva motionera för att kanske kunna äta mig mätt (mer motion mer mat?)

2. Äta enligt LCHF och får äta hur mycket jag vill av det som är godkänt, äta max 3 mål om dagen och ha ett jämt blodsocker och slippa motionera med tvång för att gå ner i vikt!

Du är den enda jag hört talas om som min ekvation där uppe inte gäller om jag ska vara ärlig!
  • Micke54
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 19:18:19 följande:
    Om jag ska tappa i vikt så har jag ett par val, du kan ju när du ser dem förstå varför en naturlig kost med LCHF passar mig: 1. Äta enligt tallriksmodellen och alltså lite fett och mycket kolhydrater och ständigt behöva äta för att hålla blodsockret jämt och dessutom hålla koll på allt som kommer in via munnen för att det inte ska bli för mycket kalorier, points mm och dessutom behöva motionera för att kanske kunna äta mig mätt (mer motion mer mat?) 2. Äta enligt LCHF och får äta hur mycket jag vill av det som är godkänt, äta max 3 mål om dagen och ha ett jämt blodsocker och slippa motionera med tvång för att gå ner i vikt! Du är den enda jag hört talas om som min ekvation där uppe inte gäller om jag ska vara ärlig!
    Kul att vara unik men jag känner många som inte blir feta av att äta som "vanligt".
    Kul att du har hittat din väg att må bra, jag lägger inga värderingar i hur folk lever reagerade bara på att det du sa skulle gälla för alla människor vilket jag inte upplever det som.
    Menar du att du inte känner någon normalviktigt som inte äter LCHF?
  • IsaCMoJs

Haha nej jag menar att jag inte känner någon som kunnat äta fett och kolhydrater samtidigt utan att gå upp i vikt. De flesta jag känner kämpar för att gå ner i vikt men tyvärr så kör dom efter livsmedelsverkets rekommendationer och det går ju som det går... Dessutom är de flesta sockerberoende och kan inte vara utan nått sött utan att bli tokiga

• PixL
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 19:18:19 följande:
    Om jag ska tappa i vikt så har jag ett par val, du kan ju när du ser dem förstå varför en naturlig kost med LCHF passar mig:1. Äta enligt tallriksmodellen och alltså lite fett och mycket kolhydrater och ständigt behöva äta för att hålla blodsockret jämt och dessutom hålla koll på allt som kommer in via munnen för att det inte ska bli för mycket kalorier, points mm och dessutom behöva motionera för att kanske kunna äta mig mätt (mer motion mer mat?)2. Äta enligt LCHF och får äta hur mycket jag vill av det som är godkänt, äta max 3 mål om dagen och ha ett jämt blodsocker och slippa motionera med tvång för att gå ner i vikt!Du är den enda jag hört talas om som min ekvation där uppe inte gäller om jag ska vara ärlig!
    Slippa motionera!? Det var det dummaste jag hört på länge.
    Är det så att om man äter enligt LCHF så "slipper" man motionera?
Svar på tråden LCHF en sekt?