• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • IsaCMoJs
    PixL skrev 2009-09-27 20:13:07 följande:
    Slippa motionera!? Det var det dummaste jag hört på länge. Är det så att om man äter enligt LCHF så "slipper" man motionera?
    japp så är det! Man behöver inte göra det för att gå ner i vikt med LCHF, men man får ju om man vill,vilket jag inte gör!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Micke54
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 20:10:19 följande:
    Haha nej jag menar att jag inte känner någon som kunnat äta fett och kolhydrater samtidigt utan att gå upp i vikt. De flesta jag känner kämpar för att gå ner i vikt men tyvärr så kör dom efter livsmedelsverkets rekommendationer och det går ju som det går... Dessutom är de flesta sockerberoende och kan inte vara utan nått sött utan att bli tokiga
    Jo det brukar ju vara så, men jag äter antagligen liknande LCHF fast med mera kolisar, jag äter typ inte godis eller läsk eller dylikt då mitt sockersug är obefintligt.
    Vi kör på vanliga gräddsåser fullfet creme fraiche osv. Jag äter fiberhavregrynsgröt på morgonen med olivolja i till frukost exempelvis för att inte bli hungrig så fort.
    Men då jag inte äter en massa socker så blir antagligen mitt kolhydratintag inte så högt om man jämför med en person som äter godis/läsk osv.

Jag äter frukost 0600, lunch 1200, middag 1800 och går i skolan 08-15 pendlar med tåg ca 30 mil om dagen. Inga blodsockerfall, inget småätande så det verkar funka bra. Problemet för mig är snarare att jag inte hinner äta tillräckligt för att behålla min vikt, har inte kommit på något bra mellanmål som inte kräver kylning som funkar i väskan då vi har så korta raster. Keso har annars varit min favorit tidigare när jag arbetade.
  • IsaCMoJs

Det låter lite som en LC kost ändå... Innan mitt LCHF liv så kunde jag inte gå mer än 3 timmar emellan måltiderna utan att vara skakis och det är inte kul!

• PixL
    IsaCMoJs skrev 2009-09-27 20:17:54 följande:
    japp så är det! Man behöver inte göra det för att gå ner i vikt med LCHF, men man får ju om man vill,vilket jag inte gör!
    Jaha, det låter ju inte särskilt sunt.
  • IsaCMoJs
    PixL skrev 2009-09-28 12:24:34 följande:
    Jaha, det låter ju inte särskilt sunt.
    På vilket sätt då? Att vara överviktig och motionera är inte heller särskilt sunt då det sliter mycket på kroppen!
  • PixL
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 14:45:44 följande:
    På vilket sätt då? Att vara överviktig och motionera är inte heller särskilt sunt då det sliter mycket på kroppen!
    Skämtar du eller?
  • Subklavia
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 14:45:44 följande:
    Det var det dummaste jag har hört på länge!!
  • Mannehkunda
    PixL skrev 2009-09-28 15:08:13 följande:
    Skämtar du eller?
    Antagligen inte, för att förklara närmare så är det ju väldigt vanligt att överviktiga får problem med lederna i tex knäna, då är det ju bättre att bekämpa övervikten först och sen ta tag i motionen. Rör den överviktiga på sig för hårt så sliter det ännu mer på lederna, helt logiskt eller?
  • PixL
    Mannehkunda skrev 2009-09-28 16:15:11 följande:
    Antagligen inte, för att förklara närmare så är det ju väldigt vanligt att överviktiga får problem med lederna i tex knäna, då är det ju bättre att bekämpa övervikten först och sen ta tag i motionen. Rör den överviktiga på sig för hårt så sliter det ännu mer på lederna, helt logiskt eller?
    Jag förstår att man inte bör försöka sig på att springa maraton om man är fet men att cykla till jobbet och ta långpromenader lär ju inte skada någon.
  • bakeacake

jag sprang en mil igår.. är reumatiker, OCH gravt överviktig.. men se vad bra de gick.. :)

Svar på tråden LCHF en sekt?