• mandelblomma

är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt

vart går gränsen för erat samvete om ni har barn som inte sover på nätterna?
    Sjukskriver ni er?
    Eller rent utav tar vård av barn- slippa en karensdag?
    Spelar det någon roll om det är enstaka nätter eller om det är vardag att ha nätter med småbarn som vaknar flera gånger er natt....
    Hur löser ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 14:19
    Jo och vad jobbar ni med/ som?

• Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt
  • Familytime

Helene OSV skrev 2009-09-18 14:52:23 följande:

Efter EN sömnlös natt??
    Nej, jag hade inte tagit ledigt. Hade barnet inte mått bra, så hade jag tagit vab och varit hemma tillsammans. Men om barnet är helt OK och jag är trött, så hade jag inte varit hemma.
  • SaramedM

Helene OSV skrev 2009-09-18 14:52:23 följande:

Efter EN sömnlös natt??
    skulle du verkligen skicka barnen till förskolan om de haft 3 stycken utbrott a 1 timme +tid att lugna ner sig och somna om?
  • Mamma till bröderna bus
    Eisa skrev 2009-09-18 14:23:08 följande:
    Jag skulle inte kunna jobba efter en sömnlös natt. De som gör det borde ha ett kok stryk. Livsfarligt. Man kanske tror att man har omdöme men i själva verket är man som alkoholpåverkad.
    då skulle jag aldrig kunna jobba, min son sover aldrig hela natten utan vaknar flera gånger på natten.. han är 3...
  • Helene OSV
    SaramedM skrev 2009-09-18 19:14:23 följande:
    skulle du verkligen skicka barnen till förskolan om de haft 3 stycken utbrott a 1 timme +tid att lugna ner sig och somna om?
    Jag vet ärligt talat inte, har nog inte varit med om det... Sigrid har haft nattskräck men det varade nog inte riktigt så länge och dagen efter har hon varit som vanligt.
    Skulle hon vara märkbart påverkad så skulle hon ju naturligtvis få stanna hemma! (men jag jobbar ju inte... inte för att det egentligen spelar nån roll, behöver de vara hemma så är jag hemma!)
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Mumin75
    Familytime skrev 2009-09-18 14:37:36 följande:
    Sömnlös natt? Så många som det blivit genom åren, så skulle det bli väldigt mycket sjukskrivningar. Min kropp har nog vant sig vid att inte sova hela nätter längre! Haha! Fast när lillen var sjuk, så var jag vaken 21 dygn i sträck för han hade så svårt att andas och kunde inte sova. Då var jag i och för sig mammaledig, men jag hade stannat hemma då i vilket fall. Nu får jag åtminstone någon timma sovit i sträck innan det är dags att vakna igen och det är inget jag tar ledigt för.
    Oj, 21 dygn... trodde inte ens det var möjligt. Man har ju läst om hur farligt det är att vara vaken för länge och att man rent av kan dö. Själv har jag varit vaken i 5 dygn en gång och de sista dygnen kunde jag inte sova även att jag ville och försökte... kände mig jättepigg, skitskumt kändes det. Och sen blev jag väldigt konstig och yr och det kändes som jag befann mig utanför verkligheten... misstänker att jag då var påväg in i en psykos eller nåt sånt pga min sömnlöshet... efter 5 dygn lyckades jag tack o lov att sova lite och sen blev det bättre o bättre men det tog mig 2 veckor innan yrseln försvann och jag blev helt normal igen.

Och till ts fråga... jo, efter en hel natts sömnlöshet så är inte jag normal iaf så jag skulle mycket väl kunna sjukskriva mig. Är barnet friskt och tillräckligt pigg för dagis så skulle jag låta barnet gå och stanna hemma själv och sova ut. Är barnet inte tillräckligt piggt för dagis skulle barnet få vara hemma och jag skulle nog då vabba.
  • modestyclara

Nä verkligen inte. Vår minsting sover som värst en kvart åt gången och som bäst 3 h åt gången så då hade maken aldrig varit på jobbet...

• Limja

Nej det är inte okej. Jag skulle aldrig sjuksrkiva mig på grund av sömnbrist.
    Definitivt inte efter EN sömnlös natt. Jag har två barn under 3 år och sen första kom har jag inte sovit en enda hel natt och säkert 100 nätter har varit så gott som sömnlösa. Det är ju bara att gilla läget, tycker jag. Man vänjer sig vid minimalt med sömn, och sover man okej andra nätter är det knappast befogat med sjukskrivning.
    Effekterna av sömnbrist kan liknas vid alkoholpåverkan. Man bör ju till exempel inte köra bil om man är alltför trött ... men hur många småbarnsföräldrar skulle inte då behöva sjukskriva sig var och varannan dag! Det faller på det orimliga konsekvenserna, tycker jag.

• Siili

Jag förstår nog inte frågan riktigt märker jag när jag läser svaren i tråden... Men jag skulle iaf sjukskriva mig om jag inte sovit något alls på en hel natt (och då varit vaken minst 24 timmar i sträck). Jag klarar nätter med upphackad sömn eftersom vår son inte sover hela nätter utan att vakna, men att vara helt utan sömn går inte. Till slut börjar jag hallucinera.

• Siili
    Mumin75 skrev 2009-09-19 21:02:58 följande:
    Oj, 21 dygn... trodde inte ens det var möjligt. Man har ju läst om hur farligt det är att vara vaken för länge och att man rent av kan dö. Själv har jag varit vaken i 5 dygn en gång och de sista dygnen kunde jag inte sova även att jag ville och försökte... kände mig jättepigg, skitskumt kändes det. Och sen blev jag väldigt konstig och yr och det kändes som jag befann mig utanför verkligheten... misstänker att jag då var påväg in i en psykos eller nåt sånt pga min sömnlöshet... efter 5 dygn lyckades jag tack o lov att sova lite och sen blev det bättre o bättre men det tog mig 2 veckor innan yrseln försvann och jag blev helt normal igen. Och till ts fråga... jo, efter en hel natts sömnlöshet så är inte jag normal iaf så jag skulle mycket väl kunna sjukskriva mig. Är barnet friskt och tillräckligt pigg för dagis så skulle jag låta barnet gå och stanna hemma själv och sova ut. Är barnet inte tillräckligt piggt för dagis skulle barnet få vara hemma och jag skulle nog då vabba.
    Världsrekordet i att vara vaken i sträck ligger på 11 dygn...
  • Jollybolly

jag tycker inte att trötthet är sjukdom och skulle därav aldrig sjukskriva mig. däremot kan jag förstå om man tex kör buss, eller är läkare.. alltså har ett jobb där man kan utsätta andra för livsfara om man är för trött.

har man tagit sig iväg till jobbet efter en natt på krogen, borde man klara att jobba efter att ha varit vaken hemma.

Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt