Vi har under sammanlagt flera år haft sömnavbrott om allt från en timme eller mer per natt varje dag till en kvart - 20 två tre gånger per natt då vi aktivt burit, sövt om osv pga av nattskräck eller oro. Oftast har barnen varit ok, kanske inte ens varit helt vakna under sina oroliga upplevelser. Vi har däremot varit vakna. Ibland har nattoro varit en infektion som brutit ut men långt i från alla gånger. När barnen verkat vara i normal form på morgonen, vilket är oftas, har vi lämnat på dagis, har vi märtk en infektion har vi stannat hemma så klart. Vi är mycket hemma med våra barn trots de går på förskolan så vi vet hur de är på dagen i normala fall efter många eller längre uppvak. Fungerar ofta finfint, kanske med en tidigare eller längre vila.
Vi har också fungerat och i alltid gått till jobbet men visst har vi levt på gränsen i perioder. Jag har ett akademiskt jobb och får sova mest i familjen pga av mitt individuella behov (inte dirket styrt av jobbet utan förmåga att jobba med sömnbrist). Maken har tagit mest av de svåra nätterna då han inte sover lika många timmar och har ett praktiskt jobb. Han har däremot migrän och den kan klart utlösas av tärande sömnbrist så vi turas om när det behövs. Men den är inte direkt sömnutlöst - han har ett sömnbehov om c 6 timmar per natt. Oftas jobbar han ändå med migränen, då det är så ofta att den är ett normaltillstånd och han kan inte vara hemma jämt. Naturligtvis är det inte bra för hälsan. När han får sina anfall som leder till att han nästan dunkar huvudet i betongväggen, är han hemma så klart men däremellan dessa anfall är det ofta kronisk värk som borde tas om hand men det finns inte utrymme för det och att ha ett jobb.
Vi löser situationen men att jobba deltid, ta extra semester, vila när vi båda är hemma, inte ha ett för aktivt socialt liv. Hade vi haft mer sömnunderskott än som vi har det, vet jag inte hur hälsan klarat det.