• mandelblomma

är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt

vart går gränsen för erat samvete om ni har barn som inte sover på nätterna?
    Sjukskriver ni er?
    Eller rent utav tar vård av barn- slippa en karensdag?
    Spelar det någon roll om det är enstaka nätter eller om det är vardag att ha nätter med småbarn som vaknar flera gånger er natt....
    Hur löser ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 14:19
    Jo och vad jobbar ni med/ som?

• Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt
  • Det ljuva livet

Jag har tagit vård av barn för vår son en gång därför att han inte hade sovit. Han hade en period på ca ett halvår när han hade som vana att vakna och vara vaken ett par timmar varje natt.

En gång av dessa var han vaken mellan 1:30 och 5:30, då valde jag att ta VAB för att han inte skulle fungera på sin förskola. Hans allmäntillstån hade helt enkelt kunnat jämföras med att han varit sjuk.

• Eisa

Jag fattar inte hur folk orkar jobba när de sovit väldigt lite/ingenting. Otroligt, jag blir helt förstörd av sömnbrist, tål det inte alls. Jag mår dåligt redan om jag sovit 6 sammanhängande timmar. Jag behöver 8-9 oavbruten.

• Rulltrappa

ja, när min son har sovit dåligt behöver man inte titta en extra gång för att fatta att han inte orkar en dag på förskolan. jag klarar mig alltid vaken några dygn men inte han. så då stannar vi hemma.

• Siili
    Eisa skrev 2009-09-19 22:09:36 följande:
    Jag fattar inte hur folk orkar jobba när de sovit väldigt lite/ingenting. Otroligt, jag blir helt förstörd av sömnbrist, tål det inte alls. Jag mår dåligt redan om jag sovit 6 sammanhängande timmar. Jag behöver 8-9 oavbruten.
    Lägg ägg! Vad olika det kan vara.
    Jag sover 2-3 timmar sammanlagt nu innan jag måste vakna igen och det känns helt ok. Jag tror min gräns går där för vad jag klarar utan att känna mig trött. När jag sov mindre än så, så mådde jag inte så bra. Innan jag fick barn så mådde jag dåligt av att bara sova 2 timmar i sträck, så det har ändrat sig för att jag har varit tvungen att vakna ofta...
  • Siili
    Siili skrev 2009-09-19 22:15:18 följande:
    Lägg ägg! Vad olika det kan vara. Jag sover 2-3 timmar sammanlagt nu innan jag måste vakna igen och det känns helt ok. Jag tror min gräns går där för vad jag klarar utan att känna mig trött. När jag sov mindre än så, så mådde jag inte så bra. Innan jag fick barn så mådde jag dåligt av att bara sova 2 timmar i sträck, så det har ändrat sig för att jag har varit tvungen att vakna ofta...
    Äh inte 2-3 timmar sammanlagt utan 2-3 timmar i sträck. Det händer iaf 2 ggr under natten.
  • bebis0307

Har inte läst hela tråden men av de svar jag har läst så verkar alla ha barn som har svårt att sova hela nätter av olika anledningar. För min del är det ok om man då är hemma om man väljer att ha barnet hemma - varför skulle barnet orka vara på sitt "jobb" bättre än dig?!
    MEN har en kollega som varit hemma ett flertal gånger för att hon vaknat då och då under natten och kände att hon behövt vara hemma och vila upp sig. Till saken hör att hon varken har hemmaboende barn eller ett yrke som kräver att man är totalt utvilad (hon jobbar dessutom sällan mer än 5 tim/dag)...
    Själv skulle jag ha gått till jobbet trots vaken tid stor del av natten (om jag inte behöver vabba (ibland har dottern ledig dag med sin pappa så då har jag ingen anledning att vara hemma iaf)).

• SaramedM
    Limja skrev 2009-09-19 21:11:55 följande:
    Nej det är inte okej. Jag skulle aldrig sjuksrkiva mig på grund av sömnbrist.Definitivt inte efter EN sömnlös natt. Jag har två barn under 3 år och sen första kom har jag inte sovit en enda hel natt och säkert 100 nätter har varit så gott som sömnlösa. Det är ju bara att gilla läget, tycker jag. Man vänjer sig vid minimalt med sömn, och sover man okej andra nätter är det knappast befogat med sjukskrivning. Effekterna av sömnbrist kan liknas vid alkoholpåverkan. Man bör ju till exempel inte köra bil om man är alltför trött ... men hur många småbarnsföräldrar skulle inte då behöva sjukskriva sig var och varannan dag! Det faller på det orimliga konsekvenserna, tycker jag.
    Fast jag måste säga att de flesta små barnsföräldrar har inte upplevt sömnlösa nätter regelbundet om inte barnet har varit sjukt

Att sova 30 minuter för att sen vara vaken i 1,5 timme, somna om en timme kanske, samma sak igen, somna om 15 minuter, samma sak igen etc som mest upp till 4 gånger på en natt
    Varken barn eller vuxen står upprätt efter en sån natt
    Jag tycker inte jag vänjer mig alls, efter 5,5 år är det fortfarande tortyr
  • SaramedM
    Jollybolly skrev 2009-09-19 22:01:24 följande:
    jag tycker inte att trötthet är sjukdom och skulle därav aldrig sjukskriva mig. däremot kan jag förstå om man tex kör buss, eller är läkare.. alltså har ett jobb där man kan utsätta andra för livsfara om man är för trött.har man tagit sig iväg till jobbet efter en natt på krogen, borde man klara att jobba efter att ha varit vaken hemma.
    att inte sova är en välkänd tortyrmetod....

Ni som säger att det bara är att gå och jobba har antingen barn som inte behöver någon sömn alls och inte ni heller eller så har ni inte upplevt så många sömnlösa nätter
    Jag är inte spelklar om jag varit vaken flera timmar nattetid
  • Eisa
    Siili skrev 2009-09-19 22:15:18 följande:
    Lägg ägg! Vad olika det kan vara. Jag sover 2-3 timmar sammanlagt nu innan jag måste vakna igen och det känns helt ok. Jag tror min gräns går där för vad jag klarar utan att känna mig trött. När jag sov mindre än så, så mådde jag inte så bra. Innan jag fick barn så mådde jag dåligt av att bara sova 2 timmar i sträck, så det har ändrat sig för att jag har varit tvungen att vakna ofta...
    Ja verkligen olika är det... Sen har det ju iofs mycket att göra med vilket jobb man har.
  • Lovely Rita

Har jag sovit riktigt dåligt går jag nog till jobbet. Är det däremot min dotter som sovit riktigt dåligt så anser jag inte att hon kommer orka en hel dag på förskolan och då får jag eller hennes pappa vara hemma med henne och vab:a.

Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt