• mandelblomma

är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt

vart går gränsen för erat samvete om ni har barn som inte sover på nätterna?
    Sjukskriver ni er?
    Eller rent utav tar vård av barn- slippa en karensdag?
    Spelar det någon roll om det är enstaka nätter eller om det är vardag att ha nätter med småbarn som vaknar flera gånger er natt....
    Hur löser ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 14:19
    Jo och vad jobbar ni med/ som?

• Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt
  • a strid

Den här tråden skulle ALLIANSEN ÄLSKA. Den bekräftar deras tes att den svenska befolkningen missbrukar Försäkringskassans bidrag. Mandelblomma som kastade ut den här frågan kanske jobbar för Alliansen som vill få bekräftat att den svenska befolkningen är bidragsfuskare lagom till valet nästa år.

Så snälla ni, sluta sitta här och diskutera hur ni lurar Försäkringskassan på pengar!!!

Det är inte tillåtet, varken nu eller tidigare att sjukskriva sig själv och/eller sitt barn för trötthet. Däremot kan ni ta ut en ledig dag eller en semesterdag. Men det antar jag att ni redan kände till...

• mandelblomma

a strid skrev 2009-09-20 09:24:26 följande:

Den här tråden skulle ALLIANSEN ÄLSKA. Den bekräftar deras tes att den svenska befolkningen missbrukar Försäkringskassans bidrag. Mandelblomma som kastade ut den här frågan kanske jobbar för Alliansen som vill få bekräftat att den svenska befolkningen är bidragsfuskare lagom till valet nästa år.Så snälla ni, sluta sitta här och diskutera hur ni lurar Försäkringskassan på pengar!!!Det är inte tillåtet, varken nu eller tidigare att sjukskriva sig själv och/eller sitt barn för trötthet. Däremot kan ni ta ut en ledig dag eller en semesterdag. Men det antar jag att ni redan kände till...
    ha ha, ja smyganställd av dem ;)
    Nej då men chef och efter en annan tråd här så kom frågan upp att man kan sjuksriva sig om man sovit dåligt...vilket såklart inte är ok!
    Jag fick höra att jag var en oempatisk chef mm dåjag skulle aldrig ok det, däremot skulle jag ge en dags komp, byta tur eller semester...så jag förstår faktiskt inte vad som är problemet?
  • Helene OSV

Fast vabba borde man ju få göra?
    Om barnet inte klarar av att gå på dagis så måste man ju vara hemma med det!

Däremot om barnet/barnen inte är anledningen eller om man INTE har barn och inte har sovit på natten så får man ju lösa det på annat sätt!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • SaramedM

Den här tråden skulle ALLIANSEN ÄLSKA. Den bekräftar deras tes att den svenska befolkningen missbrukar Försäkringskassans bidrag. Mandelblomma som kastade ut den här frågan kanske jobbar för Alliansen som vill få bekräftat att den svenska befolkningen är bidragsfuskare lagom till valet nästa år.Så snälla ni, sluta sitta här och diskutera hur ni lurar Försäkringskassan på pengar!!!Det är inte tillåtet, varken nu eller tidigare att sjukskriva sig själv och/eller sitt barn för trötthet. Däremot kan ni ta ut en ledig dag eller en semesterdag. Men det antar jag att ni redan kände till...
    jga missbrukar inte FK när jag tar tfp när mitt barn har sån ångest att hon inte kan sova, och jag har aldrig ljugit i en ansökan om tfp
    Det är tillåtet jag har pratat med dom mer än en gång
  • SaramedM

Om M har sovit och jag inte av någon anledning så går jag självklart och jobbar och häller i mig kaffe
    men att skicka ett barn som sovit ett par timmar till förskolan är att jämföra med att tvinga henne gå med magsjuka eller hög feber

• Miss Lau

Har ett av mina barn varit vaken en hel natt kan hen knappast gå till förskola/skola utan då är det vab som gäller.

Är det däremot så att barnen gått om varandra och vaknat/strulat natten igenom men ändå ska i väg på morgonen så stannar inte vi vuxna hemma och sjukskriver oss pga trötthet. Då skulle vi vara sjukskrivna mest hela tiden

• Siili
    Den här tråden skulle ALLIANSEN ÄLSKA. Den bekräftar deras tes att den svenska befolkningen missbrukar Försäkringskassans bidrag. Mandelblomma som kastade ut den här frågan kanske jobbar för Alliansen som vill få bekräftat att den svenska befolkningen är bidragsfuskare lagom till valet nästa år. Så snälla ni, sluta sitta här och diskutera hur ni lurar Försäkringskassan på pengar!!! Det är inte tillåtet, varken nu eller tidigare att sjukskriva sig själv och/eller sitt barn för trötthet. Däremot kan ni ta ut en ledig dag eller en semesterdag. Men det antar jag att ni redan kände till...
    Då är det tur för alliansen att jag inte jobbar utan studerar utan csn och är hemma med vår son samtidigt, så jag har egentligen ingen vidare koll på huruvida det skulle ha varit tillåtet att sjukskriva sig för trötthet.  {#lang_emotions_tongue_out}
  • Siili
    Siili skrev 2009-09-20 14:11:50 följande:
    Då är det tur för alliansen att jag inte jobbar utan studerar utan csn och är hemma med vår son samtidigt, så jag har egentligen ingen vidare koll på huruvida det skulle ha varit tillåtet att sjukskriva sig för trötthet. 
    Det kanske skulle ha varit bättre att skriva att jag skulle ha varit hemma från jobbet/skolan om jag inte sovit på en hel natt...Får man inte sjukskriva sig för det då hade jag ju inte gjort det utan varit hemma på annat sätt.
  • Lingontroll

Inget snack, ja man kan sjuka sig. Har man inte sovit fungerar man bara inte. Ska du køra bil till jobbet, då ær du ju en fara både før dig sjælv och andra. Jag har ett jobb som kræver att jag ær pigg och allert. Jag har haft tur och bara behøvt sjuka mig en gång på grund av sømnbrist.

• mandelblomma
    Lingontroll skrev 2009-09-20 14:37:12 följande:
    Inget snack, ja man kan sjuka sig. Har man inte sovit fungerar man bara inte. Ska du køra bil till jobbet, då ær du ju en fara både før dig sjælv och andra. Jag har ett jobb som kræver att jag ær pigg och allert. Jag har haft tur och bara behøvt sjuka mig en gång på grund av sømnbrist.
    men KAN man det rent lagligt alltså...ledigt kan jag först att man kan ta...fp, semester, byta tur, jobba hemma eller semester...men sjuskriva sig när ingen egentligen är sjuk??
  • Rulltrappa
    mandelblomma skrev 2009-09-20 20:54:57 följande:
    men KAN man det rent lagligt alltså...ledigt kan jag först att man kan ta...fp, semester, byta tur, jobba hemma eller semester...men sjuskriva sig när ingen egentligen är sjuk??
    eftersom man ska gå på barnets allmäntillstånd i frågan om förskola eller inte förskola tycker jag att det är logiskt. ett utmattat barn påminner på alla möjliga sätt om ett sjukt barn.
  • Rulltrappa

sorry, jag såg nu att du skrev om att sjukanmäla sig själv, det var ju inet riktigt samma sak.

• mandelblomma

ok vab verkar vara det rätta i många fall...i vårat fall får inte jag vabba då pappan är fl...moment 22 då sjuksriva sig själv inte är ok egentligen!

• SaramedM
    mandelblomma skrev 2009-09-23 18:33:16 följande:
    ok vab verkar vara det rätta i många fall...i vårat fall får inte jag vabba då pappan är fl...moment 22 då sjuksriva sig själv inte är ok egentligen!
    nej då jobbar jag, om pappan är hemma med barnet så klarar jag mig
    Jag kan gå på kaffe...
  • mandelblomma
    SaramedM skrev 2009-09-23 19:30:54 följande:
    nej då jobbar jag, om pappan är hemma med barnet så klarar jag migJag kan gå på kaffe...
    det kan man i vissa jobb och andra inte...
  • fruis

Jag sjukanmäler inte mig själv efter en sömnlös natt nej. Däremot har det hänt att jag tagit tfp för att mitt barn inte sovit knappt alls och därför inte är i form för att klara förskolan en dag.

Sedan finns det gradskillnader också. Under den period jag höll på att återhämta mig från utbrändhet skulle jag nog ha kunnat stanna hemma som sjuk om jag inte sovit en natt eftersom det hade kunnat trigga en helt ny sjukskrivningsperiod att pressa sig ens en dag.

• Ankissen

Efter en sömnlös natt skulle jag förmodligen få både migrän och magkatarr och skulle nog vara tvungen att sjukanmäla mig. Nu vet jag inte riktigt iofs för båda våra bara har hittills under den tiden jag jobbat, sovit bra om de inte varit sjuka. Och är de sjuka vabbar jag ju.

Sova som jag gör nu med en ammande spädis klarar jag utan bekymmer. Att gå upp nu och då när barnen har öf är heller inga problem.

Lite halvdegig pga upphackad sömn kan jag vara på mitt jobb. Jag är högstadielärare och behöver ju kanske inte vara superalert alla dagar.

• supergladis

Om det är så att både jag och sambon arbetar dagen efter hade jag utan dåligt samvete Vabbat. Men om tex sambon är föräldraledig och jag arbetar och nåt av barnen lyckas hålla mig vaken en hel natt hade jag nog inte kunnat sjukanmäla mig med gott samvete. Åtmindstone inte första natten. Hade det dock hänt flera nätter i rad är det en helt annan sak.

• Arokon

Enstaka nätter med dålig sömn klarar de flesta av. När det blir flera i rad med bristande sömn så bör man tänka sig för att gå till jobbet. Trötthet kostar samhället overhört mycket varje år. I bilolyckor är trötthet lika vanligt som rattonykterhet. Det pratas mycket om rattonykterhet men lite om alla dessa som kör bil och håller på att somna vid ratten pga trötthet. Jag är själv en av dem - i vintras som höggravid med dålig sömn hände det flera gånger att jag höll på att somna i bilen under de fyra milen till och från jobbet. Trots det stannade jag inte hemma - helt enkelt för att det är inte acceptabelt idag att sjukskriva sig pga trötthet.

• mandelblomma
    Arokon skrev 2009-09-23 19:58:00 följande:
    [citat]
    Enstaka nätter med dålig sömn klarar de flesta av. När det blir flera i rad med bristande sömn så bör man tänka sig för att gå till jobbet. Trötthet kostar samhället overhört mycket varje år. I bilolyckor är trötthet lika vanligt som rattonykterhet. Det pratas mycket om rattonykterhet men lite om alla dessa som kör bil och håller på att somna vid ratten pga trötthet. Jag är själv en av dem - i vintras som höggravid med dålig sömn hände det flera gånger att jag höll på att somna i bilen under de fyra milen till och från jobbet. Trots det stannade jag inte hemma - helt enkelt för att det är inte acceptabelt idag att sjukskriva sig pga trötthet.

[/citatfrågana är HUR man taledigt?
    Sjukskriva sig får man ju egentligen inte göra....
Svar på tråden är det ok att sjukskriva sig för att man inte sovit en natt