• Myscho

    Maträtten jag saknar från skolan :)

    Jag saknar skolans
    pastasallad med kallsås... den som serverades med en frulle till

    Någon som har receptet ?

    är så grymt sugen :) (a)

  • Svar på tråden Maträtten jag saknar från skolan :)
  • L E A

    Idag har jag handlat salta biten av nått slag, får se om det går hem hos grabbarna imorron. Så lapskojs blir det imorron hihhi

  • lokisse
    L E A skrev 2009-09-21 21:13:07 följande:
    Idag har jag handlat salta biten av nått slag, får se om det går hem hos grabbarna imorron. Så lapskojs blir det imorron hihhi
    mmmmm med rödbettor jätte gott!!! fast med hemagjor potatis mos är det mycke godare än med skolans pulvermos
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • L E A
    lokisse skrev 2009-09-21 21:20:18 följande:
    mmmmm med rödbettor jätte gott!!! fast med hemagjor potatis mos är det mycke godare än med skolans pulvermos
    Har precis fått hem av farfars egna potatis så det blir nog med den jag gör den imorron. Nästan så jag längtar, har inte ätit det på säkert 15 år
  • Freia
    vargaa skrev 2009-09-21 12:39:10 följande:
    Och filsåsen. Panerad fisk, filsås och potatis. Gudomligt. Ngn som har recept på filsås? Med den går nästan all fick ner. Jättegod.Vi hade jättebra skolmat både i grundskolan och gymnasiet. Ffa i grundskolan. Men såklart klagades det ändå från alla håll. Det var ju nästan töntvarning om man gillade skolmaten.
    skrev den lite längre in i tråden :)
  • Sannaa
    vargaa skrev 2009-09-21 12:39:10 följande:
    Och filsåsen. Panerad fisk, filsås och potatis. Gudomligt. Ngn som har recept på filsås? Med den går nästan all fick ner. Jättegod. Vi hade jättebra skolmat både i grundskolan och gymnasiet. Ffa i grundskolan. Men såklart klagades det ändå från alla håll. Det var ju nästan töntvarning om man gillade skolmaten.
    Gräddfil, majonnäs ocj bostongurka.
    Tyvärr kryddade man den med Aromat, vilket är ren glutamat, E621 som inte är så hälsosamt.
    Men jag tar italiensk salladskrydda UTAN E621 i och piffar till det hela.

    Har jobbat som kock på skola.
    Fick lära mig allt om skolmaten.
    Det mesta var tragiskt dock.
  • lokisse
    Sannaa skrev 2009-09-21 21:44:51 följande:
    Gräddfil, majonnäs ocj bostongurka.Tyvärr kryddade man den med Aromat, vilket är ren glutamat, E621 som inte är så hälsosamt.Men jag tar italiensk salladskrydda UTAN E621 i och piffar till det hela.Har jobbat som kock på skola.Fick lära mig allt om skolmaten.Det mesta var tragiskt dock.
    kan du säga vad det var i den tomatfria kötfärssasen??
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Alm
    Sannaa skrev 2009-09-21 21:44:51 följande:
    Gräddfil, majonnäs ocj bostongurka.Tyvärr kryddade man den med Aromat, vilket är ren glutamat, E621 som inte är så hälsosamt.Men jag tar italiensk salladskrydda UTAN E621 i och piffar till det hela.Har jobbat som kock på skola.Fick lära mig allt om skolmaten.Det mesta var tragiskt dock.
    Vi kryddar inte filsåsen med aromat, annars har vi det i mycket. Jag tror att det är mycket det som gör att man inte kan få till skolmaten hemma.

    Filsås igen för 3e gången.
    Gräddfil
    Majonäs
    Grillgurka el Bostongurka
    Fryst Dill
    Salt och Vitpeppar
    Kanongod till fiskpinnar el annan stekt fisk Jag lovar
  • Starline

    o nu test!! hur många här är gravida?
    märkte att så fort jag blev preggo började jag längta efter husmanskost, ställde mig o lagade mammas bröd, o jag som inte bakat bröd på flera år.. då fattade jag att det var något som stod till! o nu fantiserar jag om mjuka mackor med ost, korv stroganoff och fiskpinnar med potatismos.

  • vargaa

    TACK alla för recepten! Glutamat kommer inte innanför dörrn hemma hos oss sen över 1 år tillbaka så det går bort. Men det går säkert ändå. :)

    Hittade förresten vem som tillverkar ugnspannkakan. Det är findus men de säljer inte till privatperson som konsument tyvärr. Innehåller kärnmjölk, ägg, mjöl, vegetabilisk olja och salt. Ska prova att göra den på egen hand ikväll.


    Starline skrev 2009-09-22 03:15:23 följande:
    o nu test!! hur många här är gravida?märkte att så fort jag blev preggo började jag längta efter husmanskost, ställde mig o lagade mammas bröd, o jag som inte bakat bröd på flera år.. då fattade jag att det var något som stod till! o nu fantiserar jag om mjuka mackor med ost, korv stroganoff och fiskpinnar med potatismos.
    Japp, jag är gravid. :) Fast väldigt tidigt än. Fiskpinnar har jag ett otroligt sug efter, vad nu det kan finnas för nyttigt i det. Har inte ätit fiskpinnar en enda gång sen jag flyttade hemifrån just för att det inte känns som ngt med speciellt mkt näring. Men nu tror jag inte att jag kan låta bli faktiskt. Potatismos har jag gjort fler ggr under min graviditet (går snart in i 8e veckan) än jag gjort under alla år sen jag flyttade hemifrån. Så det går verkligen hem hos mig nu. :)
Svar på tråden Maträtten jag saknar från skolan :)