• spratteldockan

handla på ebay?

Hej!

Finns det nån här som har erfarenhet av att handla på ebay?
    Tradera är ju bra men utbudet är ju större på ebay. Sitter och dreglar över en massa billiga märkesprylar på ebay just nu.
    Ok, jag förstår att det är stor fejkvarning, men många foton är väldigt detaljerade så då kan man kan man ju syna grejorna lite närmare i sömmarna. Dock med risk för att bli lurad ändå förstås, det är kanske nån som har erfarenhet och tips att dela med sig av?
    Vissa märken ska visst vara ovanligt dyra i Sverige så då känns det ju motiverat att handla från utlandet.

Sen ska man man tydligen betala med nåt som kallas paypal. Funkar det bra? Det verkar som att man ger ebay rätt att dra pengar från ens konto, och så får man hoppas på det bästa. Drar de för mycket kan man bara skicka mail. Informationen jag hittade om paypal var lite knapphändig. Är det nån som vet mer om det och om det funkar bra?

global.ebay.com
    www.ebay.com

• Svar på tråden handla på ebay?
  • Tattyn

Paypal är superenkelt att använda, de funkar som en mellanhand mellan dig och säljaren. Om det tex visar sig att säljaren aldrig skickat iväg varan du vunnit trots att du betalat så meddelar du paypal så får du igen dina pengar.
    Paypal drar pengarna direkt från ditt konto, eller så kan du sätta in pengar på ditt paypal konto om du hellre vill det.

Att handla på Ebay är lika lätt som att handla på Tradera, men som sagt finns det mycket mer att välja på, både skit och riktiga grejjer. Och är man inte så knusslig över om det är äkta varor eller äkta fejk så kan man göra en hel del fynd. Köpte själv en "Anna Sui" plånbok för ett tag sen för $0.98 från en säljare i hong kong. Självklart en fejk, men supersnygg och toppenkvalité. Har fått massor med komplimanger för den.

• AURYN

ebay är helt suveränt verkligen. Handlar en hel del där, särskilt sånt som inte går att få tag på i sverige till vettiga priser tex bhar. Paypal är dessutom supersmidig att använda. Mkt smidigare än att ta det genom internetbanken el payson.

• asako

Har bara positiva erfarenheter av Ebay. Har handlat från England, Tyskland och USA. Har mest köpt kosmetika, hudvårdsprodukter och ridsportsutrustning till bättre priser än här hemma. Men man ska inte tro att man kan göra fantastiska fynd som nya äkta Gucciväskor för ingenting och liknande. Då blir man garanterat lurad. Tänk bara på att du kan åka på att betala tull på saker köpt utanför EU. Men jag har ännu inte råkat ut för det.

• Hopplahoppla

Jag diggar också Ebay! Har aldrig råkat illa ut, köper smink, barnkläder och -skor, kläder till mig själv... oslagbara priser! Använder alltid Paypal, otroligt smidigt.

Jag har dock inget intresse av "märkesvaror" på det viset och har inte köpt några så jag kan inte uttala mig om äkthetsgrader. Men jag vet att ebay tog ett krafttag mot kopior för nåt år sen och har rensat ut rätt mycket. Ut och shoppa!

• marre 84

Hej
    jag sat precis på ebays sida oj vad fina och billiga saker det finns mest som jag var intressead av var näbb klänningar och det stog att det kostar 9,99 e det dollar eller?
    hur funkar det med frakten?
    Ja det spelar inte nån rol om det e kopior eller inte bara det är fint.

• AURYN

Det borde stå vilken valuta det är innan priset. Ebay finns på så många språk. Så kolla vad det står för tecken innan priset. Annars kan du ju se om det är worldwide, europe, usa du kikar på..

• marre 84
    AURYN skrev 2009-09-24 19:48:26 följande:
    Det borde stå vilken valuta det är innan priset. Ebay finns på så många språk. Så kolla vad det står för tecken innan priset. Annars kan du ju se om det är worldwide, europe, usa du kikar på..
    vad e det för skillnad på dom?
  • Hopplahoppla

Skillnaden är bara att det är olika siter - det fungerar ju precis som på Tradera, vem som helst kan lägga upp auktionsvaror. Och valutorna är olika. Varke säljare bestämmer själv hur frakt etc fungerar. Läs ordentligt i beskrivningen av varan.

• vackrastarflow

Ebay är bäst! Så mycket roligare än Tradera

Det som är viktigt är att kolla så att de levererar till Sverige. Jag har använt mig av Paypal många gånger och det är nåt jag föredrar. Tycker Traderasäljare borde använda sig genom det lite mer.

Har aldrig haft problem med Ebay (använt den amerikanska varianten främst).

• marre 84

var läser man var frakten står? eller att dom sickar till sverige?
    jag har letat och letat men hittar inte...

Svar på tråden handla på ebay?