Du måste logga in för att svara i en tråd.

• spratteldockan

handla på ebay?

Hej!

Finns det nån här som har erfarenhet av att handla på ebay?
    Tradera är ju bra men utbudet är ju större på ebay. Sitter och dreglar över en massa billiga märkesprylar på ebay just nu.
    Ok, jag förstår att det är stor fejkvarning, men många foton är väldigt detaljerade så då kan man kan man ju syna grejorna lite närmare i sömmarna. Dock med risk för att bli lurad ändå förstås, det är kanske nån som har erfarenhet och tips att dela med sig av?
    Vissa märken ska visst vara ovanligt dyra i Sverige så då känns det ju motiverat att handla från utlandet.

Sen ska man man tydligen betala med nåt som kallas paypal. Funkar det bra? Det verkar som att man ger ebay rätt att dra pengar från ens konto, och så får man hoppas på det bästa. Drar de för mycket kan man bara skicka mail. Informationen jag hittade om paypal var lite knapphändig. Är det nån som vet mer om det och om det funkar bra?

global.ebay.com
    www.ebay.com

• Svar på tråden handla på ebay?
  • vackrastarflow

marre 84 skrev 2009-09-24 22:02:11 följande:

var läser man var frakten står? eller att dom sickar till sverige? jag har letat och letat men hittar inte...
    i inforutan ska det stå Ships: Worldwide. Frakten kan man isåfall räkna ut på fraktfliken (eller längre ner på sidan)
  • marre 84

angående dä här med frakten det kostar upp till 1000kr att sicka hit till sverige de e väl mycket..

• vackrastarflow

marre 84 skrev 2009-09-26 09:35:02 följande:

angående dä här med frakten det kostar upp till 1000kr att sicka hit till sverige de e väl mycket..
    Ja det är det.
  • spratteldockan

Tack för alla svar!

Jag är något av en otillfredsställd väsk- och skofetischist och nu har ju dollarn sjunkit också
    Synd bara att frakten kan bli så dyr. Det är klart, räknar man kilometrar är det billigt jämfört med att skicka inrikes med posten, men så tänker man ju inte riktigt.

Vad gäller valutan så räknar global.ebay.com automatiskt om den till svenska kronor. Samma sak med frakten, så man får en bra överblick över totalpriset. Men sen kanske utbudet är större på ebay.com? Har inte hunnit jämföra.

Det finns en del trådar angående paypal på traderas hemsida och det verkar som om man har en viss chans att få tillbaka sina pengar om man blivit blåst och betalat via paypal, till skillnad från de flesta annonser på tradera där man bara kan sätta in pengar på någons bankkonto.

Dock verkar det vara knepigt att få till utbetalningar till vissa banker pga att Paypal inte använder sig av IBAN-kod för internationella betalningar. Speciellt skulle detta gälla handelsbanken.
    Men jag hade ju tänkt mig att enbart köpa på ebay.

Nån som vet mer om det? Ska man skriva in sitt kreditkortsnummer på ebays hemsida och sen drar de från det?

• AURYN

Du skriver in ditt kontonr på paypal så går du genom paypal när du betalar. Alltså skickas du vidare från ebays sida till paypal. Hmm kanske lite luddigt svar.

Verkar vara försäkring genom paypal med för ett paket jag skulle få dök aldrig upp o då fick jag pengarna tillbaka. Det gillar jag

• spratteldockan
    AURYN skrev 2009-09-27 21:13:08 följande:
    Du skriver in ditt kontonr på paypal så går du genom paypal när du betalar. Alltså skickas du vidare från ebays sida till paypal. Hmm kanske lite luddigt svar.Verkar vara försäkring genom paypal med för ett paket jag skulle få dök aldrig upp o då fick jag pengarna tillbaka. Det gillar jag
    Mitt bankkontonummer alltså? Men inte kan väl PayPal dra direkt från mitt konto? Jag ringde min internetbank (SEB) och frågade men de har inget samarbete med PayPal och visste inte hur det fungerar.
    Berätta gärna lite utförligare hur det funkar. Det låter i alla fall bra om man slipper ange sitt kreditkortsnummer tycker jag. Man vill ju gärna godkänna varje transaktion hos sin bank.

Ja, bra att man har en viss garanti vad gäller leveransen.
  • Stargirl

Jag har shoppat massa på E-bay men du köper förmodligen en fejk om du köper en LV eller Gucci väska från e-bay. Det står ofta garanterat äkta och även att de har ett kvitto. Men tro inte att du får äkta vara. Har betalat med Paypal.

• marre 84

Hur mycket har ni betalat för frakten för era varor? är det inte billigare att köpa på Tradera?

• AURYN
    spratteldockan skrev 2009-09-28 09:00:07 följande:
    Mitt bankkontonummer alltså? Men inte kan väl PayPal dra direkt från mitt konto? Jag ringde min internetbank (SEB) och frågade men de har inget samarbete med PayPal och visste inte hur det fungerar. Berätta gärna lite utförligare hur det funkar. Det låter i alla fall bra om man slipper ange sitt kreditkortsnummer tycker jag. Man vill ju gärna godkänna varje transaktion hos sin bank.Ja, bra att man har en viss garanti vad gäller leveransen.
    Ursäkta jag menade givetvis kortnr!! Du skriver in ditt kortnr, uppgifter om det som datum o namn samt 3 siffor som står på baksidan. Sen bekräftar du köp genom paypal o då dras det. Paypal omvandlar även valutan så du enklare håller koll på exakt hur mkt du betalar. Har använt mig av paypal både hos internetbutiker o att betala varor från ebay.

marre 84 skrev 2009-09-28 11:24:30 följande:
    Hur mycket har ni betalat för frakten för era varor? är det inte billigare att köpa på Tradera?
    Jag har betalat som mest 8 pund i frakt för ett par skateskor till sambon. De väger ju en del. Men när jag har sålt skor på tradera har frakten gått på 60kr. MEN för det mesta så går frakten (då jag köpt kläder) från USA, England etc på mkt mindre än vad det kostar här inrikes.
  • vackrastarflow
    AURYN skrev 2009-09-28 15:38:13 följande:
    Ursäkta jag menade givetvis kortnr!! Du skriver in ditt kortnr, uppgifter om det som datum o namn samt 3 siffor som står på baksidan. Sen bekräftar du köp genom paypal o då dras det. Paypal omvandlar även valutan så du enklare håller koll på exakt hur mkt du betalar. Har använt mig av paypal både hos internetbutiker o att betala varor från ebay. marre 84 skrev 2009-09-28 11:24:30 följande: Jag har betalat som mest 8 pund i frakt för ett par skateskor till sambon. De väger ju en del. Men när jag har sålt skor på tradera har frakten gått på 60kr. MEN för det mesta så går frakten (då jag köpt kläder) från USA, England etc på mkt mindre än vad det kostar här inrikes.
    Visst är det konstigt att det är billigare att skicka från tex USA eller UK än inrikes i Sverige? Sverige måste ha världens dyraste porto
  • AURYN
    vackrastarflow skrev 2009-09-28 19:32:45 följande:
    Visst är det konstigt att det är billigare att skicka från tex USA eller UK än inrikes i Sverige? Sverige måste ha världens dyraste porto
    Ja det är märkligt. Har hänt att man har fått en chock när expediten har tagit fel på paket o kuvert när man ska skicka. Tur att man iaf kan skicka nästan vad som helst som kuvert iaf.
  • Ssofia

Åh, det var länge sedan jag shoppa på e-bay, men nu blir jag riktigt sugen...

jag har handlat jeans, solglasögon, väskor och skor. ibland fake, ibland inte, solglasögon har alltid varit äkta, lite si och så med resten. blev blåst en gång på ett par jeans.

har använt paypal!

• Hopplahoppla

Håller med AURYN och vackrastarflow, portot är ofta billigare från UK/USA än inrikes. Det där med 1000 kr i porto låter konstigt, men det är ju som sagt upp till säljaren. Var det en brudklänning eller nåt annat som kräver extra försiktig hantering?

...och så måste jag säga att Global-ebaysidan är sjukt mycket sämre (i användarvänlighet) än UK/US-sidorna. Eller är det bara för att jag har vant mig, kanske? Man kan få fram vilka som skickar till Sverige, och oftast fraktkostnaden. genom att gå in under Advanced search.

Föredrar verkligen ebay framför Tradera. Och paypal framför att sätta in pengar på nåns konto.

Å, jag måste nog in och buda lite nu känner jag

• AURYN
    Hopplahoppla skrev 2009-09-28 20:40:42 följande:
    Håller med AURYN och vackrastarflow, portot är ofta billigare från UK/USA än inrikes. Det där med 1000 kr i porto låter konstigt, men det är ju som sagt upp till säljaren. Var det en brudklänning eller nåt annat som kräver extra försiktig hantering? ...och så måste jag säga att Global-ebaysidan är sjukt mycket sämre (i användarvänlighet) än UK/US-sidorna. Eller är det bara för att jag har vant mig, kanske? Man kan få fram vilka som skickar till Sverige, och oftast fraktkostnaden. genom att gå in under Advanced search. Föredrar verkligen ebay framför Tradera. Och paypal framför att sätta in pengar på nåns konto. Å, jag måste nog in och buda lite nu känner jag
    Håller med om att US/UK sidorna är bättre. Använder UK o klickar i att jag söker worldwide. Står inte ut med global haha
  • Choklad och Nötter

Älskar Ebay! Har handlat massor där och väntar nu på tre leveranser.

Paypal är jättenkelt. Gå in på Paypal och registrera dig som ny användare. Följ alla steg.
    När du kommer till att lägg in ditt kort så skriver du in det dom efterfrågar, dvs kortuppgifter och klickar sedan på en knapp som heter "skicka kod" Efter ett par dagar får du en 3 eller 4-siffrig kod på ditt bank/kortutdrag. Den koden skriver du sedan in i en tom rutan bredvid "skicka kod" knappen för att verifiera, då får du även tillbaka dina 15 kr som dragits från ditt kort när du la in det.

När allt detta är fixat så är det bara ut o börja shoppa.

Varje gång du betalar för en vara (följ anvisningarna i mailet när du vunnit/köpt en vara) så dras pengarna från ditt kort och du får ett kvitto till vem pengarna har gått. Du bör även se det sen på ditt konto/kort-utdrag.

Paypal har verkligen blivit jättenkelt efter att det översatts till svenska. Förut fanns det bara på engelska och då kändes det lite krångligare. Men nu är det barnsligt enkelt. Lycka till!

• spratteldockan

Tack för tipsen! Nu har jag lagt upp mig som användare på paypal. Det var lite konstigt för de frågade inte om land, men jag antar att om man har valt svenska så förutsätter de att man bor i Sverige..

Man kan tydligen välja mellan att föra över pengar från sin bank till sitt paypal-konto eller ange kreditkortsnummer så nu sitter jag och funderar lite över det. Men jag tror att det blir smidigast med kreditkort.

• Choklad och Nötter

Japp, man kan överföra från sin bank men jag tycker det är smidigare med kort.

• Manneboy

Hoppas du får svar på dina funderingar. För min del har jag bara positivt intryck från sajten. Har köpt kläde till dottern, smycken till frun o elektronikprylar till mig själv. O jag har lyckas få hem de varor jag har betalat för. Men innan jag handlar kollar jag alltid in stjärnorna o hur många % o vad andra har skrivit om säljarna. Ju högre rankig ju bättre är de ju för en annan. Lycka till

• zZzZz
    Manneboy skrev 2014-07-08 21:24:55 följande:

Hoppas du får svar på dina funderingar. För min del har jag bara positivt intryck från sajten. Har köpt kläde till dottern, smycken till frun o elektronikprylar till mig själv. O jag har lyckas få hem de varor jag har betalat för. Men innan jag handlar kollar jag alltid in stjärnorna o hur många % o vad andra har skrivit om säljarna. Ju högre rankig ju bättre är de ju för en annan. Lycka till

Tror TS har gjort det, tråden är fem år gammal...

Svar på tråden handla på ebay?