• MLT

Hjälp! 60-talskläder, hår, skor?

På lördag fyller min hemstads torg 40 år och det ska vara ett stort jippo. Jag har fått äran att uppträda och ska sjunga lite låtar från 60-talet och ska då vara klädd i 60-talsstil. Jag har ingen aning om vad de hade på sig då!

Jag vet att Twiggy blev stor då, vilket inte är så fördelaktigt för mig, då jag inte är så smal. Är rätt grov med stora bröst så getingmidja och höga kjolar går bort. Låga skor är heller inget snyggt på mig, då mina vader är som de är efter många års fotbollsspelande. Finns det någon som har lite tips till en smått desperat mode-nolla? ;)

Jag hatar egentligen klänningar, men har en vit som jag tycker är både fin och skön, skulle jag kunna göra något med den? Kanske med hjälp av accesoarer, skor/stövlar och frisyr få till en schysst 60-talslook?

www.familjeliv.se/hem/madlin/gallery/phpomn8lt.jpg

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp! 60-talskläder, hår, skor?
  • Jamieolivia

När jag tänker på 60-talet tänker jag mig en sån här klänning:
    www.glamour.se/_internal/cimg!0/gpah384h2lfw8m82378ehyxc4p45vgn

fast i en annan färg! Typ röd eller gul eller blå...inga mönster!

eller en sån här:

www.modette.se/Upload/Netstar/Modette/ImageGallery/Thumbnails/12/157712/62347_247645.jpg

Och en sån här frisyr med matchande färg på hårband som klänning
    static.devote.se/gallery/big/20090214/ed9e1089b60015c1d911fddf75c8d043.jpg

• MLT

Ja, det är den bilden jag har också av 60-tal, men det funkar verkligen inte för mig och min kropp. De låga skorna till mina fotbollsvader och den skärningen får mig nog bara att se fet ut :) Vad hade de mer för skor eller stövlar? Frisyren är det lättaste då jag har långt hår. Har faktiskt tittat på den bilden du länkade till! Eller någon diademfrisyr..

• MLT

Kan tillägga att klänningen jag har sitter tight över bysten och sen går ut lite.. kan man inte ha ett brett skärp till för att få till den där skärningen? Vi ska vara utomhus så någon jacka till behövs nog oavsett vad jag har för klänning, tips på det?

• lurv

Testa och googla på 60-tals kläder det finns massor och det finns även en hel del bilder på frisyrer där

• Jamieolivia

Man hade ju också stövlar typ, som kanske passar dig lite bättre. Ganska höga. Men också högklackat med rundad och öppen tå...som varit populärt ett tag nu...Det är ju snyggt till klänning också.

Som jacka...en snygg cardigan, kort men långa ärmar skulle väl fungera?
    Liknande jacka måste ju finnas också.

MLT skrev 2009-09-21 21:23:53 följande:
    Ja, det är den bilden jag har också av 60-tal, men det funkar verkligen inte för mig och min kropp. De låga skorna till mina fotbollsvader och den skärningen får mig nog bara att se fet ut :) Vad hade de mer för skor eller stövlar? Frisyren är det lättaste då jag har långt hår. Har faktiskt tittat på den bilden du länkade till! Eller någon diademfrisyr..
  • Jamieolivia

Jo, med skärp kanske klänningen fungerar...men det är just det där med "volangerna" som stör lite på looken kanske...testa! På 60.talet hade man väl lite tunna skärp, och med din klänning skulle det behövas kanske ett brett skärp?

Jag tror nog du skulle passa i en sån klänning som jag visade :) Har du testat? Det finns lite såna på typ HM nu...

• Snuttjulla

kan du inte kolla lite på grease, och andra filmer, typ SHAG? som ska utspela sig där, och få lite tips. Kom inte capri-byxan på 60-talet? OCh så var det väl mycket topar och matchande koftor/cardigans? Typ sött och flickigt? Jackorna, tänker jag på grease, pink lady-jackor, de som var jätteinne förra sommarn, tror gina tricot hade såna bland annat? Hoppas du hittar nåt som passar dig, men som sagt, kolla lite filmer från då... :)

• MLT

Tack så mycket för alla tips! Jag är så långt ifrån sött och flickigt man kan komma, hehe, men det är ju bara för några timmar och det är ju faktiskt ett jobb :) Ska kolla in allt ni tipsat om!

• MLT

Nu har jag grävt i garderoben igen och hittat två klänningar som kanske kommer lite närmre 60-tal.. Skulle någon av dom passa? Den svarta är använd en gång och den blå hade jag visst inte ens tagit bort prislappen ifrån :) Kanske den svarta med en vit cardigan till, svart och vitt verkar ju varit inne då?

www.familjeliv.se/hem/madlin/gallery/phpme3tli.jpg
    www.familjeliv.se/hem/madlin/gallery/phpscsse3.jpg

Har ett par svarta stövlar som går rätt långt upp som jag tänkte använda och har letat fram lite bra halsband och örhängen osv i rätt gälla färger.. Frisyren blir utsläppt och tuperad med snelugg och diadem, kompisen får fixa sminket =)

• Snuttjulla

Klänningarna är jättefina, men tycker de ser lite för korta ut för att platsa på 60-talet, men det beror nog på om man menar tidigare eller senare 60-talet, och sen är det väl hur man skälj uppfattar det hela. Men det kan ju bli kanon med rätt look i övrigt, med hår och smink. Mycket eyeliner tycker jag är 60-tal...

• MLT
    Snuttjulla skrev 2009-09-21 22:12:52 följande:
    kan du inte kolla lite på grease, och andra filmer, typ SHAG? som ska utspela sig där, och få lite tips. Kom inte capri-byxan på 60-talet? OCh så var det väl mycket topar och matchande koftor/cardigans? Typ sött och flickigt? Jackorna, tänker jag på grease, pink lady-jackor, de som var jätteinne förra sommarn, tror gina tricot hade såna bland annat? Hoppas du hittar nåt som passar dig, men som sagt, kolla lite filmer från då... :)
    Jag har faktiskt ett par vita capribyxor, med dom skulle jag slippa ha klänning helt och hållet. Har även ett par högklackade skor med rundad öppen tå och en sån pink ladies-liknande jacka, i rosa. En top till det och jag skulle tom kunna känna mig bekväm :) Tror jag kör på det, tack så jättemycket för alla tips!
  • Jamieolivia

Klänningarna var jättefina! Caprisbyxorna verkar vara ett bra val också! Nu blev det mycket att välja på...skicka gärna en bild på hur det blev till slut :)

• Rosenöga

Välj något som du känner dig bekväm i. Det är viktigt att man trivs i kläderna för att det ska bli kul.

• MLT
    Rosenöga skrev 2009-09-22 19:19:22 följande:
    Välj något som du känner dig bekväm i. Det är viktigt att man trivs i kläderna för att det ska bli kul.
    Ja, det är så jag känner. Det ska dessutom vara 60-tals'stuk', är inte meningen att vi ska köpa nytt för att vara korrekt klädda, men samtidigt vore det ju kul att vara 'rätt' :) Är så kass på kläder och mode, fick jag välja skulle jag gå i jeans och t-shirt även på krogen, men det tillåter inte mina vänner mig att göra, hehe.

Tack igen för alla tips, det blir nog bra till slut!
  • Snuttjulla

hej, var tvungen att kolla lite med min mor, som jag kände borde ha lite mer koll på kläderna på 60-talet, och hon hälsar MINI, MIDI, MAXI.
    Och även att polotröjan kom då. lite Charlies änglar (tv-serien)
    Men jag tycker det låter som jättesnyggt att ha vita capri-byxer, topp och jackan, ochg sen final touche- smnk och hår! Lycka till!
    Vill också gärna se nån bild sen...

• sara60

Hej, det finns lite bilder i majstore.se samt denna sida www.60talsklader.se som verkar handla om mode och design från 60-talet. Ser ganska ny ut eftersom det inte innehåller så mkt ännu.

Svar på tråden Hjälp! 60-talskläder, hår, skor?