Inlägg från: Jagbyttenick |Visa alla inlägg
  • Jagbyttenick

Tråddödare igen....

Velour skrev 2009-12-20 01:59:59 följande:
    Jag trodde att du var sarkastisk. Men nä, jag gillar inte feminister!
    Nu blev jag ju lite ledsen. Så du tycker inte det är rätt att människor har samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön?
  • Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 16:44:10 följande:
    Nu kära tråddödare, ska jag äta god mat och titta på "En kvinnas doft" (för miljonte gången ) Ciao! Eller som J hjärtar A säger: Trådkramar!
    Trådkram tillbaks
  • Jagbyttenick
    Polly S skrev 2009-12-20 18:29:11 följande:
    hej! nu är jag tillbaka efter en jättetrevlig helkväll med svägeskan -Eddie Izzard är verkligen rolig! har ni haft en bra helg?
    Så skoj!
  • Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 19:21:02 följande:
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 16:47:14 följande: Jo då! Jag är inte för feminism som så att jag lyfter fram främst kvinnor, utan jag är för rättvisa. Och rättvisa innefattar alla människor oavsett kön Vi pratade om det på sociologin faktiskt. Då frågade jag om man kunde vara för rättvisa om man var icke-feminist. Och det beror alldeles på vad det är man tar ställning till. Det finns ju så många olika grenar inom feminismen. Jag gillar inte den politiska feminismen, men eftersom jag är för rättvisa så är jag ju även för kvinnors rättigheter. Vad för sorts feminism det kan röra sig om vet jag inte. Så, jag vill helst inte kalla mig feminist, utan jämställdhets"ivrare" eller vad det nu kan tänkas heta. Gud var rörigt. Det låter mycket bättre i mitt huvud än i skrift/talspråk
    Midka skrev 2009-12-20 19:31:17 följande:
    Problemet är som jag ser det att orättvisorna fortfarande drabbar fler kvinnor än män så jag får nog kalla mig för feminist. Håller fullständigt med om att rättvisa ska gälla för alla parter, man, kvinna som barn. Intressant är att min man är den som oftast lagar mat. Det har föranlett kommentarer om att jag har det så himla bra samt att vad gör jag i hemmet då om jag inte lagar mat...? Jag har det bra ja, min man har det bra han med men det räknas liksom inte att det är jag som planerat matsedeln, städar köket efter maten, tvättar, har koll på det som måste skötas mm mm. Egentligen är det skitsak samma hur man delar hushållet. Det jag reagerar på är att bara för att han steker och kokar lite är han så hiiiimla jämställd och jag förflyttas till något liknande lyxfru. Så jäkla orättvist! Inte är jag duktig om jag lagar mat en dag då gör jag bara det jag ska..... Skit när man börjar skrapa lite på våra värderingar tycker jag! Oups!!! visst ett ämne jag går igång på......
    Scratchy skrev 2009-12-20 20:04:30 följande:
    Just nu är det ju mest männen som tjänar på ett jämställt samhälle, men om man bara lyssnar på media så får man nog andra bilder. Till exempel så snackas det ju en himla massa om löneskillnader, men vet ni hur stor skillnaden mellan könen för samma arbete egentligen är? Och i 60% av fallen man jämfört kvinnor och män som utför exakt samma arbete så tjänar faktiskt kvinnor mer. Så, det är inte som många tror ute i världen.
    Nej, men det är fortfarande sant att tjejer får slita dubbelt så hårt för att bli respekterade jämfört mot en kille som gör exakt samma sak. Dessutom är ju åldersdiskrimineringen också ett faktum som ofta gör att unga eller gamla kvinnor får sämre villkor helt enkelt.

Jag är för rättvisa på alla plan och ville mest bara påpeka att det är tråkigt när folk bestämt hävdar att de INTE är feminister. Då menar man ju att det är rätt att ha ett ojämställt samhälle.
    Dessutom är jag naturligtvis även "maskulinist" och tycker att männen ska ha det lättare, t.ex. i skolans värld där många killar får lägre betyg än tjejerna trots likvärdiga prestationer.

Håller med om delar i alla era argument, så vi kan nog fortsätta vara vänner ändå
  • Jagbyttenick
    Isnogood skrev 2009-12-20 20:33:00 följande:
    Näe...inte ALLA.... Men nu har jag ju hittat så många som jag vill ha...o jag är endå för gammal för att "försöka göra mig snygg för männens skull" ( ) så nu tänker jag helt enkelt bara göra detta för att jag VILL...
    Hmmm, jag trodde man gjorde sig snygg när man tatuerade sig ju?
  • Jagbyttenick
    Midka skrev 2009-12-20 20:42:30 följande:
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 20:36:29 följande: Jag tycker oxå att det är åt hel... med att pojkar inte "får" använda rosa. Det anses för tjejjigt! Som om det är något dåligt?? Jag har en gång nekat till inköp av ett par byxor med röda knappar för att jag var orolig att han skulle bli retad på dagis. (Han var redan tillräckligt utsatt på den sat...s avdelnigen.) Är det klokt? Tur att vi i alla fall kan fortsätta vara vänner Kanske bäst att jag lägger band på mig innan jag säger för mycket..
    Ja, skitlöjligt! Har faktiskt tänkt köpa docka med dockvagn till honom i julklapp. Min son har massor med färgglada kläder i t.ex. rött och lila. Rosa får han inte, men det är mest för att hans far inte gillar den färgen.
    Rättvisa är min lilla käpphäst, det ska inte spela någon roll med ålder, kön eller hudfärg för hur man blir bemött i samhället!
  • Jagbyttenick
    qwerty66 skrev 2009-12-20 20:55:11 följande:
    rädda pojkarna!! Vad är det jag läser? röda byxor? rosa? dockvagn?? förstör dem inte herregud.. .räcker det inte med att alla hysteriska dagikärringar ska ha gjälm på ungarna och tammefan knäskydd.... gud förbjude att de klättrar i träd!! de stackars pojkarna kan ju göra illa sig eller slå ut en tand!!! mer rättvisa åt pojkarna!! :) sen kan tjejerna bli militanta feministflator då de blir äldre så jämnar det nog ut sig med arbetrollerna... hur vettefan :) hehehe intresanta diskussioner idag/ikväll faktiskt... sitter alla hemma med söndagsångest samt jul-stress och filosoferar ?
    Självklart ska pojkarna vara tuffa och aldrig gråta och kunna hoppa från träd medan flickorna ska sitta still, vara tysta och ha rosa volangklänningar på sig när de leker med sina dockor.
  • Jagbyttenick
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 20:58:24 följande:
    Självklart ska pojkarna vara tuffa och aldrig gråta och kunna hoppa från träd medan flickorna ska sitta still, vara tysta och ha rosa volangklänningar på sig när de leker med sina dockor.
    Eller _inte_ om ingen förstod sarkasmen.
  • Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 21:01:30 följande:
    Just det! Han har även en rosa och glittrig rockring! Shit, jag försöker nog uppfotsra honom till att bli en tjej
    Det är bara att ge upp, han kommer bli bög eller transa!
  • Jagbyttenick
    Velour skrev 2009-12-20 21:02:21 följande:
    Men samtidigt är jag inte sån som tycker att det är så värst snyggt med kjol och klänningar på män, medan jag tycker att det är OK med byxor till kvinns
    Kilt kan väl vara sexigt?
Svar på tråden Tråddödare igen....