• Fidelis ad urnam

Maler du din egen köttfärs?

Jag har en Bosch köksmaskin och överväger att köpa till köttkvarnen, för att mala min egen köttfärs då jag har total kontroll på vad den innehåller, fettmängden och kan välja att mala ner kyckling, kalkon osv ist för kött.

Blev lite nyfiken på om många gör så, maler sin egna köttfärs alltså.

Maler du din egna köttfärs?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?
  • Perry the Platypus

Nej, men vilken bra idé! Den malda köttfärs man köper är oftast alldeles för grovmalen.

αρκατά
  • Eisa

Hahaha NEJ! Är uppvuxen på landet där alla möjliga djur slaktades och maldes och kokades och fick inte direkt mersmak av detta

Men det kan säkert vara bra TS.

Men köttfärsen man köper är ju inte direkt konstig heller. Man vet ju att det är kött och 10 eller 5% fett.

• Fidelis ad urnam
    Eisa skrev 2009-09-25 09:56:42 följande:
     Men köttfärsen man köper är ju inte direkt konstig heller. Man vet ju att det är kött och 10 eller 5% fett.
    Nja, jag har lite noja över det då man ibland kan hitta klumpar av gud vet vad i färsen
    Bättre att mala själv, känns det som.
    Ta en bit fransyska och mala ner och veta att det bara är si och så många VV points i den, eller kycklingfiléer osv osv.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • PixL

Nej, det gör jag inte men det låter som en väldigt bra idé.

• Champagne

Nej, har ingen köttkvarn hemma, men planerar att skaffa en. All vår köttfärs köper vi från en lokal kötthandlare där de maler köttfärsen medan man väntar.

• Marma

nej, har aldrig lyckats få tag på kött så jag kan göra det....:-P (bortförklaring)

men visst varför inte...kanske ska testa om jag lyckas få tag på bra kött från nån bonde eller nåt.

• 071001

Ts, ja man kan ju mala hur fint kött som helst och då få en ännu godare pannbiff eller köttfärssås.

• Tecken

Nej, annat. Jag har kommit över lite gamla kokböcker på loppis. I alla de där böckerna står det "mal köttet", när det är färsrätter. Blir lite sugen. Min pappa har en fin, manuell köttkvarn. Kanske lånar den nån gång.

Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?