• Fidelis ad urnam

Maler du din egen köttfärs?

Jag har en Bosch köksmaskin och överväger att köpa till köttkvarnen, för att mala min egen köttfärs då jag har total kontroll på vad den innehåller, fettmängden och kan välja att mala ner kyckling, kalkon osv ist för kött.

Blev lite nyfiken på om många gör så, maler sin egna köttfärs alltså.

Maler du din egna köttfärs?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?
  • Semper Idem

Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:06:50 följande:

Ha ha ha, nej det är då inte ett kryphål iom att jag äter det som är nyttigt enligt VV och håller mig borta från köttfärs som innehåller mer fett än tex fransyska.
    Då låter det som du tänker rätt.
  • skorpionen80

Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:01:39 följande:

Exakt så jag tänker. Jag äter enligt viktväktarna och jag får tex äta hur mycket fransyska, lövbiff, oxfilé, fläskfilé osv för fasta points, men köttfärs (även den som är 5 och 10% i) är det mer points i. Är det då inte bättre att jag själv maler ner tex fransyska eller fläskfilé när jag ska göra tex tacos? Eller tänker jag fel?
    Det BORDE ju vara samma sålänge du inte tillsätter mer fett eller något annat.
  • hannis

Nej min man gör det i sin affär så jag vet ändå exakt vad den innehåller.

• Peztis

Fast om man tar bort allt fett, blir det inte torrt och smaklöst då?

När man köper Entrcôte så ska den ju helst vara strimmig, det är ju i fettet som smaken bärs fram.

• skorpionen80
    Peztis skrev 2009-09-25 11:13:04 följande:
    Fast om man tar bort allt fett, blir det inte torrt och smaklöst då? När man köper Entrcôte så ska den ju helst vara strimmig, det är ju i fettet som smaken bärs fram.
    Ja, endast rent kött blir nog inte bra, men oftast finns det ju lite fettstrimlor här och där.
  • linjes

Hell no, här köps färdigmalen älgfärs

• lövet2

Ja, älgfärsen mal vi själva. Men nötfärsen mal de i charken medan jag väntar ...

I cannot ...
  • Pelleping

Nej, men man borde kanske börja. Känns nog bra när ser vad det är för kött som mals.

• Grenna

Japp alltid - lamm, nöt och gris. Känns skönt att ha koll på en del av det man stoppar i sig själv & ungarna.

Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?