• Fidelis ad urnam

Maler du din egen köttfärs?

Jag har en Bosch köksmaskin och överväger att köpa till köttkvarnen, för att mala min egen köttfärs då jag har total kontroll på vad den innehåller, fettmängden och kan välja att mala ner kyckling, kalkon osv ist för kött.

Blev lite nyfiken på om många gör så, maler sin egna köttfärs alltså.

Maler du din egna köttfärs?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?
  • Tudor 05

nää jag har ju jobbat med köttfärs (hos de som säljer till i princip alla ica butiker i landet) och de har ju stenkoll på allt. Inte en etikett får vara fel, temperaturen var tvungen att vara korrekt, fettmängden fick absolut inte vara 12% om det stog att det skulle vara 10% etc.... Det var himla noga!
    Så jag känner mig rätt säker på Ica- och Euroshopper köttfärsen (om inte ica själva märker om förstås.....)..

All köttfärs i storleken ca 800g var jag med och gjorde ;)

• La Lola

Annat:

Jag tror jag kommer få göra det i år.
    Köper alltid älgkött o då kommer färsen färdigmalt o packeterat men jag vet inte hur det blir i år.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kazeer

Nej, annat.

Det har hänt en gång, när vi köpte en halv gris.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • skorpionen80

Nej. När jag bodde själv fick jag köttfärs som Mamma malt, men inte nu längre. När vi flyttar till större och får plats med ännu fler köksmaskiner kommer vi definitivt mala egen färs! Då vet man vad man har i och hur mycket fett det är...

• Themis

Jag räknar det som överkurs i köket, lägger hellre den energin på kakbak och såser.

• annca

Nej, aldrig. Har varken utrustning, motivation eller ork.
    Kommer ihåg att jag hjälpte mormor göra korv till jueln när jag var liten dock. Det var kul, och korven blev jättegod! :)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Fidelis ad urnam
    skorpionen80 skrev 2009-09-25 10:34:17 följande:
    Då vet man vad man har i och hur mycket fett det är...
    Exakt så jag tänker.
    Jag äter enligt viktväktarna och jag får tex äta hur mycket fransyska, lövbiff, oxfilé, fläskfilé osv för fasta points, men köttfärs (även den som är 5 och 10% i) är det mer points i.
    Är det då inte bättre att jag själv maler ner tex fransyska eller fläskfilé när jag ska göra tex tacos?
    Eller tänker jag fel?
  • Semper Idem

Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:01:39 följande:

Eller tänker jag fel?
    Det beror på om du vill äta nyttigt eller hitta kryphål i din diet.
  • Fidelis ad urnam
    Semper Idem skrev 2009-09-25 11:03:37 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:01:39 följande: Det beror på om du vill äta nyttigt eller hitta kryphål i din diet.
    Ha ha ha, nej det är då inte ett kryphål iom att jag äter det som är nyttigt enligt VV och håller mig borta från köttfärs som innehåller mer fett än tex fransyska.
Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?