• Fidelis ad urnam

Maler du din egen köttfärs?

Jag har en Bosch köksmaskin och överväger att köpa till köttkvarnen, för att mala min egen köttfärs då jag har total kontroll på vad den innehåller, fettmängden och kan välja att mala ner kyckling, kalkon osv ist för kött.

Blev lite nyfiken på om många gör så, maler sin egna köttfärs alltså.

Maler du din egna köttfärs?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?
  • sakoline

Jag svarade Ja, annat: För jag äter kött som min kille malt ner själv till färs :)

• CeeJay

Ja annat: Jag äter köttfärs min sambo malt ner av älgkött och även rådjur

• ebben

Ja,annat.
    pga att JAG gör det inte...men min man o de när de har slaktat älg då gör de älgköttfärs,o det använder jag ju.
    men inte alltid....o JAG maler ju inte..men vi maler den ju privat liksom...

• Motljus

Nej, annat.
    Hade gjort det om vi hade haft en kvarn eftersom vi får malbitar som går i komposten när vi får hem gris.

• melondoft

Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:06:50 följande:

Ha ha ha, nej det är då inte ett kryphål iom att jag äter det som är nyttigt enligt VV och håller mig borta från köttfärs som innehåller mer fett än tex fransyska.
    fast det är skillnad på en hel köttbit eller om du mal ner det. det har att göra med att det tar längre tid att "smälta" en köttbit än malet kött. lite på samma sätt som du får äta hur mycket potatis du vill men potatismos kan du inte räkna som potatis+mjölk (dvs. det fasta pointsvärdet för hur mycket potatis som helst och sen bara lägga till mjölken) utan det måste räknas som just potatismos. så det blir inte samma sak...
  • Atamon

Ja, alltid när jag köper älgkött och ibland även nöt om jag har större partier. Så mycket godare!

• Fidelis ad urnam
    melondoft skrev 2009-09-25 17:56:35 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 11:06:50 följande: fast det är skillnad på en hel köttbit eller om du mal ner det. det har att göra med att det tar längre tid att "smälta" en köttbit än malet kött. lite på samma sätt som du får äta hur mycket potatis du vill men potatismos kan du inte räkna som potatis+mjölk (dvs. det fasta pointsvärdet för hur mycket potatis som helst och sen bara lägga till mjölken) utan det måste räknas som just potatismos. så det blir inte samma sak...
    Nej, det är ingen skillnad på om jag finstrimlar en köttbit eller har den hel, så det lär inte vara någon skillnad på om jag maler ner den, eller äter den hel.
    Hur som haver så är fettmängden bara en av anledningarna till att jag vill mala min egen färs.
  • Pemmel

Älg- eller rådjursfärs maler vi själva. All annan köps.

• TaXiChicK

Ja, när vi har älg, rådjur o lamm så styckar vi o maler själva. Varje höst ägnas måååånga timmar till detta. Min assistent är en gammal E-lux från 50 eller 60 talet som jag lyckades hitta en kvarn till på tradera, är supernöjd!!!

• Lavish

Föder du upp dina egna grisar och slaktar? Jag menar man vill ju ha koll på vad man äter. Så att det inte är vilken gris som helst liksom.

• Fidelis ad urnam
    Lavish skrev 2009-09-25 19:31:48 följande:
    Föder du upp dina egna grisar och slaktar? Jag menar man vill ju ha koll på vad man äter. Så att det inte är vilken gris som helst liksom.
    Ja naturligtvis, glömde för en sekund att jag skrev på Familjeliv, stället där allt ska drivas till sin spets.
    Nej, självklart gör jag inte det.
    Men om du nu retar dig så på att jag vill mala mitt egna kött gör att jag vill ha bättre koll så är det naturligtvis din rättighet att gnälla om detta, så,,varsågod
  • Angels Fall First

Det har hänt. Men har tyvärr ingen egen kvarn så... måste nog skaffa en! 

mina svenska bostäver kommer och går
  • hönamor

Ja, annat. Jag malen inte men min man gör på jobbet som vi äter. Inte enbart men mycket.

• Motljus
    Lavish skrev 2009-09-25 19:31:48 följande:
    Japp. Grannen har grisar och sambon är där och utfodrar dem. Så det blir en gris om året ungefär.
  • kråkanbråkan

nej. men ja gör egen fiskfärs. typ samma fast med fisk alltså.

• 010306

Nej, får färdigmalen av svärföräldrarna ( älgfärs) men dem lämnar nog in dem på malning numera.

• evita

nej, det gör jag inte... men funderar också på att skaffa en egen kvarn... dels pga de anledningar du nämner och dels för att jag tycker den köpta färsen är så grovmalen...

• evita

nej, det gör jag inte... men funderar också på att skaffa en egen kvarn... dels pga de anledningar du nämner och dels för att jag tycker den köpta färsen är så grovmalen...

• Callisto79

Ja, annat. Vi maler älgfärs själva

• Lincon

Nej tyvärr, men jag har funderat på det otaliga gånger.

Men jag lovar att om jag hade haft en köttkvarn här hemma då jäklar hade jag sett svart på köttfärs som jag ser på korv!

Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?