• Fidelis ad urnam

Maler du din egen köttfärs?

Jag har en Bosch köksmaskin och överväger att köpa till köttkvarnen, för att mala min egen köttfärs då jag har total kontroll på vad den innehåller, fettmängden och kan välja att mala ner kyckling, kalkon osv ist för kött.

Blev lite nyfiken på om många gör så, maler sin egna köttfärs alltså.

Maler du din egna köttfärs?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?
  • Sencha

Röstade Nej, annat.
    Det har bara hänt när jag gjort egen korv, vilket hänt en eller två gånger. Det är kladdigt och tidskrävande och blir inte av med små barn i huset - men när de blir större blir det kanske egen korv lite oftare

0401 & 0807
  • norgesessan

Nej, det gör jag inte...Litar på den jag köper..Maken gorde köttfärs på oxfilé en gång..den var felstyckat, så då åkte den ner i kvarnen, sen tog han hem den..(han jobbade med det ett år).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Korv hade jag också velat göra själv...Där kan man prata om konstigheter som den innehåller..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • 071001

Tecken, vi kör också med manuell. Så "äkta!", haha..Tips, om köttet fastnar släng ner små bitar knäckebröd så rensas kvarnen mellan varven.

• Stårschan

Nej. Jag har ibland känt mig lite sugen på det (särskilt före jul när man ska vara så där Carl Larsson-käck), men inte tillräckligt för att införskaffa en köttkvarn.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Eisa
    Fidelis ad urnam skrev 2009-09-25 09:58:18 följande:
    Nja, jag har lite noja över det då man ibland kan hitta klumpar av gud vet vad i färsen Bättre att mala själv, känns det som.Ta en bit fransyska och mala ner och veta att det bara är si och så många VV points i den, eller kycklingfiléer osv osv.
    Jag om någon är nojjig över klumpar men jag har faktiskt aldrig hittat såna i köttfärs. Jaja...

Lycka till med malningen!
  • Semper Idem

Det bästa med att mala själv är att man kan göra riktigt korv med goda kryddor och inte hemsk nitrit korv.

• Sencha

Vi har alltså köttkvarn och korvstoppningspryl och sånt till hushållsassistenten

0401 & 0807
  • Tecken
    071001 skrev 2009-09-25 10:02:22 följande:
    Tecken, vi kör också med manuell. Så "äkta!", haha..Tips, om köttet fastnar släng ner små bitar knäckebröd så rensas kvarnen mellan varven.
    Nu när jag fick tänka efter lite: Jag har ju faktiskt "assisterat" min pappa då han malt kött - så jag _har_ faktiskt malt kött! Fast det är ju typ tusen år sedan

Tack för tipset - nu blev jag änu mer "mala kött"-sugen (hua, vad äckligt det lät, men du vet vad jag menar)!
  • VulgusProfanum

Ja ibland.
    Det händer i samband med slakt eller jakt

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
Svar på tråden Maler du din egen köttfärs?