• MrsMia

Niar du kunden?

Jag har allt oftare varit med om att bli niad i butik, och tycker det känns lite märkligt. De som niar mig är alltid yngre, jag är kanske bara 10 år äldre.
    Jag var av den uppfattningen att det numer ansågs som förlegat och gammeldags att nia, att äldre t.o.m skulle ta illa upp. Som om den som niade ville markera att han eller hon minsann var en bättre människa, hövligare och finare..
    Jag tror själv att det bara handlar om att expediten försöker vara trevlig och korrekt, så tanken är ju god, men tycker ändå att det blir lite fel. Hur gör ni som arbetar i ett serviceyrke? Skriv gärna hur gamla ni är!

• Svar på tråden Niar du kunden?
  • k girl

Jag niar inte, och jag gillar inte att bli niad. Jag blir inte stött eller tar illa upp, och visst förstår jag att syftet är att vara artig och korrekt, men med tanke på hur niandet har sett ut i Sverige faller det pladask.

• Stårschan
    Tutilure skrev 2009-09-25 16:09:15 följande:
    Har jag missuppfattat typ allt eller är inte att nia ett sätt att visa respekt och att visa att den man tilltalar "står högre" socialt sett?
    Nej, niandet är inte ett sätt att visa respekt i Sverige. Det historiska niandet i Sverige vände sig till tjänstefolk och andra som stod UNDER en i rang. De som stod ÖVER i rang titulerades med titel - t.ex Direktör Karlsson, Professorskan, Ingenjör Blomberg etc. Du-reformen togs emot med öppna armar av de flesta, eftersom det det blev ett sätt att visa att man upplevde varandra som jämlikar när man talade med varandra, och slapp de krångliga tituleringsreglerna.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Velour

Nyttigt att veta!

Stårschan skrev 2009-09-28 12:55:43 följande:
    Nej, niandet är inte ett sätt att visa respekt i Sverige. Det historiska niandet i Sverige vände sig till tjänstefolk och andra som stod UNDER en i rang. De som stod ÖVER i rang titulerades med titel - t.ex Direktör Karlsson, Professorskan, Ingenjör Blomberg etc. Du-reformen togs emot med öppna armar av de flesta, eftersom det det blev ett sätt att visa att man upplevde varandra som jämlikar när man talade med varandra, och slapp de krångliga tituleringsreglerna.
  • Show n tell

jag niar alltid.
    men jag trodde att det var så? det var det jag lärde mig i skolan!!! hade inte jag fått lära mig det hade jag aldrig niat. (imed att så många tycker det är fult? tydligen) vad spelar det för roll egentligen?
    och vaddå låstas fint? -Hörrû du. vill du ha hjälp eller? tänkte det såg ut som du öndra nåt lexom. ska man prata så eller?

• LyckligtSlut

Gjorde det alltid förr. Blev utskälld för det av en gubbe när jag var barn och av någon hippietant när jag var runt 20, så nu orkar jag inte vara artig längre. Tänkte att om två skäller på mig pga det så måste ju väldigt många andra ta illa vid sig av det också.

• Stårschan
    Show n tell skrev 2009-09-28 15:49:32 följande:
    jag niar alltid. men jag trodde att det var så? det var det jag lärde mig i skolan!!! hade inte jag fått lära mig det hade jag aldrig niat. (imed att så många tycker det är fult? tydligen) vad spelar det för roll egentligen?och vaddå låstas fint? -Hörrû du. vill du ha hjälp eller? tänkte det såg ut som du öndra nåt lexom. ska man prata så eller?
    Vilket land har du gått skola i, undrar jag då?

Och det är helt rätt att säga - "Kan jag hjälpa dig? Du såg lite tveksam ut - kanske jag kan hjälpa till?"

Man ska verkligen inte nia!
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • LyckligtSlut

Show n tell skrev 2009-09-28 15:49:32 följande:

jag niar alltid. men jag trodde att det var så? det var det jag lärde mig i skolan!!! hade inte jag fått lära mig det hade jag aldrig niat. (imed att så många tycker det är fult? tydligen) vad spelar det för roll egentligen? och vaddå låstas fint? -Hörrû du. vill du ha hjälp eller? tänkte det såg ut som du öndra nåt lexom. ska man prata så eller?
    Haha verkar så
  • LyckligtSlut
    Stårschan skrev 2009-09-28 15:51:52 följande:
    Vilket land har du gått skola i, undrar jag då? Och det är helt rätt att säga - "Kan jag hjälpa dig? Du såg lite tveksam ut - kanske jag kan hjälpa till?" Man ska verkligen inte nia!
    Kanske i norra Sverige liksom jag?
  • Show n tell

Jag är född i Usa flyttade hit till Sverioge när jag var ca 9. Här i Sverige har jag lärt mig att man skall nia folk. i Usa finns det ju inte ens ett ord för ni eller du bara you.

Stårschan skrev 2009-09-28 15:51:52 följande:
    Vilket land har du gått skola i, undrar jag då?Och det är helt rätt att säga - "Kan jag hjälpa dig? Du såg lite tveksam ut - kanske jag kan hjälpa till?"Man ska verkligen inte nia!
  • Show n tell

Så om man är med två kompisar skall man inte heller säga ni? skall man säga vad vill du & du göra?
    annars kanske de också tar illa upp om jag skulle råka säga ni till dem.

Svar på tråden Niar du kunden?