• MrsMia

Niar du kunden?

Jag har allt oftare varit med om att bli niad i butik, och tycker det känns lite märkligt. De som niar mig är alltid yngre, jag är kanske bara 10 år äldre.
    Jag var av den uppfattningen att det numer ansågs som förlegat och gammeldags att nia, att äldre t.o.m skulle ta illa upp. Som om den som niade ville markera att han eller hon minsann var en bättre människa, hövligare och finare..
    Jag tror själv att det bara handlar om att expediten försöker vara trevlig och korrekt, så tanken är ju god, men tycker ändå att det blir lite fel. Hur gör ni som arbetar i ett serviceyrke? Skriv gärna hur gamla ni är!

• Svar på tråden Niar du kunden?
  • k girl
    Det blir en rätt intressant konversation om båda parter avvaktar.
    Haha, japp.
  • Elli47
    LyckligtSlut skrev 2009-09-28 15:53:22 följande:
    Kanske i norra Sverige liksom jag?
    Jag är också född och uppvuxen och bosatt i norra Sverige och har då inte upplevt att niandet skulle vara vanligare här! Tvärtom skulle jag nog säga.

Jag tycker personligen att niandet är fruktansvärt och jag avskyr att själv bli det, känns urtöntigt faktiskt!
  • Stårschan

Usch. Igår blev jag niad av helpdesk IGEN. Och som vanligt var ajg för mesig för att säga ifrån. Men vänta bara... Nästa gång ska jag vänligt men bestämt förklara att jag sitter ensam vid min dator!

Konichiwa girl - Du har rätt vad gäller 'I' och 'je/ji'. Det var bara så sorgligt länge sedan jag fick höra dialekten att jag hunnit glömma...

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Pentagram

Jag niar vuxet folk jag inte känner (jag är född 1970). Jag har ett kontorsjobb och sitter ofta i telefonsamtal med diverse olika okända privatpersoner och att dua dem skulle kännas alldeles för familiärt. Ibland ber mig folk att dua dem, men det tar verkligen emot. Än värre om de använder mitt förnamn, något jag ser som ett försök att antyda ett band som inte existerar.

Jag niar alltså inte folk för att vara artig utan för att uttrycka distans. Jag har inga som helst problem med att dua min chef, exempelvis.

• Stårschan
    Pentagram skrev 2009-09-30 09:56:51 följande:
    Jag niar vuxet folk jag inte känner (jag är född 1970). Jag har ett kontorsjobb och sitter ofta i telefonsamtal med diverse olika okända privatpersoner och att dua dem skulle kännas alldeles för familiärt. Ibland ber mig folk att dua dem, men det tar verkligen emot. Än värre om de använder mitt förnamn, något jag ser som ett försök att antyda ett band som inte existerar.Jag niar alltså inte folk för att vara artig utan för att uttrycka distans. Jag har inga som helst problem med att dua min chef, exempelvis.
    Exakt - du niar för att UTTRYCKA DISTANS. Och det hör inte hemma i ett jämställt Sverige.
  • Pentagram
    Stårschan skrev 2009-09-30 10:26:28 följande:
    Exakt - du niar för att UTTRYCKA DISTANS. Och det hör inte hemma i ett jämställt Sverige.
    Eh, distansen är uttryckt horisontellt, s a s, inte vertikalt (alltså, jag uttrycker distans i form av "ej varandes familiära", inte "jag har högre/lägre status") så hur skulle det vara icke jämnställt?
  • Pentagram

Jag är iofs inte helt konsekvent, jag duar folk på internet trots att jag inte känner dem.

• Stårschan
    Pentagram skrev 2009-09-30 11:22:20 följande:
    Jag är iofs inte helt konsekvent, jag duar folk på internet trots att jag inte känner dem.
    Härligt självinsikt! Det uppskattas alltid. Jag förstår vad du menar med den horisontella distansen, men jag tycker ändå att det är ett otyg.

(Tänk förresten om man skulle börja nia varann på FL - vilket sanslöst förvirringsläge man skulle hamna i! Och alla "du-ska-jävlar-i-min-låda-inte-komma-här-och-dra-alla-över-en-kam"-diskussioner det skulle bli! Det vore nästan lite kul!{#lang_emotions_demon})
  • Velour

Men nu tillhör det gamla niandet det förgångna. Idag är vi mer jämställda, så om någon niar någon, så är det nog bara en artighetsfras. Att bli niad som kund kan inte betyda att man tillhör en lägre social status än den som jobbar med servicen.

Om en mycket gammal person tar illa upp av att bli niad, så har jag större förståelse för det, då de troligtvis kommer från den tiden då den sortens niande berodde på ens sociala status.

Idag är det annorlunda, så varför ska inte även innebörden i frasen "ni" ändras? Eller, varför ska inte det gå att tolka denna fras på ett annat sätt idag?

• Victoria86

På jobbet niar jag inte folk (jobbar med kundkontakt) däremot om jag ska fråga någon vad klockan är så tror jag att jag niar... Men nu blir jag osäker. Det är inget jag tänker på i alla fall.
    Jag är 23.

• Stårschan
    Velour skrev 2009-10-01 11:41:04 följande:
    Men nu tillhör det gamla niandet det förgångna. Idag är vi mer jämställda, så om någon niar någon, så är det nog bara en artighetsfras. Att bli niad som kund kan inte betyda att man tillhör en lägre social status än den som jobbar med servicen.Om en mycket gammal person tar illa upp av att bli niad, så har jag större förståelse för det, då de troligtvis kommer från den tiden då den sortens niande berodde på ens sociala status. Idag är det annorlunda, så varför ska inte även innebörden i frasen "ni" ändras? Eller, varför ska inte det gå att tolka denna fras på ett annat sätt idag?
    Alltså du menar på samma sätt som med ordet "neger"? För det finns väl ingen anledning att se det ordet som nedsättande heller, eftersom alla ju faktiskt är lika, och slaveriet är ju avskaffat sedan länge, och neger betyder ju faktiskt bara "svart"...

*ironisk*

Jag förstår vart du vill komma, men jag tror inte på den lösningen. Ett bättre sätt att visa hövlighet mot en kund eller någon som är äldre är att vara serviceminded och hjälpsam.
  • Velour

Jag har inte påstått någonstans att det är likadant som för ordet "neger". Det är din jämförelse, vilket för mig är helt fel.

Ordet "neger" är, om det används fel, fortfarande i dagens samhälle ett nedvärderande ord eftersom rasism fortfarande existerar.

Men, trots klasskillnaderna, är det nu ingen som ser ner på någon i och med användandet av ordet ni. Det är inte längre ett ord reserverat för tjänstefolk så att säga.

Idag ser inte samhället ut så i Sverige, därav att även ordet ändrar innebörd. Och eftersom det ser annorlunda ut idag, kommer detta ord att för folk mest tolkas som en artig fras (ja, om man inte har snöat in sig på dåtidens innebörd)

Det är helt upp till dig om du fortfarande vill förknippa ordet "ni" med den gammaldags innebörden. Men du får även acceptera och förstå att det som betyder en sak för dig, inte nödvändigtvis måste betyda samma sak för andra.

Stårschan skrev 2009-10-01 13:36:21 följande:
    Alltså du menar på samma sätt som med ordet "neger"? För det finns väl ingen anledning att se det ordet som nedsättande heller, eftersom alla ju faktiskt är lika, och slaveriet är ju avskaffat sedan länge, och neger betyder ju faktiskt bara "svart"...*ironisk*Jag förstår vart du vill komma, men jag tror inte på den lösningen. Ett bättre sätt att visa hövlighet mot en kund eller någon som är äldre är att vara serviceminded och hjälpsam.
Svar på tråden Niar du kunden?