• MrsMia

Niar du kunden?

Jag har allt oftare varit med om att bli niad i butik, och tycker det känns lite märkligt. De som niar mig är alltid yngre, jag är kanske bara 10 år äldre.
    Jag var av den uppfattningen att det numer ansågs som förlegat och gammeldags att nia, att äldre t.o.m skulle ta illa upp. Som om den som niade ville markera att han eller hon minsann var en bättre människa, hövligare och finare..
    Jag tror själv att det bara handlar om att expediten försöker vara trevlig och korrekt, så tanken är ju god, men tycker ändå att det blir lite fel. Hur gör ni som arbetar i ett serviceyrke? Skriv gärna hur gamla ni är!

• Svar på tråden Niar du kunden?
  • DLF

Har aldrig "niat" och skulle inte få för mig det heller. Det skulle kännas otroligt påklistrat och ansträngt! Nä, ett leende och ett trevligt bemötande tycker jag slår det mesta

• TyskMamma

jag måste Nia alla och jag blir Niad. Jag bor i Tyskland och där ägnar de sig åt sådana perversa saker och varje gång någon kallar mig vid efternamn så vill jag kräkas! Men det är bara lägga på det falska leendet och fortsätta med den löjliga leken. Inför inte detta i Sverige, NEJ Nia INTE!!!!

• Tutilure

Har jag missuppfattat typ allt eller är inte att nia ett sätt att visa respekt och att visa att den man tilltalar "står högre" socialt sett?

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Tutilure

Som i tyskan och franskan, man får inte säga du till någon som är äldre?
    (Fast man ska passa sig för att nia en ganska jämnårig eller någon som inte vill bli uppfattad som gammal )

• TyskMamma

Om jag har fattat det rätt så Nias man i tyskan om den personen man pratar med vill vara vänlig och visa att han eller hon "respekterar" dig som person och inte vill komma dig "för nära" om man inte känner varann ordentligt. Det är något åt det hållet.

• MrsMia
    Tutilure skrev 2009-09-25 16:09:15 följande:
    Har jag missuppfattat typ allt eller är inte att nia ett sätt att visa respekt och att visa att den man tilltalar "står högre" socialt sett?
    Just därför blir det ju så fel här i Sverige där många, mig inräknad, föredrar att vara på samma nivå som min medmänniska.
  • Velour

Jag är uppvuxen med att säga "ni" till äldre och främmande och skulle därför inte alls ta illa upp om någon sa "ni" till mig. Jag skulle tolka det som en artighetsgest. Än idag har jag lite svårt att säga "du" till äldre svenskar, men eftersom detta tilltal är så vanligt idag, så vet jag att det är OK. Men gäller folk från mitt eget land, skulle jag aldrig säga "du".

Hade jag jobbat som servicepersonal hade jag nog även där använt "ni" lite då och då, men endast för att vara artig (vilket ju jag ändå är uppvuxen med).

• Tutilure
    MrsMia skrev 2009-09-26 14:01:24 följande:
    Just därför blir det ju så fel här i Sverige där många, mig inräknad, föredrar att vara på samma nivå som min medmänniska.
    Ja, det beror väl på hur man är uppvuxen.
    För mig är det iallafall inget negativt.
  • Tutilure
    Velour skrev 2009-09-27 00:08:47 följande:
    Jag är uppvuxen med att säga "ni" till äldre och främmande och skulle därför inte alls ta illa upp om någon sa "ni" till mig. Jag skulle tolka det som en artighetsgest. Än idag har jag lite svårt att säga "du" till äldre svenskar, men eftersom detta tilltal är så vanligt idag, så vet jag att det är OK. Men gäller folk från mitt eget land, skulle jag aldrig säga "du". Hade jag jobbat som servicepersonal hade jag nog även där använt "ni" lite då och då, men endast för att vara artig (vilket ju jag ändå är uppvuxen med).
    Precis så tänker jag också.
  • lövet2

Jag säger alltid du, fast jag är över 40 och faktiskt är uppväxt med att kalla äldre för Tant eller Farbror och obekanta för Ni.

... but you´re gonna have to fight me for it!
Svar på tråden Niar du kunden?