• MrsMia

Niar du kunden?

Jag har allt oftare varit med om att bli niad i butik, och tycker det känns lite märkligt. De som niar mig är alltid yngre, jag är kanske bara 10 år äldre.
    Jag var av den uppfattningen att det numer ansågs som förlegat och gammeldags att nia, att äldre t.o.m skulle ta illa upp. Som om den som niade ville markera att han eller hon minsann var en bättre människa, hövligare och finare..
    Jag tror själv att det bara handlar om att expediten försöker vara trevlig och korrekt, så tanken är ju god, men tycker ändå att det blir lite fel. Hur gör ni som arbetar i ett serviceyrke? Skriv gärna hur gamla ni är!

• Svar på tråden Niar du kunden?
  • Fridelina2

Det anses som nervärderande att nia, speciellt till äldre. Den äldre generationen niade sitt tjänstefolk. "Ni kan servera te nu, Britta." Eller likn. Dessutom ger det mer förtroende att vara på "samma nivå" när man är försäljare/kund. Jag vill inte bli expedierad av en person som niar mig. Då känner jag VERKLIGEN att jag kommit fel. Jag kan se den typen av uppförande i fisförmäna butiker som jag aldrig skulle sätta foten i.

• Mattean

Jag är 33

och är det Enperson så säger jag du, är det ett Par eller en familj säger jag ni...

• Annanym

Ja FY för att bli niad i butik! Verkar vara ett otyg som breder ut sig bland de yngre åldrarna.

• Mentat

Jag uppfattar det som ett sätt att vilja visa respekt och därför kan jag inte ta illa upp oberoende av vilken betydelse "Ni" kan ha haft på 30- eller 40-talet.

Om jag hade uppfattat det som ett sätt att försöka markera att man som försäljare skulle vara en bättre människa än kunden hade det varit en helt annan sak men det gör jag inte. Ni som blir upprörda, är det vad ni tror?

• MrsMia
    Mentat skrev 2009-09-25 14:28:59 följande:
    Jag uppfattar det som ett sätt att vilja visa respekt och därför kan jag inte ta illa upp oberoende av vilken betydelse "Ni" kan ha haft på 30- eller 40-talet. Om jag hade uppfattat det som ett sätt att försöka markera att man som försäljare skulle vara en bättre människa än kunden hade det varit en helt annan sak men det gör jag inte. Ni som blir upprörda, är det vad ni tror?
    Jag blir inte upprörd av niandet, det skulle vara att ta i. Och jag utgår ifrån att så gott som alla som niar gör det för att de tror att det är det korrekta.
    Men det låter så fel i mina öron, jag vänder mig nästan om och ser mig omkring ifall att det är så att han/hon tror att jag är i ett sällskap. När jag då inser att så inte är fallet blir jag generad för att jag vill vara jämställd, och niandet gör att jag känner mig som någon madame som ska bli servad..
  • kica

Är det en säger jag du, är det fler säger jag ni .

• Stårschan

Jag hatar också att bli niad. Vår helpdesk envisas med att nia oss när vi ringer och ber om hjälp. Jag är 35 och har jobbat som au pair i Frankrike. Kanske är det därifrån motviljan för niandet kommer. Det är ett så tydligt avståndstagande som jag ser som helt osvenskt. Vill man vara artig kommer man långt med vanlig hövlighet och serviceanda.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Annanym

Nej, jag blir inte upprörd för att det en gång i tiden var ett sätt att markera olikhet utan för att det är så larvigt. Så "låtsasfint". Lika illa som att använda svåra ord, men inte veta vad de betyder riktigt, bara för att man vill verka lite fin. Resultatet är samma - platt fall.

• sakoline
    Fridelina2 skrev 2009-09-25 10:19:30 följande:
    Det anses som nervärderande att nia, speciellt till äldre. Den äldre generationen niade sitt tjänstefolk. "Ni kan servera te nu, Britta." Eller likn. Dessutom ger det mer förtroende att vara på "samma nivå" när man är försäljare/kund. Jag vill inte bli expedierad av en person som niar mig. Då känner jag VERKLIGEN att jag kommit fel. Jag kan se den typen av uppförande i fisförmäna butiker som jag aldrig skulle sätta foten i.
    Lr ännu värre: "Britta kan servera te nu", det låter ännu mer högdraget, haha, att använda tredje form, som om husan var ett litet barn!
    Nej, jag har aldrig niat mina kunder... nåt enstaka fall vid nån äldre, "finare" kund :) Men är av den uppfattningen att det är ovanligt att nån vill bli niad.
  • Stårschan
    sakoline skrev 2009-09-25 15:07:12 följande:
    Lr ännu värre: "Britta kan servera te nu", det låter ännu mer högdraget, haha, att använda tredje form, som om husan var ett litet barn!Nej, jag har aldrig niat mina kunder... nåt enstaka fall vid nån äldre, "finare" kund :) Men är av den uppfattningen att det är ovanligt att nån vill bli niad.
    Du har med andra ord lyckats nia personer ur den generation som förmodligen uppskattar det minst...
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Niar du kunden?