• Bevabus

Labdradoodle

Jag är intresserad av att skaffa en labradoodle. Någon som vet om det finns ett hundhem eller uppfödare i närheten av Västerås som har såna? Det behöver inte vara jättenära Västerås, men man vill ju helst inte åka genom hela Sverige för att skaffa hunden liksom

• Svar på tråden Labdradoodle
  • Immer

Köp en portugisisk vattenhund- en urgammal hundras som är anfader till labradoren och släkt med pudeln, och har allt vad man kan önska och lite till av deras egenskaper.

• ModestyB
    Immer skrev 2009-09-27 22:46:04 följande:
    Köp en portugisisk vattenhund- en urgammal hundras som är anfader till labradoren och släkt med pudeln, och har allt vad man kan önska och lite till av deras egenskaper.
    Dom är väl lite "svårare" än andra vattenhundar, om jag får tro senaste nr av "Hundsport"=) F.ö tycker jag en vattenhund är ett bra tips. Någon av de raserna borde kunna tillfredsställa TS önskemål om framtida hund.

Det tar många generationer att få fram en homogen ras där rasrepresentanterna är rastypiska med önskvärda drag. Det finns således inga "Labradoodles" i Sverige, bara blandraser mellan Labrador och Pudel och bland de är det omöjligt att exakt förutspå vilka egenskaper som nedärvs.
  • Immer
    ModestyB skrev 2009-09-27 23:05:33 följande:
    Dom är väl lite "svårare" än andra vattenhundar, om jag får tro senaste nr av "Hundsport"=) F.ö tycker jag en vattenhund är ett bra tips. Någon av de raserna borde kunna tillfredsställa TS önskemål om framtida hund.Det tar många generationer att få fram en homogen ras där rasrepresentanterna är rastypiska med önskvärda drag. Det finns således inga "Labradoodles" i Sverige, bara blandraser mellan Labrador och Pudel och bland de är det omöjligt att exakt förutspå vilka egenskaper som nedärvs.
    PV har mkt egen vilja..! men är underbara hundar.
  • Houdini

Mrs Winter skrev 2009-09-27 17:11:15 följande:

Varför vågar du inte ha pudel som ledarhund?
    För att pudeln är för smart och påhittig.

Har den tråkigt kan det hända att den hittar på hyss, du kan aldrig traggla med en pudel som tex. en labbe schäfer osv.

Och dom försöken som gjorts på avla på sk Labradodel har övergetts pga pudelns egenskaper inte passar sig som ledarhund.
    Sen finns det individer som skulle passa utmärkt som ledarhund en av mina valpar hade passat perfekt men han fick bli vanlig sällskapspudel istället.
  • fröken freja

Det är ju ingen ras och tycker personligen inte att blandrasuppfödare ska uppmuntras.
    Och dessutom kostar många av dem lika mycket, och ibland mer, än en rashund med stamtavla vilket jag anser är oerhört viktigt speciellt ur sjukdomsperspektiv både ur släkten och för rasen.

• Sweden

Jag har en goldendoodle (golden retriever/storpudel) och har vanner som har labradoodles som ar ratt vanliga har i USA. Var hund och jag traffat har varit valdigt lyckade blandningar och jag som ar palsdjursallergiker kanner av nan anledning inte av var hund alls. Att var hund inte harar heller ar ju ett stort plus. Som nagon annan sa sa maste man ju se till att valpen avlats pa bra foraldrar. Om jag inte minns fel tror jag det finns en labradoodle uppfodare i Norrland, googlade fram det at en van i Sverige for nat ar sen sa googla pa sa hittar du nog ocksa den!

• Mrs Winter
    Houdini skrev 2009-09-28 01:11:18 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-09-27 17:11:15 följande:
    För att pudeln är för smart och påhittig.Har den tråkigt kan det hända att den hittar på hyss, du kan aldrig traggla med en pudel som tex. en labbe schäfer osv.Och dom försöken som gjorts på avla på sk Labradodel har övergetts pga pudelns egenskaper inte passar sig som ledarhund.Sen finns det individer som skulle passa utmärkt som ledarhund en av mina valpar hade passat perfekt men han fick bli vanlig sällskapspudel istället.
    det finns säkert andra pudlar som passar också.
  • Houdini

Mrs Winter skrev 2009-09-28 12:34:19 följande:

Jadå men de är inte vanliga, av mina 23 uppfödda valpar har det varit 1 som har haft de egenskaperna som hade gort honom till en bra ledarhund.

Vi som håller på med pudel är ganska överens om att pudeln är en av de mångsidigaste hundarna som finns men den passar inte riktigt för sådant däe man måste ha en lugn och stabil hund som inte gillar att leka clown.
  • Houdini

Mrs Winter skrev 2009-09-28 12:34:19 följande:

Jadå men de är inte vanliga, av mina 23 uppfödda valpar har det varit 1 som har haft de egenskaperna som hade gort honom till en bra ledarhund.

Vi som håller på med pudel är ganska överens om att pudeln är en av de mångsidigaste hundarna som finns men den passar inte riktigt för sådant däe man måste ha en lugn och stabil hund som inte gillar att leka clown.
Svar på tråden Labdradoodle