• Bevabus

Labdradoodle

Jag är intresserad av att skaffa en labradoodle. Någon som vet om det finns ett hundhem eller uppfödare i närheten av Västerås som har såna? Det behöver inte vara jättenära Västerås, men man vill ju helst inte åka genom hela Sverige för att skaffa hunden liksom

• Svar på tråden Labdradoodle
  • vackrastarflow

Wow vilken attacktråd...

Nåväl, Labradoodle är inget amerikanskt påhitt, som hmcc påstår, utan australienskt, som avlades fram för att få fram en guidehund som hade labradorens guidekvaliteter och pudelns allergifria päls. Och det är vad labradoodle används till i mångt och mycket. Då kan man ju automatiskt tycka att det är en bra hund att ha hemma.

Det finns ingen i Sverige som avlar fram dessa speciellt, vad jag förstått, det enda jag hittar är:
    www.labradoodles.nu/index.php/links

• Mrs Winter
    vackrastarflow skrev 2009-09-27 08:13:39 följande:
    Wow vilken attacktråd...Nåväl, Labradoodle är inget amerikanskt påhitt, som hmcc påstår, utan australienskt, som avlades fram för att få fram en guidehund som hade labradorens guidekvaliteter och pudelns allergifria päls. Och det är vad labradoodle används till i mångt och mycket. Då kan man ju automatiskt tycka att det är en bra hund att ha hemma.Det finns ingen i Sverige som avlar fram dessa speciellt, vad jag förstått, det enda jag hittar är:www.labradoodles.nu/index.php/links
    Pudeln är ingen allergivänlig hund.Det finns ämnen i pälsen som gör at folk blir allergiska.Det gäller fler sk allergivänliga hundar.
  • vackrastarflow

Mrs Winter skrev 2009-09-27 09:39:13 följande:

Pudeln är ingen allergivänlig hund.Det finns ämnen i pälsen som gör at folk blir allergiska.Det gäller fler sk allergivänliga hundar.
    Jess, felformulerat från min sida.
  • hmcc
    vackrastarflow skrev 2009-09-27 08:13:39 följande:
    Wow vilken attacktråd...Nåväl, Labradoodle är inget amerikanskt påhitt, som hmcc påstår, utan australienskt, som avlades fram för att få fram en guidehund som hade labradorens guidekvaliteter och pudelns allergifria päls. Och det är vad labradoodle används till i mångt och mycket. Då kan man ju automatiskt tycka att det är en bra hund att ha hemma.Det finns ingen i Sverige som avlar fram dessa speciellt, vad jag förstått, det enda jag hittar är:www.labradoodles.nu/index.php/links
    Whatever, en blandrashund är iaf och den verkar ha slått igenom mer i USA än i australien och jag har svårt att se att det skulle finnas en seriös plan att blanda in pudel.

Ursäkta alla pudelägare men pudel som guidehund (jag antar det är detsamma som blindhund) skulle jag inte våga ha om jag var blind.

Jag har träffat på en i Sverige och förstår inte hr den gick igenom kontrollerna.

Nån har redan kommenterat den "allergifria" pälsen vilket numera är ytterligare ett säljargument som är helt taget ur luften från do som vill tjäna sig en hacka.
  • Mrs Winter
    hmcc skrev 2009-09-27 15:41:09 följande:
    Whatever, en blandrashund är iaf och den verkar ha slått igenom mer i USA än i australien och jag har svårt att se att det skulle finnas en seriös plan att blanda in pudel.Ursäkta alla pudelägare men pudel som guidehund (jag antar det är detsamma som blindhund) skulle jag inte våga ha om jag var blind.Jag har träffat på en i Sverige och förstår inte hr den gick igenom kontrollerna.Nån har redan kommenterat den "allergifria" pälsen vilket numera är ytterligare ett säljargument som är helt taget ur luften från do som vill tjäna sig en hacka.
    Varför vågar du inte ha pudel som ledarhund?
  • köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-09-27 15:41:09 följande:
    Whatever, en blandrashund är iaf och den verkar ha slått igenom mer i USA än i australien och jag har svårt att se att det skulle finnas en seriös plan att blanda in pudel.Ursäkta alla pudelägare men pudel som guidehund (jag antar det är detsamma som blindhund) skulle jag inte våga ha om jag var blind.Jag har träffat på en i Sverige och förstår inte hr den gick igenom kontrollerna.Nån har redan kommenterat den "allergifria" pälsen vilket numera är ytterligare ett säljargument som är helt taget ur luften från do som vill tjäna sig en hacka.
    Väldigt OT (sorry TS), men varför alltid så negativ?
  • Ethi

Fast det är väl inte riktigt som att köpa grisen i säcken, så som du beskriver, bara för att det är en blandras... Köper du en valp från den som fött upp den så vet du ju vilka föräldradjuren är. Köper du en omplaceringshund så är den förmodligen så pass vuxen att du set ungefär hur den blir. Pälskvaliteten brukar man se rätt bra redan på småvalpar, och det är definitivt stor skillnad på en släthårig hund och en långhårig. Släthårig som _inte_ fäller är väl en biologisk omöjlighet så det lär det ju inte bli... Trist nog, för en sån hund skulle jag gärna ha själv

Det är klart att man behöver vara noggrann när man köper blandras. Precis som man behöver vara noggrann när man köper renras. För bara för att man vill ha en speciell ras betyder ju inte det att man skulle kunna tänka sig ALLA individer och kombinationer och typer i just den rasen.

hmcc skrev 2009-09-27 08:01:09 följande:
    Det finns flera sorter av labbar, utställning, dual och jakt, sen finns det 3 storlekar av pudlar, HUR ska man veta vad man får om man bara söker efter en blandning mellan dom 2? Man kan få en släthåring hund som inte fäller eller en långhårig som fäller...eller flera kominationer därimellan, HUR ska man veta hyr hunden ser ut som vuxen? När man inte söker egenskaper utan letar efter nåt som har ett kul påhittat namn av några amerikaner som måste göra nåt för att få sina blandraser sålda är det inte en hund man är ute efter utan nåt att visa upp för kompisarna
  • Bevabus

Tack till er som gav mig relevanta svar! jag kommer att leta vidare efter tills jag hittar hunden som passar mig bäst

Svar på tråden Labdradoodle