vackrastarflow skrev 2009-09-27 08:13:39 följande:
Wow vilken attacktråd...Nåväl, Labradoodle är inget amerikanskt påhitt, som hmcc påstår, utan australienskt, som avlades fram för att få fram en guidehund som hade labradorens guidekvaliteter och pudelns allergifria päls. Och det är vad labradoodle används till i mångt och mycket. Då kan man ju automatiskt tycka att det är en bra hund att ha hemma.Det finns ingen i Sverige som avlar fram dessa speciellt, vad jag förstått, det enda jag hittar är:
www.labradoodles.nu/index.php/linksWhatever, en blandrashund är iaf och den verkar ha slått igenom mer i USA än i australien och jag har svårt att se att det skulle finnas en seriös plan att blanda in pudel.
Ursäkta alla pudelägare men pudel som guidehund (jag antar det är detsamma som blindhund) skulle jag inte våga ha om jag var blind.
Jag har träffat på en i Sverige och förstår inte hr den gick igenom kontrollerna.
Nån har redan kommenterat den "allergifria" pälsen vilket numera är ytterligare ett säljargument som är helt taget ur luften från do som vill tjäna sig en hacka.