Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Är du oroad över invandringen?

Marlean skrev 2009-09-29 16:15:09 följande:
    Möjligen att den skulle stoppas, Sverige klarar sig inte utan arbetskraftsinvandring.
    Varför inte?
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 17:32:51 följande:
    Fint förslag. Hur tänkte du nu? Muslimer göre sig icke besvär, men engelsmän och kanadensare välkomna?
    Kineser kompis, kineser :)
  • jaghopparhögt
    Eisa skrev 2009-09-29 18:48:19 följande:
    Har inget alls emot invandringen. Det är allas värld
    Då är du emot välfärdssamhället då också hoppas jag?
  • jaghopparhögt
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-29 20:08:24 följande:
    Exakt Habibi PS Problemet i den här diskussionen ligger väl främst i (ANSER ALLTSÅ JAG) att det finns för lite förståelse runt om i stugorna.
    Förståelse runt om i stugorna?
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-09-29 20:40:24 följande:
    Jag bor i ett invandrarområde här i Göteborg. Anledningen till att jag inte trivs här är för att jag har blivit påhoppad. Äggkastning på mig personligen och på våra fönster. Smällare som släpps ner i vårt brevinkast. Tonåringar som spottar på en när man går förbi. Brevbäraren har slängt våra brev och jag har fått betalningsanmärkningar pga detta. osv osv. Jag är fullt medveten om att det finns idioter till svenskar också. Men här är som sagt majoriteten invandrare. dvs 98%. Jag har växt upp i ett "väldigt" svenskområde och råkade inte ut för samma sak där. Nu har vi dock köpt lägenhet mitt i stan så vi flyttar här ifrån och det känns så sköönt!! Jag tycker inte det är bra att Sverige tar in så mycket invandrare. De borde göra ett stopp för ett par år för att istället koncentrera sig på de som vi redan har. Se till att de får utbildning, jobb och ett liv.
    Kastar de verkligen ägg på dig? Och lägger bomber i ert brevinkast? Herregud!
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-09-29 21:44:51 följande:
    Japp. De kastar allt möjligt skräp i vårt brevinkast. Men det värsta är smällare. Sen har de kastat ägg på fönsterna och på mig när jag varit ute och fått en promenad. Känner mig som sagt inte välkommen här.
    Har ni polisanmält de? Hemskt att ni ska behöva stå ut med såna saker.
  • jaghopparhögt
    Grätchen skrev 2009-09-30 00:41:41 följande:
    "Det är invandrarna i sig som är problemet"... Jo men visst. *fnissar*
    Sluta vuxenmobbas nu.
  • jaghopparhögt
    Indianica skrev 2009-09-30 12:50:40 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Ett problem är att invandrares höga utbildningar inte alltid matchar svensk standard. Att ha läst till läkare i ett litet afrikanskt land kan t ex inte jämställas med en svensk läkarexamen. Vad gäller professorstjänster är det inte sant att man inte får jobba hårt för den titeln. Vad det handlar om i Sverige är (förutom själva avhandlingen) att ha publicerat enorma mängder med artiklar i rätt vetenskapliga tidsskrifter och att man gärna skrivit någon kursbok också, samt undervisat, då kan man i Sverige bli utnämnd till professor på livstid (därför är tjänsterna relativt få) eller kan man söka en professorstjänst på "vanligt" sätt. Men det är ju väldigt svårt att anställa någon som kanske forskat inom ett område som kanske inte är så brett i Sverige eller som publicerat sig i okända tidsskrifter långtbortistan. Det här är inte så enkelt att det bara handlar om diskriminering.
    Med tanke på hur sällan en professorstjänst blir ledig i Sverige så är det inte direkt konstigt att man inte får en sådan tjänst.
    För att bli professor i Sverige så måste man ha gjort exakt rätt saker tidigare och känna rätt personer, eller de måste veta vem du är och vad du har gjort och hur du fungerar snarare.
    Så att skylla på diskriminering när det handlar om sådana tjänster är lite löjligt. De flesta akademiker blir liksom inte professorer.
  • jaghopparhögt
    Indianica skrev 2009-09-30 13:31:23 följande:
    Nu är jag ingen expert och det är möjligt att din pappa utsatts för diskriminering (även om det ju är många utlänska föreläsare på svenska universitet), men det är så att t ex utbildningssystemet i öst oftast är hårdare på många sätt- men också mer gammalmodigt särskilt vad gäller fokuseringen på kunskap, det går inte alltid hem i Sverige. Som någon annan skrev är kontakter också viktigt här. Det är mycket nepotism på svenska universitet, men de flesta börjar ju sin professorskarriär med en forskartjänst och jobbar sig sedan stenhårt uppåt eller nöjer sig med att undervisa på universitetet. Vad som är problematiskt för många invandrare är just när deras kunskaper nedvärderas i det svenska systemet. Jag drog till en ytterlighet med den afrikanska "medicinmannen", men det är ju så att det är traumatiskt för de flesta människor att hamna i en situation där ens kunskaper och erfarenheter plötsligt är fel eller otillräckliga och då minskar ju statusen både gällande socialt hänseende och ekonomiskt. Jag kan dock inte tro att det ska vara nödvändigt att gå ifrån professor till spärrvakt eller dylikt. Det borde gå att validera tidigare kunskaper och skaffa ny kompetens som behövs i det nya landet.
    Det beror ju lite på hur driftig man är.
    Om man verkligen är en så duktig ingenjör att man hade varit mest kompetent för en proffesorstjänst så bör man kunna fixa ett annat ingenjörsjobb eller forskartjänst. Klarar man det inte så börjar jag faktiskt tvivla på hur mycket den där öststatsutbildningen var värd egentligen.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?