Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Är du oroad över invandringen?

Vision400 skrev 2009-09-30 14:39:36 följande:
    Jag har en vän som flyttade till spanien, hon har fått papper på att hon är just spansk medborgare och allt det där. Är hon svensk eller spansk då? Det blir ju lite rörigt. Min sambo då. Han har inte en enda droppe 100%igt svenskt blod i kroppen. Men han är född i Göteborg, pratar flytande svenska och har ett svenskt pass. Vad är han då? Och vad blir våra barn då?
    Är det så jävla noga?
  • jaghopparhögt

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 14:42:06 följande:

Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
    Det fungerar inte så, man kollar vad den sökande kan och uppfyller han inte de kraven så får han inte jobbet. Oavsett vilken utbildning han har.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-01 15:11:51 följande:
    Sluta generalisera över era fula jävla fördomar!! "Folk från forna Jugoslavien härjar vilt" Oj! Den ska jag vidarebefodra till min exman och hela juggemaffian.
    Men var inte syftet med att starta en sådan här tråd att få höra vad folk oroar sig över?
    Och det är väl ingen nyhet att det finns en hel del jugoslaviska/serbiska gangsters i Sverige?
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-01 15:22:24 följande:
    Om du tror att syftet med tråden är att vattna era respektive fördomar med hästgödsel så trodde du fel. Oundvikligt dock. Därför vore det så uppfriskande om någon kunde hålla sig till kärnan och stå för det de säger. Jag börjar lessna på att höra "jaaaaaaaag är inte rasist, jag har bara rasistiska åsikter och drar gärna majoriteten av en folkgrupp över samma kam".
    Men folk är oroad över juggoslaviska gangsters kanske? Och de är ju en del av invandringen och går helt ihop med trådens topic.
    Vad är problemet? För du förnekar väl inte juggemaffians existens?
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-01 15:28:25 följande:
    Nej, varför skulle jag göra det? Jag fann det bara så underhållande att få höra att folk från forna Jugoslavien tydligen härjar fritt i stackars Svea rike. DET var news to me. Men diskutera på ni, jag måste dessvärre avsluta.
    Om en person är a och b är från forna Jugoslavien.
    A och B är återfallskriminella sedan många år tillbaka.
    Då blir ju meningen att folk från forna Jugoslavien härjar fritt sann.
  • jaghopparhögt
    Stinky skrev 2009-10-01 16:05:09 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande: Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
    Haha nu kom jag att tänka på när en av de ivrigaste invandringsförespråkarna på FL skrev "men det skulle ju leda till att vi inte skulle ta in några invandrare alls!!!!" i frågan om vad han/hon tyckte om att svenska folket skulle få rösta om hur många invandrare Sverige skulle ta in per år =D
  • jaghopparhögt
    RockBella skrev 2009-10-01 17:04:29 följande:
    Precis. De ska t ex kunna svenska någorlunda. Min före detta läkare var säkert jätteduktig men hon pratade "svenska" med en sån rysk accent att man inte förstod vad hon sa. Jag gick alltid därifrån utan att ha fattat ens hälften. Morsan har också haft henne och säger samma sak, och då har hon ändå arbetat på som lärare på Komvux för att lära invandrare svenska så hon har varit med om en del dialekter i sina dagar =)
    Språket hos läkare är verkligen ett problem.
    Själv är jag i en bransch där språket inte är så jätteviktigt så länge man förstår engelska men de sökande vi har intervjuat som haft betyg från universitet i t ex mellanöstern har varit sorgliga.
    De har inte ens klarat våra enklaste galleringstest, så jag är väldigt skeptisk till alla de där utländska ingenjörerna som kör taxi faktiskt.
  • jaghopparhögt
    200908291 skrev 2009-10-01 16:51:17 följande:
    Så rätt så rätt. Men så länge situationen ser ut som det gör så måste vi tyvärr plocka ut en och annan därifrån. Situationen i många länder är ganska komplex där vi i västvärden är en del av problemen.
    Fel! Fel! Fel!
    Det där är enbart kommunistiska tankar, vi har ingen skuld!
  • jaghopparhögt
    200908291 skrev 2009-10-02 15:31:52 följande:
    Om jag bortser från de humana själen så anser jag att integrationen fungerar acceptabelt i Sverige idag. Dessutom så tror jag att Sverige skulle förlora på det ekonomiskt eftersom vi inte skulle få den mängd arbetskraftsinvandring vi behöver. Jag förstår helt enkelt inte varför vi skulle begränsa invandringen, hjälp mig gärna förstå det negativa med det.
    Du måste börja med att skilja på arbetskraftsinvandring och annan invandring. Arbetskraftsinvandring har vi ju precis börjat med i Sverige och den fungerar ju fint, men annan invandring går ju inte lika bra.
    Det finns väl ganska fin statistik på att de flesta som invandrar hit från utomeuropiska länder inte lyckas så bra på arbetsmarknaden.
  • jaghopparhögt
    200908291 skrev 2009-10-02 15:48:09 följande:
    Vad menar du med utomeuropeiska länder?. Jag har ingen statistik men tror att både kineser, amerikaner och iranier lyckas väl på den svenska arbetsmarknaden.
    Folk från mellanöstern och afrika såklart.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?