Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Är du oroad över invandringen?

TheCoopers skrev 2009-10-02 16:11:53 följande:
    Ja såklart ... Döööh
    Har jag fel i att arbetslösheten är ganska hög bland de folkgrupperna?
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-02 16:22:03 följande:
    Källa på det.
    Nej så intresserad är jag inte, men tydligen så borde ju inte invandrare få jobb så lätt eftersom alla invandrartäta områden har skyhög arbetslöshet.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-10-02 16:30:30 följande:
    Okej. Äh jag bara testade hur det känns att vara en sån som skriver "källa på det" efter varje påstående. Det var gött
    Okej men eftersom vi har en rejäl arbetslöshet bland invandrare idag så kan de ju aldrig räknas som ett plus i ekonomin som arbetskraftsinvandring.
  • jaghopparhögt
    Tyrell skrev 2009-10-02 16:48:38 följande:
    Å andra sidan är arbetslösheten bland nyblivna etniskt svenskar 100%, och inte får de något jobb de första 20 åren heller...
    Nu ville jag ju bara påpeka att man inte ska tro att det är rena guldklimpar som ramlar in över gränserna, för det är de inte. Alltså kan man inte se det som arbetskraftsinvandring eftersom de får något arbete utan endast hamnar i statistiken över arbetslösa.
  • jaghopparhögt
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 18:37:27 följande:
    Det tar 20 år för en barn att bli till nytta för samhället innan dess kostar de oss jävligt mycket pengar. Barnomsorg, skola, vård osv osv. En 7-åring är väl inte mogen att börja arbeta?
    De spelar väl ingen roll om de är redo att arbete direkt när de kommer hit när de inte får något arbete och hamnar i bidragsberoende istället.
  • jaghopparhögt
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 18:42:49 följande:
    Även om de hamnar i bidragsberoende i 10 år innan de får arbete kostar de ändå inte mer än våra barn.
    Dock tvivlar jag starkt på att en invandrare som varit arbetslös från dag ett i Sverige och i mer än 10 år någonsin kommer få ett jobb.
  • jaghopparhögt

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-02 19:42:59 följande:

Fast det är ju lika sant för en svensk.
    Jo precis, men då ska man ju heller inte hyckla med att det är rena guldklimpar vi importerar.
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-10-02 20:58:34 följande:
    Av 100jobb jag har sökt så har jag fått svar från 1. Det var ett nej. Så var det för mig när jag var arbetslös och sökte jobb. Jag heter Johansson i efternamn. Så att skylla på sitt efternamn är bara löjligt. Om du söker rätt yrke för din kompetens och du är en av de bästa sökande så får du nog jobbet. Visst händer det att det finns arbetsgivare som säger nej pga. personens bakgrund. Men då är den heller inte särskilt seriös. Men nu förtiden så är arbetsgivare rätt öppna och objektiva i sitt sökande på anställda.
    Grejen är ju att de flesta anställningarna i Sverige går genom kontakter, särskilt om det rör sig om jobb som inte kräver någon särskild utbildning. Och då är ju invandrarna rätt körda eftersom de inte har något svenskt kontaktnät.
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-10-02 21:05:20 följande:
    Men det går ju att skaffa sig om man vill eller hur? Jag flyttade till Göteborg utan att känna en enda person. Tre år senare har jag ett stort kontaktnät. Jag fixade jobb ändå. Varför ser alla problem? Se möjligheter i stället.. Det går om man vill.
    Jo men då krävs att man vill lära sig svenska och umgås med svenskar, där tror jag det felar får många. Men det separerar ju också agnarna från vetet så att säga och det märker man ju.
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-10-02 21:11:04 följande:
    Självklart. Men mycket är också individens ansvar, eller? Jag snackar skånska, har fortfarande inte lärt mig svenska ;) Jag bryter lite sådär. Men jag försöker.. hehe
    Klart det är individens ansvar, vems annars skulle det vara?
    Synd bara att ekvationen inte ser så bra ut.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-02 22:20:39 följande:
    fast din farmor kanske inte trivdes då i sitt hemland..ibland vill man börja ett liv någon annanstans..varför skulle man inte kunna få flytta till annat land..?måste jag bo i Sverige bara för att man är född här..jag skulle gärna vila bo i Köpenhamn t.ex.....så länge jag fått jobb el så innan jag flyttar dit. Jag anser att en människa får leva var som helst på jorden..
    Man ska absolut få flytta vart man vill men man ska inte räkna med några bidrag förrän man har jobbat ett tag och betalat in skatt.
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-02 22:29:43 följande:
    Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår. Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort) Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar. Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot. Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva. Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.
    Det gäller väl dock åt båda hållen?
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-02 23:48:38 följande:
    Båda hållen? En konflikt i sig är väl neutral. Sedan vad vi gör den till är en annan sak. Jag ska ta upp konflikten som sagt.
    Nja, skulle nog inte ha qoutat hela din text.
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-03 00:01:03 följande:
    Antingen så förstår du vad jag menar eller så gör du det inte. Jag pratar om konflikten i SIG. Inte lösningar eller pro och cons.
    Nja det var inte det jag påpekade. Men aja.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:06:52 följande:
    man flyttar oftast inte för att man inte trivs i sitt land..antar att dem flesta flyttar för att få en bra en bättre framtid för sig själv och sin familj..man kan jobba och bo bra och leva i demokrati som det inte är i många länder även om dem "säger" det. Sen kan man ju undrar vad du menar med ta in.Flesta är ju hitsmugglade så man inte vet hur dem konmmit in?vilket land ska man utvisa dem till,när migrationsverket inte vet vart dem kommer ifrån?många har ju inte äns så dem kan legatimera sig ju.
    De får väl säga vart de kommer ifrån då? Gör de inte det så är de ju inte samarbetsvilliga och då har de absolut inget här att göra.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:15:00 följande:
    nä..jag undrar varför..dem är ju inte samarbetsvilliga för att dem inte vill bli utvisade..Hade jag kommit från annat land där jag haft problem tex krig,fattigdom m.m hade jag inte heller varit så samarbetsvillig.För vem vill hem till sådant land igen.
    Såna personer blir inte utvisade. De som utvisas är de som kommer hit bara för att få bättre ekonomi.
    Sen så gör ju Sverige de som får stanna en väldigt stor tjänst, och då tycker jag faktiskt att de har skyldigheter också. Som t ex att säga sanningen och samarbete. Lögnare och fifflare har inget här att göra.
    För om man måste ljuga och dölja saker för att få stanna här så tvivlar jag på att ens skäl är tillräckliga.
    Då bör vi hellre spendera deras plats på någon annan som inte behöver ljuga för att få stanna.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:49:35 följande:
    jaså..vi känner många som blivit utvisade pga av fattigdom ock krig och tortyr o sånt..bara se på deras kroppar så ser man ärr efter tortyr.Min man blev utvisad,har många ärr på kroppen genom tortyr plus att han är från nästa fattigaste landet i världen.Migrationsverket trodde på honom och han blev utvisad genom en sådan sjuk liten detalj,som gjorde att dem inte trodde på honom i just dte.Mig verket verkar göra allt för leta "kryphål".Vi var ändå gifta då. Hur vet dem att det är bara dem som vill tjäna pengar som utvisas?FN har klagat på Sverige flera ggr pga vår flyktingpolitik.Så nåt problem är det! Tänkte nu på dem idiotiska hanläggarna som firade med tårta när folk utvisats..vilka j-la människor! borde avskedas direkt.Fast kanske dem gjort.
    Är verkligen komma från ett fattigt land skäl att få komma till Sverige? Vi kan ju liksom inte ta hit hela landet. Är det inte bättre att lösa problemet på plats istället?

Sen tvivlar jag starkt på att FN har kritiserat Sveriges flyktingpolitik när den är en av de mest generösa i hela världen.
    Jag förstår verkligen inte hur folk lyckas med att inte få asyl i Sverige.

Men visst jag håller med dig om att folk borde få flytta vart de vill eftersom vår planet tillhör alla. Men de ska inte få ta del av något välfärdssystem då för det tillhör inte alla. Välfärdssystemet tillhör de som är medlemmar av det och betalar in till det.
    Dock ser jag gärna att vi avskaffar det statliga välfärdssystem men det är en annan fråga.
    Men att ha helt öppna gränser och låta alla komma hit och samtidigt låta dem ta del av vårt välfärdssystem skulle inte fungera. Det hade slagit omkull vår ekonomi på en mycket kort tid.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:06:39 följande:
    fast vi tar ju inte hit hela landet ..finns ju många hjälporginisationer på plats för att hjälpa..men dem är för få och krävs mer pengar.Vad skulle pengarna komma ifrån?inte från Sverige kanske..då hade blivit himla liv om det istället...men antar att det är FN som behöver mer pengar och folk.Dem folken är nog inte lätta att hitta..inte i Sverige i allafall här dem flesta ha fördomar om alt och alla. vadå lyckas med att inte få asyl?. migverket är ju råa.Dem utvisar ju ensamstående som är stort sett helt själva..el så har dem alkoliserad farbror någonstanns,utvisar 10-11 åringar som är ensamma..el utvisa en som född i Sverige bott här kanske 16år men har inte svenska medborgaskap.Vad är det för j-la sätt.Man blir förbannad.
    Sverige skänker ju mycket pengar i bistånd till u-länder och vi har även massor med folk från Sverige som jobbar i t ex Amnesty och Läkare utan gränser. Jag nog det är du som har fördomar faktiskt.

Migrationsverket är inte råa, jämför bara med andra länder i Europa så ser du vilket paradis Sverige är för en flykting.
    De utvisar absolut ingen som verkligen har skäl att stanna här. Dock kan jag tänka mig att många som inte talar sanning eller är samarbetsvilliga blir utvisade, men dessa saknar också skäl att få asyl.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:26:25 följande:
    klart dem utvisar massor som har skäl att stanna.Finns massor av skäl som gör att man får stanna..men nmånga blir utvisade ändå. Tycker inte Sverige är ett paradis för en flykting.Känner man endel flyktingar och varit på flyktingförläggningar så ser man att INGEN skulle vilja leva så.Jag anser inte ok att packa in 6-7st i en 3 rummare.Som dessutom ser lägenheterna ut som grisstior.Däremot tycker jag vi är bra..för vi kan erbjuda sfi,psykolog,lite bidrag,arbetsmarknad osv..den rätten har ju alla. Det mest dummaste som jag tycker är att dem satt invandrare och flyktingförläggningar på samma ställe.Inte undra på att dem får svårt att lära sig svenska och integrera sig med svenskar och i samhället...det är knappast deras fel utan systemet som vi har..
    Då uppfyller nog inte de skälen att man ska få asyl tyvärr.

Ja det är nog illa på flyktingförläggningar men det är nog det bästa man kan få med de resurser som finns, statens plånbok är ju oändligt stor.
    Det är nog ändå bättre än de flesta andra länder eftersom vi inte har några språkkrav, vi har inga obligatoriska kurser de måste gå och vi DNA-testar ingen.
    Förstår dock inte riktigt varför de måste erbjudas så mycket, om de kommer från ett krigshärjat land så borde ju avsaknaden av väpnade konflikter vara tillräckligt för dem och de kan börja jobba på att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:40:42 följande:
    och...varför skulle inte dem får flytta hit och bo?..så länge man sköter sig och skaffat jobb innan?..många som flyttar hit har kanske inte jobb innan men dem känner folk som dem kan bo hos..
    Om man skaffar jobb innan så är man ju arbetskraftsinvandrare och räknas helt annorlunda.
    Men visst de kan ju flytta och bo hos någon de känner och sedan få ett jobb. Men tyvärr så pekar ju statistiken emot det. Arbetslösheten är ju jättehög bland invandrare.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?