Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
Svenskar måste spela en roll i integrationen. Det går inte att sitta med attityd som killen här och klaga. Det som att sitta med brutet ben och slå på det och klaga över att det gör ont. Dumt.
SFI måste fixas till. Folk är inte dumma, de kan lära sig. Men som det ser ut nu, är SFI undervisningen under all kritik.
Vi får inte glömma att många som tvingats utanför samhället INTE är outbildade analfabeter. De är högutbildade med stor kunskap och erfarenhet men de hamnar FORTFARANDE hos soc, varför är det så?
Folk söker hjälp för att de mår så dåligt, det finns människor som inte vill annat än att arbeta.
Som Lemasive så fint uppmärksammat är min man afrikan, på hans jobb är han den ENDA afrikanen och i går kom det en somalier som sökte jobb. Han fick rådet av en man på min mans jobb att "vi redan är en "neger" för mycket" och åkte utan att ens fått en ärlig chans.
Och att komma och påstå att Afrikaner inte är produktiva ÄR ointelligent. Ser man på kontinenten Afrika i stort så finns det inget hårdare arbetande folk. Det ska vi inte gå in på nu, men igen, det handlar inte om att mina åsikter är "färgade" som någon påstod, av min man. Utan av de erfarenheter jag fått av att vistas och driva projekt där.
Vi kan inte lägga all skuld på invandrarna. VI har ett ansvar tillsammans för att minska klyftorna i samhället och utrota okunskapen.