Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

TheCoopers skrev 2009-09-29 09:59:41 följande:
    och jag i Social Antropologi ...
    :) Låt honom vara stolt över sina kurser, det verkar ju trots allt vara det enda han har.
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:07:14 följande:
    Nu kan man tycka vad man vill om Lemasive, hans människosyn och hans sätt att uttrycka sig. Men samtidigt måste man kunna möta de argument han kommer med och kunna ta upp dem till diskussion. Vanliga vaniljpartier måste våga agera i dessa frågor, och våga diskutera nyttan av och kostnaden med invandringen om vi inte ska hamna i ett läge där extremhögern går in och tar över istället. Synd att debatten hamnat på pajkastningsnivå.
    Ja men för min del hamnar den på pajkastningsnivå när man börjar kalla folk "negrer" och "parasiter" för att inte snacka om vad han kallat de i tråden. Ett litet felsteg kan man väl acceptera, men sättet att uttrycka sig på skvallrar ofta om intelligensnivån och i detta fall anser jag den inte vara tillräckligt hög för att någon ska kunna nå fram.
  • Beautifully Human

lyckligt lottade linda skrev 2009-09-29 10:12:30 följande:

Vad är det för fullkommligt dumma idioter som skriver här?Vi måste ta hand om våra medmänniskor, man ska alltid hjälpa dem som behöver. En dag kanske vi behöver hjälp.Dessutom har kriminalitet inget med invandrare o göra snarare fattigdom. Jag blir spyfärdig av att läsa allas kommentarer.Däremot tycker jag att vi ska göra som man gör i USA när man tar in invadrare. Där ser man till att alla lär sig språket, obligatoriskt, samt ser till att de lär sig seder o koder i samhället, ser till att det finns arbete till dessa människor. Det är viktigt att man inte slussar alla till samma område, utan att man kanske erbjuder bostäder i olika områden.
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Svenskar måste spela en roll i integrationen. Det går inte att sitta med attityd som killen här och klaga. Det som att sitta med brutet ben och slå på det och klaga över att det gör ont. Dumt.
    SFI måste fixas till. Folk är inte dumma, de kan lära sig. Men som det ser ut nu, är SFI undervisningen under all kritik.
    Vi får inte glömma att många som tvingats utanför samhället INTE är outbildade analfabeter. De är högutbildade med stor kunskap och erfarenhet men de hamnar FORTFARANDE hos soc, varför är det så?
    Folk söker hjälp för att de mår så dåligt, det finns människor som inte vill annat än att arbeta.
    Som Lemasive så fint uppmärksammat är min man afrikan, på hans jobb är han den ENDA afrikanen och i går kom det en somalier som sökte jobb. Han fick rådet av en man på min mans jobb att "vi redan är en "neger" för mycket" och åkte utan att ens fått en ärlig chans.
    Och att komma och påstå att Afrikaner inte är produktiva ÄR ointelligent. Ser man på kontinenten Afrika i stort så finns det inget hårdare arbetande folk. Det ska vi inte gå in på nu, men igen, det handlar inte om att mina åsikter är "färgade" som någon påstod, av min man. Utan av de erfarenheter jag fått av att vistas och driva projekt där.

Vi kan inte lägga all skuld på invandrarna. VI har ett ansvar tillsammans för att minska klyftorna i samhället och utrota okunskapen.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:24:02 följande:
    Det finns inga svar, visst är jag provocerande. Men det visar ju bara på deras ovilja att faktiskt komma med fakta som motsäger det. Det här är ingen åsiktsfråga utan ifall Sverige ens kommer överleva ekonomiskt i framtiden, idag finns det inga tendenser åt det hållet.
    Vad vill du ha fakta på? Att muslimer inte slår sina fruar blodiga? Att "negrer och araber" inte är oproduktiva?
    För det är just det (och annan skit) du har påstått.
  • Beautifully Human
    snillis skrev 2009-09-29 10:31:12 följande:
    Fast man måste kunna skilja på sak och person vilket många inte klarar av.Skall man kritisera integrationen skall man inte ge sig på invandrarna, vilket de flesta gör.Och vad menar du med nyttiga idioter?
    Absolut!
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-29 10:34:58 följande:
    TYVÄRR måste jag krusa din bild av arbetande afrikaner, helst somalier. Nu säger jag INTE att ALLA afrikaner eller somalier är lata, men på mitt jobb har vi haft ett ett stort antal av afrikanskt härkomst - de flesta somalier- som fått sig visad dörren då de inte skött sitt jobb och varit lata. Så det är ingen myt eller fördom jag går på, utan vad jag själv sett med egna ögon.
    Jag är gift med en arbetande afrikan. Jag har som sagt bott och driver projekt i Afrika. Är det inte sett med mina egna ögon?

Jag pratar om Afrika under Sahara.

Somalia har jag aldrig varit i. Känner 1 somalisk familj. Pappan arbetar som busschaufför och barnen pluggar.

Alla har vi olika erfarenheter.
  • Beautifully Human
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:43:02 följande:
    Du menar att du går omkring med dina DIsneyglasögon och ser allt som är så underbart, medan vi normala människor inser att det inte är hållbart.
    Oh ja det var PRECIS det jag sa.

Om du läser tillbaks i tråden har jag förklarat att vi står inför massiva problem och att integrationen är helt misslyckad.

Däremot håller jag inte med om ett ord du skriver.
  • Beautifully Human

Sedan skulle jag tänka om ett par gånger innan jag hävde ur mig saker i stil med de du gjorde och sedan klämde in mig själv i kategorin för "normala människor".

Lemasive skrev 2009-09-29 10:43:02 följande:
    Du menar att du går omkring med dina DIsneyglasögon och ser allt som är så underbart, medan vi normala människor inser att det inte är hållbart.
  • Beautifully Human
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:52:25 följande:
    Men att VI inte får tummen ut och faktiskt packar ner alla våra fördomar och gömmer dem där solen aldrig lyser och ger invandrare och flyktingar en CHANS att skaffa sig jobb och utbildning är ju inte deras fel?!
    EXAKT!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?