Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

styrb skrev 2009-09-30 05:16:32 följande:
    [citat]
    Efter att ha tragglat mig igenom denna skittråden känner jag instinktivt att det skulle vara skönt att skicka ner TS och hennes lakejer till Iran för lite kulturberikning och se hur väl staten tar om hand om de. Kommer de sedan tillbaka med livet i behåll kanske de slutat med sin blåögda naivitet, utspel av rasisitkorten och att sprida denna förfärliga PK-dynga.

Nu läste jag ditt inlägg igen...skittråd???
    PK dynga? Är det PK dynga att vilja diskutera problemen vårt samhälle står inför?
    Och så kommer folk och undrar VAAAR problemet ligger, jag tror att vi sett demonstrationer av problemet många gånger genom tråden.
  • Beautifully Human
    HelenaMaria skrev 2009-09-30 08:11:10 följande:
    Ja, men om en intelligent person inte hittar något annat parti som ens vill diskutera integrationsfrågan, vad gör den intelligenta personen då? Många röstar på SD p.g.a. en enda sakfråga som de andra partierna inte vill diskutera. När de börjar diskutera så tror jag att SD får mindre anhängare.
    Personligen är jag näst intill desperat efter en lösning på denna fråga, mina barn ska antagligen växa upp i detta land och jag har redan sett obehagliga tendenser. Men SD har INTE lösningen. De vill inte "diskutera" de har en utstakad lösning som de anser passa. De kommer inte anamma en annan lösning.

Att tro att SD sitter inne med lösningen på problemen är ju illa.
    Sedan bör man ju tänka på att när man röstar på ett parti röstar man inte på en fråga utan en hel ideologi.
  • Beautifully Human

Show n tell skrev 2009-09-30 08:31:42 följande:

Eller hur! en vän till mig röstade på SD för Eu parlamentet för att de tänkte lika med henne i EN fråga. När jag frågade henne hur hon tänkte och hur de tänker så sa hon ja men de kommer ju aldrig att komma med i sveska riksdagen iallafall. hmmm säg inte det. då kommer jag nog att undra om sverige är en så himla bra land...
    SD för en ganska oroande politik i många frågor. De ÄR mer än bara "invandringen" även om många inte tror de driver andra frågor.
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-30 09:16:59 följande:
    Att dra politikerna i örat är väl föga konstruktivt. Tror du att det är så himla lätt och roligt att vara politiker är det väl bättre att du själv ger dig in i politiken och påverkar inifrån. Det är precis lika lätt att sparka på politiker som på invandrare...
    Men det är ju PRECIS det man bör göra!
    De åsikter som uttrycks i denna tråd har väl inte varit konstruktiva.
    Men detta är ett mycket typiskt svenskt problem, tro att vi inte kan påverka, så ingen gör sig besvär.
  • Beautifully Human
    REXX skrev 2009-09-30 09:16:38 följande:
    jag tror folk känner en oro mot invandringen när man nästan dagligen kan se på tv och läsa i tidningar om hur det går till i tex Rosengård. Folk som attakerar polisen, brandkåren och ambulansen. De tänder eld på bilar och förstör. Läser man om ett rån som som har utförts så är det ofta någon med utländsk härkomst. Min sambo jobbar som journalist och berättar att de ändå inte skriver ut hälften av vad som pågår för de är rädda för att bli kallade rasister.sen så tröttnar folk också på att höra om de som inte vill ta del av den svenska kulturen och tex ta av sig sina burkor för att få jobb. Det här är inget som vågar sägas öppet men det är många som har tröttnat på daltandet.
    Lika ofta är det en svensk som utfört rånet. Ni får sluta sprida felaktig information.

Och så har vi kultur frågan igen. Vad är svensk kultur? Kultur är (återigen) inget statiskt, många svenskar delar inte kultur, kultur skiljer sig mellan inte bara invandrare och svenskar utan bostadsområden, sociala kretsar, arbetsplatser, organisationer, kultur är sättet vi pratar på, uttrycker oss, lever.

Hur många är det egentligen, som vägrat ta av sig sin burka för att få ett jobb? Jag tror knappast att detta med burkor är ett problem eftersom majoriteten av muslimska kvinnor inte ens bär burka.

Folk är så...bakvända på något sätt. Ni går och stör er och stör er, men ingen säger något och gör ni det, då är det genom att anamma främlingsfientliga ideér. Vad hände med att skapa förståelse för varandra? Vi har lika mycket att lära av invandrare som de har av oss. Är det så svårt att förstå att en människa som flyr hit har en egen kultur, som vi inte förstår. Vi har en kultur, som de inte förstår. Att snacka skit har aldrig löst några problem.

Att säga "Ta av dig lakanet, du får inga jobb när du ser ut som ett spöke" löser inga problem.
    Bränna bilar i förorten löser inga problem.
    Men båda främlingsfientlighet och brända bilar är ett tydligt tecken på enorma kommunikations problem, på ovilligheten att lära av varandra, dra nytta av varandra, i stället för att öka klyftorna genom att tydligt markera våra revir och vägra se möjligheter.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 09:24:44 följande:
    Jag hatar inte alla svenskar nej. Jag hatar heller inte alla "invandrare" När jag fick ägg på mig så tänkte jag inte "åh jävla invandrare som kastar ägg på mig" utan jag skre till de att de var idioter. Men tillbaka fick jag - håll käften jävla svennehora- Jag är trött på alla idioter här som springer runt och förstör. Barn som vuxna. Men jag känner en hel del som bor här som sköter sig och är helt underbara. Men de människor som gör bra ifrån sig ser man ju inte. Det är ju bara det dåliga man ser tyvärr. Det hände massor med skit också när jag bodde i min hemort. Men inte i samma mängd och lika ofta. Sverige behöver ta hand om de som finns här redan och hjälpa dem med det dem behöver. Ge dem ett liv där de kan jobba/ plugga precis som alla andra och inte leva på soc. För att kunna göra det måste man göra ett stop för invandringen ett tag också. För som det är nu hinner man ju inte ta hand om någon fören det kommer en kull till. Sen när man har fått ordning på det hela så kan man börja släppa in fler.
    Tycker det låter väldigt konstigt att någon kastar ägg på dig, helt oprovocerat och kallar dig "svennehora" när du blir arg.

Finns ingen ursäkt för det, men det känns bara som sådana här saker gör att vi tappar fokus på de centrala problemen. (Känner att jag upprepar mig)

Man måste ju fråga sig varför folk gör som de gör. Varesig folk gillar det eller inte, bor vi alla i sverige tillsammans och måste göra det bästa av situationen. Jag har ingenting emot att sträcka ut min hand först.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 09:37:51 följande:
    Jag får känslan av alla här jag bor bär slöja. Jag tror jag har sett en somalie på tre år som inte bär slöja. De är också muslimer. Sen finns det fler från irak m.m. som inte bär slöja det är dock sant. Men inte somalierna.
    Slöja och burka är inte samma sak.

Och många Irakier är ju kristna, kanske därför de inte bär slöja.

Tycker inte att någon ska tvingas ta av sig slöjan. Har heller inte hört om sådana exempel. Många sjukhus har t ex skaffat vita slöjor för att sjuksköterskor och annan personal inte ska tvingas ta av sig slöjan. Förstår inte hur en slöja kan störa någon.

Burka däremot tåls att diskutera.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 09:42:16 följande:
    Jag tänker inte tänka nästa gång jag får ägg på mig "åh det är bara synd om dem, jag ska nog sträcka ut min hand och hjälpa dem" för då hade de väl skrattat mig i ansiktet. Det är inte okej! Att bete sig illa oavsett hur synd det är om människor. Jag hade en tuff uppväxt och det var synd om mig då. Men jag betet mig inte som en idiot för det. Däremot så tog jag tag i mig själv och gjorde något åt saken. Om inte du tror på dig själv vem ska då göra det? Man kan inte förvänta sig att få allt utan att skapa själv. Man får så för sin egen lycka.
    Absolut, jag sa bara att det är en underlig situation när någon kastar ägg på dig och kallar sig svennehora för att du blir arg.

Jag säger inte att du ska tycka synd om dem. Jag säger att du inte ska dra alla över en kam bara för att det finns idioter.
    Vi hatar ju inte Svenskar fast vi läser skit i tidningen dagligen om vad våra landsmän ställer till med.

Många behöver nog hjälp med att kunna och våga tro på sig själv. Det gäller alla nationaliteter. Som det ser ut nu, har jag full förståelse varför undomar inte tror på sig själv och fastar i dåliga beteenden.

När jag jobbade som flyktingombud och spenderade en hel del tid på flyktingförläggningar runt om i landet stötte jag ALLTID (ja, a l l t i d) på svenska ungdomar, 13-14 åringar som köpte illegal hash och alkohol på förläggningarna. Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten, de som tog båten över till tyskland, danmark och utnyttjade flyktingarnas utsatta position och taskiga ekonomi.

DETTA är verkliga problem vi står inför. Vi behöver ett samhälle som andas konstruktivitet. Det GÅR inte att lägga skulden uteslutande på invandrare. Då kommer vi aldrig få bukt med problemen.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 09:44:27 följande:
    Att vara svenska medborgare, betyder inte alltid att man är svensk i grunden. Men på nyheterna talar de knappast om "invandrarsvenskar" eller "svenskar" då det är politiskt okorrekt.Se de terrormisstänkta i Pakistan - media pratade om svenskar, när det i grunden inte rörde sig om svenskar utan om "kulturberikare" med svenskt medborgarskap.
    Många ÄR svenskar. Nu kommer vi igen in på definitionen "svensk" vem är svensk?
    Ang de terrormisstänkta i Pakistan, så är ju "the main man" faktiskt född, uppväxt här och halv finsk ovanpå det. Så han är lika mycket skandinav som annat.
  • Beautifully Human
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 09:45:29 följande:
    Jag fattar inte heller denna diskussion om slöja, jag är etniskt svensk, ateist och ändå tycker jag om att ha sjal eller slöja på mig, det är vackert, fint, och skönt att få undan håret ur ögonen, varför ska inte vuxna människor få ha vad de vill för hattar, mössor, sjalar, halsdukar och vantar, liksom?
    Absolut...men en huvudbonad tenderar att störa folk mest när den bärs av någon med "utomeuropeiskt" utseende.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?