Är du oroad över invandringen?
Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:21:52 följande:
Många här inne som diskuterar skiljer inte på invandrare och flyktingar. Sanningen är att endast en bråkdel av alla utlänningar som kommer till sverige är flyktingar. Dvs personer som verkligen behöver vårt hjälp och vårt stöd. 95% är invandrare. Sådana som kommer hit pga av andra skäl, tex att man har släkt här. Som jag skrev tidigare så anser jag att man ska stänga Sveriges gränser TILLFÄLLIGT för invandrare. Flyktingar ska vi alltid ha beredskap för. Vi måste integrera de invandrare och flyktingar som finns här innan vi kan hjälpa fler. Idag finns 30 000 jobb på 300 000 sökanden. Det gäller alla, svenska som utlänningar. Sen är det så att svenskar har en medfödd förtur till vissa jobb pga språk och utbildning. Om Lennart som jobbat som elektriker i Sverige i 20 år och utbildat sig i svensk skola och har svenska betyg söker ett jobb nytt jobb så har han större chans att få det än Muhammed som lärt sig yrket i sitt hemland, saknar betyg och kan inte styrka sin erfarenhet... Det är den krassa verkligheten. När Sverige har så dålig ekonomi som vi har att vi årligen får göra avkall på vård, omsorg och skola så är det väl inte rättvist att fortsätta släppa in hundra tusentals människor som också ska belasta systemet? Det är inte rättvist för oss som redan bor här och det är definitivt inte rättvist för dom som kommer hit. Jag tycker också sverige ska se över från vilka länder vi tar emot folk. Att ta emot en stor mängd människor vars kultur skiljer sig markant från sveriges leder naturligtvis till kulturkrockar. Att ta emot folk från länder som ligger närmre sverige i kultur så får vi en bättre integration så klart. Allt som är nytt skrämmer. Allt nytt måste introduceras i lugnt takt. För 50 år sen hade knappt ingen i sverige sett en svart människa ens... Visst för invandringen med sig positiva saker som nya maträtter, nya kulturer etc men det för också med sig mycket negativt som ingen vågar prata om. Hedersmord, bortgifte, slaveri av sina egna döttrar etc. Sånt som vi svenskar inte kan förstå och förkastar.
Word.