• Izzie

Te...

Har letat över allt efter information om vilket te som är bra och dåligt men jag kan inte hitta det nånstans, och ja jag har varit inne på livsmedelsverkets sida men utan resultat. Hade varit så tacksam om det fanns nån som visste.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Te...
  • Pion75

Det finns koffeinfritt svart te i hälsokosten, kan vara svårt att få tag på dock, men man kan ju alltid fråga om de kan ta in!
    Det finns ett jättegott persikote av märket "Sir Winston Tea", de gör även koffeinfritt grönt te om man gillar det. Sen köper jag koffeinfritt Earl Grey i England, så om ni känner någon som ska dit kan ni ju be dem köpa, finns i vanliga mataffärer.

Kamomillte är också gott och det går att ha mjölk i, till skillnad från de flesta andra örtteer.

• Izzie

Vilken massa bra svar jag har fått. Tack så mycket allihopa. Då ska jag njuta av mitt te utan att ha allt för dåligt samvete.

• Kreativ

Rött te får jag bara inte i mig... men både svart och grönt går bra.

Nu har jag sett att lipton har en vit förpackning, är det detta som kallas vitt te? Det står "White Tea, asian tea with long silver leaves" på förpackningen. Nån som har koll på om den är koffeinfri?

• Snova

Jag tror att vitt te är fritt från tein men jag är inte hundra. Någon annan som vet? Vill också veta...

• Kreativ

hur som helst så rekommenderar jag den - OM DET ÄR KOFFEINFRI VILL SÄGA - den är god. Smakar lite persika.. så den kan jag absolut tänka mig att dricka istället för svart och grönt té under graviditeten. Om den nu är koffeinfri.

Ni som vet - svara nu då

• Babe

Hittade på Aftonbladet...

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,596757,00.html

Liten guide till 7 tesorter
    Svart te
    Består av: Färska blad som har delats och fått jäsa innan de torkas.
    Innehåller koffein: Ganska höga halter.

Grönt te
    Består av: Färska blad som har torkats utan att jäsa innan. Bladen har kvar ursprunglig smak och färg.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Oolongte
    Består av: Halvgrönt te som fått jäsa, men under kortare tid än svart te.
    Innehåller koffein: Måttliga halter.

Vitt te
    Består av: De yttersta bladspetsarna som skördats på de första skotten och sedan torkats. Teet är minst bearbetat. Det är sällsynt och exklusivt.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Rött te (rooibos)
    Består av: Torkade och malda kvistar från den sydafrikanska rooibosbusken.
    Innehåller koffein: Nej.

Kamomillte
    Består av: Torkade kamomillblommor. Är kramplösande och lugnande.

Pepparmyntste
    Består av: Torkade blad av pepparmynta. Är kramplösande och lugnar orolig mage.

• Babe

Kamomillthe är supergott, jag håller med om det. Men jag har hört/läst att den ska man inte dricka dagligen under längre perioder, tror det var för njurarna??? Rätta mig om jag har fel...
    Babe

• sukkubus

Babe - Har jag inte hört men skulle gärna vilja veta om det ligger någon sannning i.
    Jag dricker det ofta och förut dagligen, tillsammans med en defekt njure(!).

• Babe

De berättade på hälsokost att kamomillthe är vätskedrivande, kanske det är därför man bör undvika att dricka den regelbundet underlängre tid. Men det är ju kaffe också och annat the, men inte lika starkt...
    Ngn som vet mer?
    Babe

• Kreativ

Nååå, ingen som vet om Liptons White tea verkligen ÄR vitt té och teinfritt?

Sen undrar jag om kamomillté är farligt att dricka som gravid.

• Babe

Kreativ: Vad har tein för in/påverkan??? Är det inte koffeinet i thet som isf. är mindre nyttigt vid graviditet? Liptons White Tea är vitt the, enligt förpackningen, men den är smaksatt. (tyckte inte personligen om den...) Grönt och vitt the innehåller mindre koffein än svart. Kika in på:

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,596...

Kamomillthe är vätskedrivande, kramplösande mm och eg. en gammal medicinväxt, så jag undrar också om det är bra att dricka den under längre perioder, vare sig man är gravid eller annars???
    Babe

• MotherOfTwo

Tein och koffein är samma sak.

• Lady Namárië

Man behöver inte UNDVIKA koffein/tein under graviditeten. Däremot rekommenderar slv att man begränsar intaget, till tre koppar kaffe eller 4-5 koppar te per dag enligt detta:

"Ett nordiskt projekt med syfte att ge kunskap om eventuella risker med intag av koffein under graviditeten har nyligen avslutats. Resultatet av denna utvärdering är att det förefaller troligt att relativt höga intag av koffein kan öka risken för missfall - speciellt tidigt i graviditeten. Möjligen kan också ett högt koffeinintag öka risken för tillväxthämmande effekter på fostret, vilket skulle kunna medföra en lägre födelsevikt. Denna effekt är dock troligen liten och därmed sannolikt av mindre betydelse för barnets hälsa. De nordiska experternas uppfattning är att intaget av koffein under graviditeten bör begränsas.

Nästa steg i processen är att bedöma om och i så fall hur kostråd angående koffein under graviditet skall utformas. Tills vidare rekommenderas gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml)."

(Från www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx)

• Kreativ

Ja jag vet att man inte behöver sluta, att man istället bör tänka på hur stort intaget är, men jag vill ändå veta om Liptons vita té är koffeinfritt Och om kamomillté kan drickas utan problem som gravid, om man inte gör det alltför regelbundet.

• Izzie

Jag frågade min bm i fredags och hon sa att kamomill te är helt ofarligt att dricka eftersom det är koffein fritt och består av örter och växter.

• Izzie

Varsågod. Jag litar på henne så numera dricker jag så mycket te jag känner för. Skönt att veta tycker jag.

• lata kocken Johanna

liptons vita är vitt te

men precis som alla vita teer är det inte helt fritt från koffein/tein... men nivåerna är lägre precis som redan skrivits

• Kreativ

okej, men då har jag förstått förpackningen rätt då. Tack för svar.

Svar på tråden Te...