Vi som shoppar danska barnkläder del 15
Hej hej alla
!
Tjolahopp!
Grattis Jes sica och Greksmurfen till magarna
!!!
Jag säljer f ö min till höstbjudande
...
Rtt litet ot-dietistinlägg bara
.
Vid B12-brist kan det vara så att man saknar något som kallas IF (Intrinsic factor). Detta behövs för att man ska kunna ta upp B12 ordentligt. Om man saknar detta så hjälper det inte hur mycket B12 man än äter utan man måste få tillskott intravenöst.
Vi gluenintolerans så kan det vara så att man är parallellt känslig mot laktos (har inget med mjölkproteinet att göra). Ofta visar sig detta i sjukdomsdebuten innan tarmens ludd kommit tillbaka alt om man fått i sig gluten och luddet då skadas igen. Det är sällan man behöver äta låglaktos om man har en läkt/välbehandlad glutenintolerans. Och har man det så beror antagligen inte laktosintoleransen på glutenintoleransen, utan den finns där med. I tarmen finns enzymet laktas som hjälper till att spjälka laktos. Om tarmen är skadad så finns det för lite laktas och det innebär att en stor del laktos kommer obehandlat ner till tjocktarmen där den bildar gas och diarré. Genom att äta laktoslågt så hämmar man detta och i takt med att tarmen kommer ikapp, gör även laktaset det och då kan man förhoppningsvis äta laktos som vanligt igen. Det bästa är att börja äta helt laktosfritt nån vecka el två och sen trappa upp till låglaktosprodukter (som väldigt sällan är ett bekymmer).
Kanske hade ni koll på detta, men jag hade lite tråkigt och passade på med ett litet inlägg i debatten
!
Och nej Linda, ingen Svante ännu
....
...
K sjuk idag
. Har kräkts till och från och är allmänt hängig, men ingen feber. Lilla stackaren har så svårt att slappna av och sova bara. Men jag var nyss nere i källaren och hängde tvätt. När jag kommer upp har hon själv stängt av tv'n och lagt sig i soffan. Somnade till slut, så skönt, hoppas att hon piggnar till lite av det.
Fråga:
Hon har ätit helkass två dagar i rad så detta har väl varit på gång. Men idag har hon bett om mat och dricka hela tiden, vilket resulterar i att hon kräkts upp allt. Hur brukar ni göra? Ger ni mat fast ni vet att det kommer upp? Samtidigt blir man ju mer illamående av att inte äta
. Rån och vatten har åkt upp igen, men nu verkade lite yoghurt få stanna iaf.