Inlägg från: mortillsju |Visa alla inlägg
  • mortillsju

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:08:47 följande:
    Vi kommer nog inte vaccinera oss nästa år...viktigast är ju denna vintern för bebis skull och Maias astma. Men jag hoppas att hon snart ska växa från astman...så slipper vi sprutor nästa år. Men måste ju säga hur skööööönt det är att slippa oroa sig nu när vi är vaccinerade!! Har gått som på nålar varje gång Maia hostat till...
    Det är ju helt klart skillnad om man har astma eller någon immunbristsjukdom och liknande. Vi är ju fullt friska här hemma och då känns vaccinationen overkill- Just därför har jag ju inte styrt och ställt med den. Vi har dock en vaccinationstid på fredag om jag skulle ändra mig Annars har alla små barn i staden där jag bor vaccinerats redan.
  • mortillsju
    Buttelina skrev 2009-11-03 10:14:21 följande:
    ja i stockholm var det så ja. och bara för att man vårdas på sjukhus säger det ju inget om dödlighet eller vem som drabbas hårdast. barn har ju lätt för att bli uttorkade osv.. det är inte barn som drabbas hårdast utan det är 20-30åringar, gravida och de i riskgrupperna
    Jag tror absolut det är som du säger. S behöver ju sjukhusvård ibland vid feber eftersom hon kräks så illa av feber. Men hon behöver dropp då och lite coctail av mediciner . Får vi bara den hjälpen är hon inte illa däran.
  • mortillsju

37,2 grader....sonen är feberfri *jiiihaaaa* Fast jag visste det innan men var ju tvungen att kolla

• mortillsju
    Buttelina skrev 2009-11-03 10:17:32 följande:
    jaa det är så jag känner med. isabel är en liten friskus. lillebror har ju lite problem med förkylningsastma och honom får jag inte vaccinera...
    Nä inte utrotas inte utan snurra runt jorden. Så är det ju med infuensor. Jag skulle egentligen vilja veta hur många som blivit svårt sjuka av influensa de senaste åren. Det känns som om man sällan pratat om det även om alla vet att det dör undan många varje vinter speciellt äldre och sjuka. Mest för att få lite perspektiv på det.

I alla händelser, sonen har varit febrig i tre dagar, haft ont i nacken ockh kroppen. Det låter som influensa för mig i alla fall
  • mortillsju

Så här står det på krisinformation.se

Vilka symtom får personer som är sjuka i den nya influensan A (H1N1)?

Den nya influensan A (H1N1) kan ge feber, snuva, hosta, ont i halsen, huvudet och kroppen. Du blir oftast trött och kan ibland kräkas och få diarré. Den nya influensan kan ibland ge lunginflammation. Om du får svårt att andas bör du därför kontakta läkare.

M har haft feber, ont i nacke och kropp, kräkts och haft diarre. Just nu hostar han men det gör han å andra sidan ofta. Har han haft flunsan tror ni??

• mortillsju
    Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:33:43 följande:
    2000-3000 personer dör varje år i vanliga influensan! Men då är det ju som du skriver, flest äldre och svårt sjuka. De är tydligen "sparbara" enligt regeringen o media då...det är värre med de arbetsföra 20-30åringarna och gravida som löper större risk att dö i svinis än vanliga influensan. De är inte sparbara i samhället, utan behövs för att allt ska snurra runt. Hemskt men det verkar vara så de tänker...annars borde vaccinationen mot den vanliga influensan vara gratis också och alla äldre och svårt sjuka massvaccineras mot den!
    Så är det ju också. Att man rekommenderar äldre, hjärtsjuka mm att vaccinera sig mot influensa varje höst. Men visst, man får betala för det men det tror jag många tycker är OK. Jag har vaccinerat mig ett år då jag varit sjuk under en längre tid och man trodde influensan skulle kunna ta mycket hårt på mig. Vaccinationer handlar nästan uteslutande om samhällsekonomi så har det alltid varit. Likaså sticket i hälen hos bebisar t ex. Det upptäcks kanske ett fall per år i Sverige vad jag vill minnas. Men det är värt kostnaden för sticket på alla bebisar....
  • mortillsju
    Zvartaliljan skrev 2009-11-03 10:41:25 följande:
    Jo det är ju inte så att Sverige köpt in alla dessa vaccin för att de är rädda för att en massa folk ska dö i svinis...de är rädda för kostnaden om alla blir sjuka o måste stanna hemma från jobbet. Den kostnaden överstiger kostnaden för vaccinationen, det är ju så det funkar. Både på gott och ont.
    Ja du fattar vad alla VAB-dagar kostar staten!! bättre att vaccinera alla barn så föräldrarna kan jobba på Så resonerar man ju även när man vaccinerar mot barnsjukdomarna osv. Jag har ju barn i Waldrofskola/dagis. Där är det många barn som inte är vaccinerade över huvud taget. Så långt sträcker jag mig inte utan vi har följt det vanilga vaccinationsprogrammet och lagt till det mot pneumokocker. Det ingick inte då när mina små föddes utan det fick jag betala dyyyyrt för (600 kr per dos vill jag minnas....och tre doser per barn *huvva*)
  • mortillsju
    solouniko skrev 2009-11-03 10:42:15 följande:
    Milla har ju varit sjuk nu i snart 2 veckor, vi var in på barnakuten och där trodde de att det var svininfluensan hon hade. De tas ju dock väldigt sällan några prover så man kan ju inte veta till 100%. Hon hade hög feber i 3-4 dagar, 40 grader. Också har hon hostat tok mycket och varit jättesnorig och bajsat jätte löst. Nu har hon ingen feber men hostar fortfarande tills hon spyr på nätterna. Hoppas din kille blir frisk snart! Inge kul när barnen är sjuka.
    Stackars liten gullunge. M har kännts mycket bättre de senaste två dagarna. Men hostar rätt mycket just nu. Vi ska testa en liten tur ut sedan för att se vad han orkar med. Han är i alla fall pigg och glad och har glimten i ögat tillbaka. Sen har han ju problem med hosta, det har han alltid haft.
  • mortillsju
    solouniko skrev 2009-11-03 10:56:09 följande:
    Det vet man inte, men det är ju ingeting man "behöver" veta heller. Eftersom att det är som en vanlig influensa och ofast blir man frisk på egen hand efter ett tag. Men der går ju sldrig vad jag förstått två influenser samtidigt, så har man influensa så är det nog svinis man har. Eller en vanlig förkylning.
    Visst blir man tokig!! Mest synd är det om sjuka barnet men god två kommer bannemig mamman som klättrar på väggarna ! Har du bett om att få Mollipect till henne? den hjälper lite lite bättre. De vill inte gärna skriva ut de till så små men att hosta sig genom nätterna är inte speciellt humant det heller tycker jag.
  • mortillsju
    Incommunicado skrev 2009-11-03 10:54:46 följande:
    Hej, lagt in lite bilder i BT, cirkusbody och Nanooubyxa på Adrian var kanonfint, helt otippat känns det som, jag var tveksam om cirkus var tillräckligt kul i stlk 56 - så fel man kan ha! Har fortfarande huvudvärk, gränsar till migrän så jag dricker vansinniga mängder vatten och äter massor. Jag funderar på om det är sömbristen, vätskebrist pga amning el det faktum att jag gått ned snabbt efter förlossningen som är orsak - el alla 3.
    Jättefina bilder på sötisarna!!

Jag hopas migränen klingar av. Det är ju rätt stressande med en ny familjemedlem (om än ljuvligt!!) till det sömnbrist, vätskebrist...ja du inte så konstigt med migrän kanske??
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15