Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

ängeln83 skrev 2009-11-03 09:45:48 följande:
    Morning Vad skönt att hon verkar klarat sej utan några biverkningar Vi sitter o velar om vi ska ta den eller ej. Btw, jag betalade just Pop klänningen, hade totalt glömt bort att jag knep hem den , men nu är pengar på väg iaf.
    Tycker nog ni ska ta den...för o skydda lillasyster iaf. Liam är väl på dagis ibland?
    Här känns så skönt att jag o Maia är vaccinerade nu o Felipe ska vaccinera sig så fort han får, då lär ju bebis risker att få svinis minska ordentligt.

Var ju en 3-åring som dog nu...han hade visserligen en muskelsjukdom som troligen påverkade förloppet men det skrämde iaf mig tillräckligt för att åka o vaccinera Maia direkt...svinis skrämmer mig mer än vaccinet, man får ju göra en sån övervägning liksom. De som reagerat illa mot vaccinet har ju främst varit äldre...och de som blivit ordentligt sjuka i svinis har ju varit barn och yngre vuxna.
  • Zvartaliljan
    ängeln83 skrev 2009-11-03 09:55:21 följande:
    Jo det är lite så vi tänker, att vi tar den för barnens skull, är inte speciellt orolig för min egen del men barnen vill man ju gärna skydda så gott det går. Liam har ju sina 15 timmar på dagis fortfarande, och där verkar det krylla av sjukdomar just nu så vi är i valet och kvalet om vi ska lämna honom eller inte. Tydligen var det ett barn på hans avdelning som skulle testas för svininfluensan igår, om han har den så plockar vi hem Liam direkt. Ja fyyy vad otäckt det där var, fast ändå känns det ju som om det till stor del var sjukhusets fel att han dog, dom verkade ju vara ganska så nonchalanta.
    Ja jag tror inte Maia ska få gå på dagis första tiden alls faktiskt...inte bara svinis utan RS, vanlig flunsa m.m ju *hua*
    Buttelina skrev 2009-11-03 09:55:23 följande:
    två läkare på svt nyheterna idag sa att barnen inte är de mest utsatta. det är riskgrupperna och sen kommer vuxna som är 20-30 år och gravida.
    Men av de som vårdats intensivt på sjukhus  så var det ju många barn...kommer inte ihåg procentsatsen...stod i gårdagens Metro...så säger statistiken i Sverige hittils iaf så det väljer jag att lita på...
  • Zvartaliljan
    jojoa75 skrev 2009-11-03 10:04:35 följande:
    Emma hade heller inga som helst symtom överhuvudtaget. Det enda som var lite kruxigt var att hon vägrade totalt att ta av plåstret, efter fyra dagar ramlade det av själv o Emmas hjärta krossades!
    Ja Maias sitter kvar Hon satt o stirrade på det så stolt igår kväll
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:06:10 följande:
    Så gör vi nog med. Och får man inte influensan i år får vi den nästa år. Den kommer ju att florera i åratal framöver och man kan ju inte gärna vaccinera sig var fjärde månad....
    Vi kommer nog inte vaccinera oss nästa år...viktigast är ju denna vintern för bebis skull och Maias astma. Men jag hoppas att hon snart ska växa från astman...så slipper vi sprutor nästa år.

Men måste ju säga hur skööööönt det är att slippa oroa sig nu när vi är vaccinerade!! Har gått som på nålar varje gång Maia hostat till...
  • Zvartaliljan
    jojoa75 skrev 2009-11-03 10:09:41 följande:
    Jag o familjen tar den enbart för att skydda Lucas.. Han kommer ju vara inlagd i några dagar i början av december och genomgå operation nr 2 i öronbyggningen (som han kallar det). Pratade med narkosläkare och en av våra läkare på jobb, båda sa att ska man genomgå en operation är det ju bra om man inte har blivit utsatt för svininfluensan, kan bli riktigt allvarliga komplikationer under narkosen annars. Kan ju vara så att man blivit smittad, men ej fått symtom än som man märkt, men att lungorna är påverkade mm mm. Jag hade nog iofs tagit den ändå, för att skydda bebisarna på jobb, men om inte Lucas skulle opererat sig så hade jag nog funderat mer på det. Nu var det liksom ingen tvekan, alla skulle vaccinera sig, även mormor
    men kan inte Lucas vaccineras då??
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:11:15 följande:
    Det är ju helt klart skillnad om man har astma eller någon immunbristsjukdom och liknande. Vi är ju fullt friska här hemma och då känns vaccinationen overkill- Just därför har jag ju inte styrt och ställt med den. Vi har dock en vaccinationstid på fredag om jag skulle ändra mig Annars har alla små barn i staden där jag bor vaccinerats redan.
    Ja för de barnen som är fullt friska tror jag nog det t.o.m kan vara bra att strunta i vaccinet...det bygger ju bara upp ett bättre immunförsvar om de får svinis. Och överlever gör de säkert Det är ju dock osäkert om Maia, jag eller bebis skulle gjort...så därför blev valet enkelt.
    Felipe blir ALDRIG sjuk men när han väl blir det (1gång på våra 5 år tillsammans) så blir han RIKTIGT sjuk så därför känns det säkrast att han ska vaccinera sig också, o för att skydda bebis. O jisses, tänk om han skulle få svinis lagom till förlossningen!! Missa den...nääää fy!

Försöker övertala min pappa men går inget vidare... Mamma skulle lätt klara svinis, hon blir ofta sjuk men är stark o klarar det. pappa däremot är ju sjukskriven sen han kollapsade totalt o fick en black-out o de vet ju fortfarande inte vad som är felet men något stämmer inte i huvudet o han är precis som Felipe, blir han väl sjuk så blir han det ordentligt. ändå vägrar han ta sprutan
  • Zvartaliljan
    Buttelina skrev 2009-11-03 10:14:21 följande:
    ja i stockholm var det så ja. och bara för att man vårdas på sjukhus säger det ju inget om dödlighet eller vem som drabbas hårdast. barn har ju lätt för att bli uttorkade osv.. det är inte barn som drabbas hårdast utan det är 20-30åringar, gravida och de i riskgrupperna
    jo det stämmer säkert det också...jag bara repeterar det jag har läst. är väl ingen expert Läste bara om barn som vårdats i respirator o tyckte det lät läskigt. Men det är ju säkert barn som tillhör riskgrupperna...
    Kul för mig då att jag är 23, gravid OCH tillhör en riskgrupp...nästan så jag längtar tills 2a sprutan jag ska få nästa vecka {#lang_emotions_sealed}
  • Zvartaliljan
    Buttelina skrev 2009-11-03 10:24:33 följande:
    jaa det är svårt!! men jag tycker ni gör HELT rätt som vaccinerar er!! med bebis på väg och maias problem
    Jo jag känner att jag tagit rätt beslut...men visst har man en viss oro för om bebis kommer få några biverkningar...i flera länder har de ju liksom förbjudit garvida att vaccinera sig {#lang_emotions_undecided} o det skrämmer ju...men samtidigt skrämmer svinis mer då jag säkert skulle bli dödssjuk om jag fick det o förlösas akut alldeles för tidigt...så man får ju verkligen väga pest mot kolera i detta fallet!
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:26:43 följande:
    Nä inte utrotas inte utan snurra runt jorden. Så är det ju med infuensor. Jag skulle egentligen vilja veta hur många som blivit svårt sjuka av influensa de senaste åren. Det känns som om man sällan pratat om det även om alla vet att det dör undan många varje vinter speciellt äldre och sjuka. Mest för att få lite perspektiv på det. I alla händelser, sonen har varit febrig i tre dagar, haft ont i nacken ockh kroppen. Det låter som influensa för mig i alla fall
    2000-3000 personer dör varje år i vanliga influensan! Men då är det ju som du skriver, flest äldre och svårt sjuka. De är tydligen "sparbara" enligt regeringen o media då...det är värre med de arbetsföra 20-30åringarna och gravida som löper större risk att dö i svinis än vanliga influensan. De är inte sparbara i samhället, utan behövs för att allt ska snurra runt.
    Hemskt men det verkar vara så de tänker...annars borde vaccinationen mot den vanliga influensan vara gratis också och alla äldre och svårt sjuka massvaccineras mot den!
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-11-03 10:38:25 följande:
    Så är det ju också. Att man rekommenderar äldre, hjärtsjuka mm att vaccinera sig mot influensa varje höst. Men visst, man får betala för det men det tror jag många tycker är OK. Jag har vaccinerat mig ett år då jag varit sjuk under en längre tid och man trodde influensan skulle kunna ta mycket hårt på mig. Vaccinationer handlar nästan uteslutande om samhällsekonomi så har det alltid varit. Likaså sticket i hälen hos bebisar t ex. Det upptäcks kanske ett fall per år i Sverige vad jag vill minnas. Men det är värt kostnaden för sticket på alla bebisar....
    Jo det är ju inte så att Sverige köpt in alla dessa vaccin för att de är rädda för att en massa folk ska dö i svinis...de är rädda för kostnaden om alla blir sjuka o måste stanna hemma från jobbet. Den kostnaden överstiger kostnaden för vaccinationen, det är ju så det funkar. Både på gott och ont.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15