• pcr

Vaccination

Idag ringde dom från Neo i Karlskrona och berättade att mina små tvillingpojkar hade fått tid för vaccination mot svininfluensan. Dom räknas som riskbarn för att dom är så för tidigt födda, dom föddes i vecka 25+0.

Nu är frågan, ska vi ge dom vaccinationen eller inte?

Vi velar för vi har läst att man inte rekommenderar att ge barn under 1år (eller var det 3år?) sprutan för att dom vet inte hur det ligget till med biverkningarna för så små barn och att biverkningarna kan vara för många och för påfrestande.

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Vaccination
  • ISSEN

Min son (född v 26+2) är 18 mån och fick vaccin i Tisdags, inga biverkningar allas!
    Jag och min sambo har oxå vaccinerat oss och det kommer även storebror 3 år att få göra (han är född v 30+6)

• FruEdberg

I förrgår blev våran familj vaccinerade. Lillkillen har inte alls klagat över nåt.
    Han är född v 23 +4.

• Lilla Ls mamma

L fick sin vaccination i tisdags, han är 14 månader okorrigerat och född i vecka 25+0. Sköterskan underhöll honom med såpbubblor så han märkte inte ens att de stack honom och visar inga tecken på biverkningar överhuvudtaget. Då är det nog värre med mig, fick vaccinationen i förrgår och har haft ont armen och känt mig öm i kroppen så som man kan göra vid influensa men väldigt lindrigt. Min sambo är och vaccinerar sig idag. Vi förklarade läget för vår vårdcentral och att Neo rekommenderade oss att vaccinera oss så fort som möjligt så vi fick vaccinera oss omgående.

• Emblas mamma

Har era övriga familjemedlemmar, syskon, pappa blivit inklassade i riskgrupper till svininfluensan för att ni fått prematurbarn? Kommer troligen att få ännu ett prematurbarn men i vårt län så har de inte tid att vaccinera syskon o pappa förens nästa år. Skulle ju minska smittrisken avsevärt om de oxå blev vaccinerade!

• Written Fiction

Emblas mamma skrev 2009-11-03 13:04:28 följande:

Har era övriga familjemedlemmar, syskon, pappa blivit inklassade i riskgrupper till svininfluensan för att ni fått prematurbarn? Kommer troligen att få ännu ett prematurbarn men i vårt län så har de inte tid att vaccinera syskon o pappa förens nästa år. Skulle ju minska smittrisken avsevärt om de oxå blev vaccinerade!
    Vissa län har vaccinerat en förälder samtidigt som barnet. Men jag bor tyvärr inte ett sådant län. Själv väntar jag än på att få komma till. Riktigt drygt faktiskt. Min stora tös får i skolan på fredag, sonen fick redan första veckan vaccinet kom ut så han har haft det ett tag. dock är han ju riskgrupperad pga lungorna inte hans prematura födsel. Dock har jag hört att inneliggande föräldrar till prematura barn får vaccination. Dvs vårdas barnen på sjukhus vaccineras föräldrarna där.
  • mina12

Här i Linköping skulle en förälder få vaccineras när barnet vaccinerades. Vi åkte med båda två och då tyckte personalen att det var lika bra att vi fick vaccinet båda två när vi ändå var där.

• JessAnn
    mina12 skrev 2009-11-03 22:37:31 följande:
    Här i Linköping skulle en förälder få vaccineras när barnet vaccinerades. Vi åkte med båda två och då tyckte personalen att det var lika bra att vi fick vaccinet båda två när vi ändå var där.
    Jag frågade igår när vår stor flicka fick vaccinet när vi föräldrar skulle få ta det. Jag sa som det var att Oskar inte fick det så att vi mamma pappa ville ta det omgående. De tyckte det lät som ett bra arument till att vi skulle få ta sprutan snart men vi får väl se.
    Usch jag tycker verkligen det känns jobbigt nu när det sätter igång på riktigt.
  • Niinis

sonen född v.24 fick vaccinet någon vecka sen, inga biverkningar, själv tog jag idag, känner mig lite konstig i kroppen nu.

• lugna gatan

TIPS:
    Fick höra att de endast kan spara vaccin i 24 tim, så om man hör av sig till vårdcentralen på fredagen, så kanske de har kvar doser (alla i riskgrupperna vill ju inte ha sitt vaccin), då vaccinerar de gärna vem som helst som vill ha, istället för att slänga det.
    Så ssk på vårdcentralen trodde jag säkert kunde få på fredag
    Ni som bor i städer där man inte börjat med annan vaccinering än riskgrupperna, har ju flera vårdcentraler att ringa runt till, om man vill ha det.

• JessAnn

lugna gatan skrev 2009-11-04 11:59:24 följande:

TIPS:Fick höra att de endast kan spara vaccin i 24 tim, så om man hör av sig till vårdcentralen på fredagen, så kanske de har kvar doser (alla i riskgrupperna vill ju inte ha sitt vaccin), då vaccinerar de gärna vem som helst som vill ha, istället för att slänga det.Så ssk på vårdcentralen trodde jag säkert kunde få på fredag Ni som bor i städer där man inte börjat med annan vaccinering än riskgrupperna, har ju flera vårdcentraler att ringa runt till, om man vill ha det.
    Kanon, då ska jag ringa in i morgon efter middag. Hoppas att vi får ta den då.
  • linasebbe
    Igår fick våran son vaccinera sig(23+1) Inga biverkningar alls.
    Jag tog oxå sprutan. Är bara lite öm i armen.
    Nästa vecka så ska våran dotter och deras pappa ta sprutan.

Mvh Sussie
Svar på tråden Vaccination