• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • carita1974

Joinar er här...dom flesta kanske känner igen mej...mamma med adhd som har 3 barn...varav ett har adhd med inslag av Aspergers.//Carita

• Trollet Ludenben
    ak74 skrev 2009-10-30 17:03:56 följande:
    Ang svininfluensan... Sitter här med ett erbjudande om vaccination för dottern i skolan och vet inte om jag ska tacka ja eller nej... Eftersom ingen i min närhet har drabbats än så har jag inte sett hur farlig den är. Själv har jag inte haft någon influensa överhuvud taget de senaste 20 åren vad jag vet... Barnen har heller aldrig haft någon influensa. Som ni märker är jag inte särskilt rädd för "svinis". Jag tycker medierna blåser en hysteri till enorma proportioner. Ena dagen läser man att influensan inte klarar sig utanför krpooen någon längre stund och att det räcker att tvätta sig med tvål och vatten och hosta i armvecket. Nästa dag uppmanas man att vaccinera sig för att skydda andra. Hur länge är man immun mot denna typ av influensa om manvaccinerar sig? 1 år eller resten av livet? (har hört båda) Vad händer nästa gång denna influensatypen drabbar oss om alla har vaccinerat sig och ingen är immun? Är Sverige mer hysterisk över influensan än andra länder? Jag har också hört att färre dör i svininfluensa än i annan influensa... Hur resonerar ni andra?
    Vi kommer att tacka nej. Fick pekpinne av bvc sist jag var där med lilleman. Men jag går efter min känsla och vi tillhör ingen riskgrupp så vi avstår.
    Tror med på medias roll i detta, de blåser upp allt till absurda proportioner. Så Frodo ska heller inte få någon. Vaccinet kommer att komma nu snart till skolan och det kommer att skickas hem papper man ska godkänna.
    Jag är vanligtvis för vaccinationer gällande barnsjuksommar. Mina barn är självklart vaccinerade mot allt som ingår i standardprogrammet och lilleman har även fått prevenar. Men detta verkar lite löjligt tycker jag. Vi tar inte vaccin mot den vanliga säsongsinfluensan heller.
    Men de som känner att de vill/måste vaccinera sig ska självklart göra det tycker jag. Man får nog gå efter sin egen känsla.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • norgesessan

Jag vet ingenting längre....Har tackat nej ang. Emil, Jonathan är redan vaccinerad, maken ska vaccinera sig, jag komemr att tacka nej...Men så börjar ju tankarna virra...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Mirakel händer

Kim och vi andra är vaccinerade. Kim är i riskgruppen. Därför är vi det. Jag hade ändå fått ta den även om Kim inte var i riskgruppen. Det är pga mitt jobb.

• pcalma

Vi har tagit vaccinet allihop då pojkarna är i riskgruppen o min syster allvarligt sjuk. Men vi skulle tagit den ändå. De går ju ändå ut o uppmanar allmänheten att ta den, o jag tänker att man ångrar sig annars om man blir dålig.

• ak74

Ja, visst blir man splittrad....
    Jag frågade sambon hur han ska göra. Jo, det ska jag väl... fick jag till svar... Han flyter bara med strömmen. Han har nog inte tänkt alls.

Det känns bra att veta att jag inte är konstig när jag funderar på detta.
    Mina 3 barn är också kärnfriska. Ingen av dem har haft öroninflammation, äldste sonen hade misstänkt halsfluss en gång, dottern har haft ett par urinvägsinfektioner och yngste sonen hade RS-virus när han var 4 månader. Det är nog det allvarligaste vi har haft i familjen annars är det ett par ordentliga förkylningar per år och möjligtvis någon släng av magsjuka. Så någon riskgrupp tror jag inte vi tillhör

• Unicorn73

Hej i tråden!
    Har inte glömt er!! Läser ofta men dålig på att kommentera . får försöka bli bättre på det.
    Välkomna ni nya oxå förresten!!!
    Massa kramar till er alla!!!

Här är hyfsat lugnt i allafall. Varit ett bra höstlov utan allt för mycket strul . Fast sonen & jag har tagit det ganska lugnt....dottern har varit på konfaläger tisd-fred. Så jag tor vi alla har haft det skönt på varsitt håll. Saknat dottern när hon varit borta men hon har verkligen behövt lite fri tid från oss andra....så hon kunde få laddat sina batterier precis som vi vuxna ibland behöver när det finns barn med NPF i familjen.

• sol1

ja då var det snart slut på denna vecka då. den har varit lugn och skön mindre konflikter med sonen än vad jag räknat med. han har varit helgod hela veckan bara varit nåt litet tjafs men det är det ju med barn utan adhd också.
    ska idag åka å hälsa på min kusin mitt inne i gbg men sambon får köra så man kommer fram. sen i sen eftermiddag ska vi börja resan hemmåt om man hittar ut från gbg förstås ;)
    kommer dock mellan landa hos en kompis oc h sova där en natt lite jobbigt för barnen att åka alla 50 milen hem på samma dag, vi åker ju en fruktansvärt liten bil så jag tror det blir bäst att inte åka alla milen samtidigt.

• Trollet Ludenben
    sol1 skrev 2009-10-31 08:11:07 följande:
    ja då var det snart slut på denna vecka då. den har varit lugn och skön mindre konflikter med sonen än vad jag räknat med. han har varit helgod hela veckan bara varit nåt litet tjafs men det är det ju med barn utan adhd också. ska idag åka å hälsa på min kusin mitt inne i gbg men sambon får köra så man kommer fram. sen i sen eftermiddag ska vi börja resan hemmåt om man hittar ut från gbg förstås ;) kommer dock mellan landa hos en kompis oc h sova där en natt lite jobbigt för barnen att åka alla 50 milen hem på samma dag, vi åker ju en fruktansvärt liten bil så jag tror det blir bäst att inte åka alla milen samtidigt.
    bra att ni tänker på att fara hem idag. I morgon är det IFK-AIK. Sista matchen i allsvenskan för säsongen och det är kommer att bli massa folk, bråk och stök på stan. Håller mig därifrån imorgon i alla fall Hoppas ni hittar ut haha...
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-10-31 00:04:04 följande:
    Hej i tråden! Har inte glömt er!! Läser ofta men dålig på att kommentera . får försöka bli bättre på det. Välkomna ni nya oxå förresten!!! Massa kramar till er alla!!! Här är hyfsat lugnt i allafall. Varit ett bra höstlov utan allt för mycket strul . Fast sonen & jag har tagit det ganska lugnt....dottern har varit på konfaläger tisd-fred. Så jag tor vi alla har haft det skönt på varsitt håll. Saknat dottern när hon varit borta men hon har verkligen behövt lite fri tid från oss andra....så hon kunde få laddat sina batterier precis som vi vuxna ibland behöver när det finns barn med NPF i familjen.
    Kramar till dig med =)

Gott att ni har det lugnt. Igår var en jobbig dag här med men denna morgonen verkar lugn. Vi ska till maxi och handla men tänkte kolla om Frodo kan vara hos mamma. Vill handla ifred så tjatigt med "är viiii inte fääääärdiga snaaaaaart" det upprepar han som ett mantra och när jag säger att vi har lite kvar bler han skogstokig och slänger sig på golvet. Så bäst är om han inte följer med.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig