• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Trollet Ludenben

skummar igenom inläägen snabbt, har massa att stå i här och har vart borta hela dagen. Kommer in sen... men vad jag har förstått så är det nån som är gravid här... GRATTIS KIMS MAMMA!!!!!!
    Säger inget på fb heller

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pcalma

Den ena lycka = den andres olycka. Hoppas att de ser helheten i läget o blir glada för er skull!!!

• Mirakel händer
    norgesessan skrev 2009-11-03 19:32:23 följande:
    Ja, trist för den familjen, men så kan man ju inte tänka...Man är ju ingen robot direkt...
    Så sant så...
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-03 19:36:09 följande:
    skummar igenom inläägen snabbt, har massa att stå i här och har vart borta hela dagen. Kommer in sen... men vad jag har förstått så är det nån som är gravid här... GRATTIS KIMS MAMMA!!!!!! Säger inget på fb heller
    Tack dig med...för att du inget säger på FB.
    pcalma skrev 2009-11-03 19:36:21 följande:
    Den ena lycka = den andres olycka. Hoppas att de ser helheten i läget o blir glada för er skull!!!
    Det är ju tyvärr så. I slut änden tror jag de kommer förstå. Detta är ju inget jag har planerat. men vårat barn är självklart välkommet nu efter all våra längtan.
  • elegi
    Kims mamma skrev 2009-11-03 19:26:30 följande:
    Tack... tackar för att du inget säger på FB... jag säger till när det är aktuellt där. Det är så att jag måste ta det med chefen först och sedan brukarens familj... brukarens mamma är på FB med. De lär inte bli glada. Eftersom jag började jobba där i jan i år. Å det tar ett bra tag att introducera en nattpersonal. Å, de som har denna kompitens som jag har har inte många. Men, nu har det blivit som det har blivit.
    Jo det är klart men det är ju inget att göra åt just nu, nu är det ju som det är och förhoppningsvis förstår dom och blir glada för er skull
    Kram
  • Mirakel händer
    elegi skrev 2009-11-03 19:47:18 följande:
    Jo det är klart men det är ju inget att göra åt just nu, nu är det ju som det är och förhoppningsvis förstår dom och blir glada för er skull Kram
    Hoppas på det... Men man vet ju aldrig.
  • Trollet Ludenben

Var på BUP idag... fick veta att utredningen om hans autismdiagnos ska dra igång denna månaden. Psykologen vi pratade med idag (inte den samma som ska utreda men som känt Frodo i flera år) har tankar kring asperger... ok, spännande att se resultatet. Att det är något mer än ADHD är jag redan klar över så om det inte är något helt annat än något NPF blir jag inte särskilt chockad. En as-diagnos skrämmer inte mig... men det som inte stämmer med as är att vad jag vet så har han ingen specialtalang. En pojke med as här i området är en hejare på spela piano. Han kan spela ALLT, på gehör. Frodo har ingen supertalang så.

Är det någon av er som har pojke med ADHD + as eller as-drag som kan berätta? Vilka är de typiska as-dragen och kan man skilja dom från ADHD?

• pcalma

Ludenben: Alla med AS har inte specialintresse eller spectalang! Det som skiljer dom ut är att de har svårt med de sociala samspelet o tar allt konkret. De får ofta fix ideér som går i perioder.
    De ser allt utifrån sig själva o har därmed svårt med det sociala samspelet av andra orsaker än vid adhd.

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-03 20:57:40 följande:
    Ludenben: Alla med AS har inte specialintresse eller spectalang! Det som skiljer dom ut är att de har svårt med de sociala samspelet o tar allt konkret. De får ofta fix ideér som går i perioder. De ser allt utifrån sig själva o har därmed svårt med det sociala samspelet av andra orsaker än vid adhd.
    Ok, det du skriver låter som Frodo. Tar allt konkret. Eller kanske inte precis allt men mycket. Bara det med ordet sovmorgon. Det kan inte vi använda. Han börjar skolan 9:40 på fredagar. Både vi hemma och skolan har använt ordet sovmorgon men jag var tvungen att ta upp det på föräldramötet för det ställer till kaos här. Frodo blir helt vansinnig. Han vaknar kl 6 och tror att han ska till skolan för han då är sovmorgon slut när han vaknat. Det var inte bara ha som har det svårt med detta utan samtliga elever då alla har någon form av autism. Så nu säger vi bara att vi börjar senare. Jag har förklarat och förklarat för Frodo vad sovmorgon betyder men han förstår inte det. Frodo kan allt få fixideer med om olika saker.
    Så kanske är psykologen inte helt fel ute. Hon sa att alla med as är inte inbundna. Det finns vissa som är som Frodo, väldigt kontaktsökande men när det gäller att behålla kontaktem, där liksom skiter det sig eftersom det är detta med samspel.

Han kan även leka bredvidlekar. Vissa enklare lekar går bra tillsammans med andra. Men som typ i somras var det ungar på gården som spelade bandy. Han gick ut mitt i spelplanen och var i vägen för de andra. Han såg liksom inte att de inte gjorde samma saker som honom utan pratade med dom om det han höll på med och var helt inne i sin lek. De andra sa ju till honom gång på gång att han skulle akta sig för de spelade där. Han liksom hörde dom inte och han märker inte heller att de inte leker tillbaka med honom när han kommer med sin lek bredvid deras. Sånna situationer händer ofta. Det är väl inte ADHD?? Det hör väl till annan diagnos??
  • pcalma

AS behöver inte alls innebära problem med samspelet på det viset att man inbunden, oftare är det snarare så att man är distanslös o inte "lagom".

Samma pedagogik som till autism kör vi med hemma med våra barn o det funkar "toppen". Äldsta tjejen har ju adhd med asdrag men jag undrar om det inte är mer as i henne ändå. Klyftan blir allt större mellan henne o kompisar.

Skönt att utredningen sätter igång så att ni får svar o rätt verktyg! Ja att det e mer än adhd känner jag med på vad du har berättat. Situationen med bandyn känns inte igen i adhd iaf, tycker inte jag..

• Trollet Ludenben

pcalma: skönt att prata med dig, du förklarar allt så bra Frodo är ju totalt distanslös. Funderingar kring as är kanske inte helt tokiga. Jag har haft lite tankar om det förut men har släppt det för att jag har tänkt att det låter inte som Frodo. Men det gör ju faktiskt det.

Ja, skönt att utredningen är på g. Bra att de tar tag i detta nu för jag vill inte känna mig osäker på diagnosen. När hab säger att de inte kan sen någon autism men autismliknande tillstånd är satt, då blir man ju osäker på vad som är vad. Skönt att du heller inte tycker att det med bandyn låter som något adhd-problem. Då kanske man inte är helt ute och cyklar....

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig