• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Petra78

Buuu! En halloweenkväll som denna med fullmåne och allt.

Har haft en lugn lovvecka min pojk har varit i småland nästan en vecka hos sin pappa och hos sin morfar. Det var lugnt igår när jag hämtade honom men jag kände att det var ngt på G.
    Å visst nu när han varit borta har han väl försökt skärpa sig, jag vet inte, men idag på morgonen hade han värsta utbrottet, slog sina syskon, slog på saker skrek jävla kärring jävel till mig. ( jätteroligt att höra typ det första man får höra) Inte.
    När jag satt honom i knäet och försöker lugna ner honom så säger han att han ska ta självmord för att han är så dum och slåss i skolan. Hallå! han är nio år. Det gör så ont att höra honom säga så, trodde inte en nioåring visste vad det var ens. Men det var bara till att ösa över med positiv feedback och berätta allt han är bra på och hur många det är som älskar honom mm. Så blev det lugnt tillslut och det slutade bra.

Sen har resten av dagen varit ok. Imorgon ska han spela handbollscup och hela familjen ska åka och heja på honom.

Ha en bra kväll.
    Själv ska vi titta på en rysare sen när barnen lagt sig.

Skickar styrkekramar till alla som behöver och roffar åt mig från de som skickar :)

• carita1974

Hej!Var på Halloween disco med killarna.Och det gick jätte bra.Jesper har blitt lugnare av sin medicin..inte så himla upp hypad som förr.Vilket gör även lille bror mindre upp hypad..ist för 300 bråk om dagen är det kanske 5 bråk..så himla glad...och mamma är lugn och snäll

• solskina

Angående smygmobbing som togs upp tidigare i tråden så har vi lärt vårat ADD barn att aldrig reagera nämnvärt. Tar någon din mössa vänd och gå till fröken.
    Slår någon dig vänd och gå till fröken. Eleverna har i alla tider försökt men han är så tråkig att ge sig på, eftersom dom inte får någon reaktion.

Så för några veckor sedan hörde jag honom berätta för sin lillebror.
    A (15 år) -Du vet, om någon är dum så ska du gå till fröken.
    E (7år) -Men jag orkar inte hålla på och springa dit hela tiden.
    A - Det är det ända sättet, så gjorde jag och ingen är dum mot mig längre. Dom har tröttnat förstår du. Du har inget val. Mamma kommer att säga samma sak.

Nu har vi lärt honom hur man i sitt rörelse mönster inte utgör sig för att bli ett offer. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Ni som bor i stockholm har kurser att tillgå i ämnet. Barn från 6-18år.
    Där ingår även sms och data om jag förstått det rätt.

• norgesessan

Emil har varit så otroligt hyper idag!!!! Fruktansvärt...Nu är han äntligen lugn... Jag, Jonathan, en kompis och hennes dotter som också är 4 var på barnmässan idag, så han och Isabelle var hemma med maken... Då var det lugnt.. Sen var kompisen och dottern med hem, vi gjorde middag (maken var då ute på ett par ärenden) och Emil triggade dom små så in i...... Sen kom maken hem, och sen kompisens make, sen åt vi. Jag och kompisen stannade kvar på köket, och tog ledigt från buset...Det fortsatte efteråt också... Imorgon ska vi till dom, det blri nog stirrigt då med, men dom har trädgård och bor på landet...Underlättar endel...Hoppas på bra väder..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • sol1

Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:15:53 följande:

bra att ni tänker på att fara hem idag. I morgon är det IFK-AIK. Sista matchen i allsvenskan för säsongen och det är kommer att bli massa folk, bråk och stök på stan. Håller mig därifrån imorgon i alla fall Hoppas ni hittar ut haha...
    vi åkte rätt dag då ;) å vi hittade ut från gbg som tur var ;). nu är vi äntligen hemma. visst det var kul att åka bort en vecka men himla skönt att komma hem.
    sitter just nu i ytterkläderna inom hus det var bara 6 grader inne när vi kom hem och 2 grader ute brrrrr, så nu går pannan för fullt nere i källaren hoppas att vi har eldat upp till minst 20 grader när det är dax att sova.
  • yrrol2
    sol1 skrev 2009-11-01 15:40:36 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:15:53 följande:
    vi åkte rätt dag då ;) å vi hittade ut från gbg som tur var ;). nu är vi äntligen hemma. visst det var kul att åka bort en vecka men himla skönt att komma hem.sitter just nu i ytterkläderna inom hus det var bara 6 grader inne när vi kom hem och 2 grader ute brrrrr, så nu går pannan för fullt nere i källaren hoppas att vi har eldat upp till minst 20 grader när det är dax att sova.
    brr va kallt, jag brukar säga att man åker bort för att njuta av hemmet ännu mera
  • Trollet Ludenben
    sol1 skrev 2009-11-01 15:40:36 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:15:53 följande: vi åkte rätt dag då ;) å vi hittade ut från gbg som tur var ;). nu är vi äntligen hemma. visst det var kul att åka bort en vecka men himla skönt att komma hem. sitter just nu i ytterkläderna inom hus det var bara 6 grader inne när vi kom hem och 2 grader ute brrrrr, så nu går pannan för fullt nere i källaren hoppas att vi har eldat upp till minst 20 grader när det är dax att sova.
    hehe... jag tvingades ut för att köpa hostmedicin till lilleman på apoteket. De hade stängt centrala stan för all kollektivtrafik så fick åka till jourapoteket på östra sjukhuset och vagnbyte nästan i stan. Allt var försenat och en enda röra {#lang_emotions_undecided} så ja, ni valde rätt dag att åka hem på
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:19:42 följande:

Kramar till dig med =)Gott att ni har det lugnt. Igår var en jobbig dag här med men denna morgonen verkar lugn. Vi ska till maxi och handla men tänkte kolla om Frodo kan vara hos mamma. Vill handla ifred så tjatigt med "är viiii inte fääääärdiga snaaaaaart" det upprepar han som ett mantra och när jag säger att vi har lite kvar bler han skogstokig och slänger sig på golvet. Så bäst är om han inte följer med.
    Tack . Ja det är skönt när det är lugnt.
    Hoppas att ni fick handla i lugn & ro. Jobbigt när de kastar sig så på golvet....sonen gjorde det oxå när han var mindre.

Vi gjorde ett besök inne på nya Gröna Ikea här nere i Malmö....gick bättre än förväntat faktiskt...sade åt honom innan vi gick in att han fick absolut inte springa ifrån oss där inne för mamma & pappa har inte varit här inne heller innan så vi känner inte till stället än. Men han höll sig nära oss hela tiden & kom när vi kallade på honom(då vi såg att han började dra iväg).
  • norgesessan

Emil tyckte också om nya Ikea....Han och hans lillebror var på leklandet en stund med, första gången han har vågat sen han var på gamla ikea en gång när han var 3. då var han ju själv, så det var nog roligare när lillebror var med.
    Men allra bäst är barnavdelningen och köttbullarna...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig