Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Vita hem

Mage: Ang overall så har jag tidigare haft pop till Alice o varit nöjd med dom men i år har jag en Reima som jag är mer nöjd med än pop. Så det kanske kan vara något?

• Tjock kulan

God morgon
    Var uppe och matade Elsa kl 04.00 kom i säng 04.30 igen, makens klocka ringde 05.00 för han skulle arbeta, 05.30 står Alice i vårt sovrum o säger inte sova mer *snälla skjut mig * känns som om jag kunde stannat uppe sedan 04.00 likväl som att bli väckt två gånger inom loppet av 2 timmar. Idag är det julbasra på ALice dagis, så Elsa ska passas av mormor o jag och Alice ska till dagis i em och ta lite lotter och handla pepparkakor .

VN: Lycka till idag, mysigt med lusse ute då det är mörkt, hoppas du fick ihop logistiken med dina små trots den tidiga timmen och makens affärsresa.

Prinsessan Leia skrev 2009-12-09 22:18:23 följande:

kikade in på länken fr Antonhitta en sockersöt husbokhylla jag bara måste ha, dock alldeles för dyrt tycker jag så nu åker bräder, tumstock och hammare framhinner man innan jul tro????
    Säger som Emils pappa" e du rent från vettet ", ta det lugnt nu, du har ju precis kommit upp på benen igen efter sjukan. Njut lite av allt det fina i ditt hem i stället och ta en kaffe och beundra ditt nyfixade hörnskåp .
    Anton2005 skrev 2009-12-09 21:23:12 följande:
    och här år sidan med bokhyllan www.millimini.se/
    Jättefin hylla, men dyr. Trots att jag inte är en snickare så tror jag att jag lätt hade snickrat ihop en sådan själv, bara att köpa lite lister och såga till känns det som.

Mimmi: Grattis, vad kul med maskinen, vet att du längtat . Hur gick det på julmarknaden? har du återhämtat dig
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-10 06:37:32 följande:

Själva maskinen i sig kan väl inte sy så mycket utan behöver instruktioner och mönster. Då kan den i stort sett sy vad som helst. Antingen köper man färdiga mönster eller också skaffar man sig ett program till datorn (som kostar lika mycket som hela maskinen) så kan man göra egna mönster. När jag köpta maskinen så följde det med ett lite enklare program som jag hoppas mycket på. Här skall det både broderas på barntröjor och på kuddar, dukar, gardiner och handdukar. O det går bra så skall det även bli tre julklappar är det tänkt. En till svärmor och svärfar (tröjor med deras hund och hundnamnet) och till pappa (handduk och "gymnastikpåse" att ha bowlingklotet i) Min maskin gick på närmare 15 000:- Men min marknadsförsljning har gått så bra så jag tycker jag är värd det Jag har drömt om en sådan här maskin i flera år.Anton: Underbar hylla! Själv blev jag snål när lillemannen skulle få bokhylla i sitt rum och köpte Expedit Ang. stämpelfärg Jag har köpt stämpelfärg på både Slöjddetaljer och på Screentec. Den sistnämnda är hur bra som helst, nackdelen är att deras förpackningar är stora och vill man ha flera färger så blir det rätt så dyrt. Där har de även screentryckutrustning som är nästa mål i min sömnad Har man det så kan man trycka sina egna Svanefors-gardiner istället för att leta sig fördärvad pga att de är slut överallt
    Jag kollade Svanefors gardinerna i tygbutiken i byn, de tog 325 kr per längd :-0
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-10 08:50:59 följande:

Tjock kulan skrev 2009-12-10 06:53:40 följande:
    I min lokala butik som faktiskt har kanonpriser på gardiner och tyger hade de tagit slut (längderna) hissgardinen hade de inte tagit in överhuvudtaget då de ansåg den var för tunn i kvalitén och därför för genomskinlig.Jag blev verkligen tokkär i julgardinern med rött tryck "Merry Christmas".
    Det kan jag förstå, den är jättefin, jag är anars inte så mycket för julgardiner men dessa kändes lagom juliga och ändå stilrena. I min butik hade de hissgardinen inne men det är just längderna som jag vill ha.
  • Tjock kulan

fröken vits värld skrev 2009-12-10 15:01:08 följande:

Hej!

Tycker att jag känner igen mig i det du skriver...Vi har ju också två flickor, men med 3 år emellan, och man kan ju ge sig den på att vaknar den ena så vaknar den andra...Den värsta terrorn är nog att inte få sova...Skräckscenariot som dock inte har inträffat än, är att båda får kräksjukan samtidigt och ropar på mamma som då är ensam hemma, för att pappan är iväg på någon kul kvällsaktivitet med jobbet...Men att ha två döttrar är ju vääldigt mysigt. Kram Fröken Vit.
    *ler och nickar instämmande*
  • Tjock kulan

Tjenixen
    Andra omgången pepparkakorn är gräddade och i morgon blir det lussebulls bak inför lussandet hos mor o far föräldrar på söndag .

numberone skrev 2009-12-11 09:43:59 följande:
    Liten cp-tomte gör sitt första uppträdande www.skrotochskruv.blogspot.com
    Men oj vilken stor liten dam Ellen blivi tyckte det var nyss som hon var liten bebbe. Hur går det med lillasysters skrikande?
  • Tjock kulan

Tjenix
    Lugnet har lagt sig och jag sitter med handen i godis skålen och pustar ut efter ännu en intensiv dag. har beställt lite julkort till mor och farföräldrar o mysiga gammelmorfar, är egentligen emot dessa uppstyltade fotograferingar men en gång kan jag ge med mig för att blidka den äldre generationen . Huittade ett lussebulls recept med mandelmassa i så det blir det i morgon, har annars mest bakat med kesella i degen de andra åren.

Daggdroppen skrev 2009-12-11 18:40:49 följande:
    Hihi, ja men kanske jag ska tillägga att jag inte söker efter dylika trådar utan att de kommer under senaste inläggen Nu har vi bakat myror som fredagsgott. Smaskens!
    Vad hittade du för fint på loppisen?
    Villa Nordåker skrev 2009-12-11 18:38:44 följande:
    Vilka roliga trådar du hittat Fluffiga!Jag är med sugen på att baka några saffransbullar men tycker saffranen är skamligt dyr i år.
    Håller med men Överskottsbolaget och Netto har sålt för 20-29 kr st så jag har bunkrat upp där. Är så förtjust i saffran även i matlagning så jag betalar för de dyra grammen även om det e sjuka priser.
    Mimmi 71 skrev 2009-12-11 16:59:58 följande:
    Du är väl fantastisk! Själv funderar jag på att strunta i att baka både pepparkakor och lussebullar. Möjligtvis att det blir någon form av saffranslängd. Däremot skall jag förska ta tag i att baka havrekex och julbröd. Kanske fram på söndag
    Då love bombar jag tillbaka och säger "du är fantastisk som inreder hemmet, syr gardiner, yrkesarbetar, gräver upp Katsura, anlägger planteringar och syr barnkläder och står på julmarknader "
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-12-11 20:00:22 följande:
    En silverbricka, en trälåda med tre fack och en emaljbunke med pip på som jag ska ha snören i. Svårt att förklarar hur den sistnämnda ser ut. Tror den har använts inom medicinen på något sätt...
    Låter fint
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-12 06:32:45 följande:

Tjock kulan skrev 2009-12-11 19:56:17 följande:
    Det är tur att man stark i sitt självförtroende och inser att man inte är en sämre människa för att man inte bakar och står i. Internet och bloggar kan göra att man får det om man inte inser att alla hinner inte allt. Vart har du hittad saffransbullar mandelmassa i? Kan man få receptet? Är ute efter något liknande så vi har något saffransbröd till jul. Är inte så värst förtjust i torra lussekatter.Versan: Får man inte dåligt självförtroende av alla som bakar så får man det av ditt byggnadsverk!!!!! Fantastiskt!!! Oj!!! Det finns inte ord
    Kikar in från lussebaket, jag slog till på två olika recept idag detta är med mandelmassefyllning och kessela i degen www.recept.nu/1.276632/leila_lindholm/kakor_tartor/mjol/saffrans_och_romsnurror_a_la_leila_lindholm
    Och sedan gjorde jag samma deg men formade till vanliga lussebullar. Ett tips är att inte smälta smöret i degvätskan, det e då bullarna blir torra, värm bara mjölken o saffranen och sen klickar du ner smöret i degsmeten i stället. Som om du inte fått tillräckligt med tips redan .
    versan skrev 2009-12-12 00:42:11 följande:
    Nu har jag precis gjort färdigt årets Pepparkakshus.Fingrarna värker Huvudet med Och hur armarna mår i morgon vill jag inte veta. Men jag är väldigt Nöjd. Så håll till godo & så passar jag på att ÖNSKA er alla en Trevlig & God Jul. Klickbar bild. (kommer lägga in flera närbilder senare finns 2 i galleriet nu.)
    Är utaan ord, herregud så fint, du är ju värsta sockerbagaren . Förstår att du är mör i kroppen efter denna byggnadskonstruktion.
Svar på tråden Vita hem