Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Vita hem

Daggdroppen skrev 2009-12-12 15:58:07 följande:
    Vilka bagare ni alla är! Imponerad över era kunskaper och färdigheter Tittar in mellan städning. Har städat klart på nedre våningen men ska ta en runda uppe också. Har fö varit på julmarknad idag. Kom hem med ett fårskinn, hade hoppats på mer roliga saker. Men imorgon blir det en annan marknad Efterlyser julklappstips till ettåringar. Jag hade ju funderat på ett dockskåp eftersom hon ju redan har en massa leksaker som hon kan använda efter storebror. Men samtidigt så vet jag ju att det räcker minst ett år till innan hon är redo  för ett dockskåp. Kanske till och med två år. Grejen är att det är ett ganska fint ett...Men samtidigt så är det ju dumt... Vad kan man annars köpa? Något som hon kan ha som minne om inte annat?  Jag är så att jag gärna vill ha någorlunda rättvist beträffande julklappar till barnen. Och just nu kommer hon att få två Bu och Bä böcker och en pyjamas.
    Vet inte om du minns men jag har ju oxåvarit i samma dilemma med Elsa som komer vara 4,5 månader på julafton. Det jag gjorde var att jag handlade en liten söt klänning åt henne i stället för leksak. Morfar köper nog en speldosa till henne och far och morföräldrar har lagt ihop till bebisim som vi går på med henne , nytta förenat med nöje för att summera julklapparna till Elsa . Tycker dockskåp e en bra plan även om hon inte är mogen för det. Annars så tycker de väl om bultbrädor, dragdjur eller klosslådor i den åldern. Varför inte en sparbössa, det kan väl vara ett minne samtidigt. Ja det var mina funderingar, vet inte om det var till någon nytta
  • Tjock kulan

God kväll allesamman
    Här i Skåne har det varit kallt, rimfrost och några få snöflingor i luften , härligt . Hoppas alla haft en mysig advent och lusse.
    Imorgon blir det julgransinköp med Alice brallis i släptåg, maken tycker jag är för tidigt på det men jag vet med mig att när det är den 3 jan så är jag trött på granen och kastar ut den på backen och letar fram vårtextilierna . När sätter ni andra in granen och klär den?

Mimmi 71 skrev 2009-12-13 16:41:01 följande:

Tjock kulan skrev 2009-12-12 09:59:29 följande:
    Första gången i hela mitt liv som jag bakat "snurrade" bullar. Har endast bakat lussekatter 2 gånger tidigare. Det blev dessa lussbullar med lite modifikation Jag hade inget råsocker utan använde vanligt socker och för att få lite mer likt lussebullar så lade jag till russin i fyllningen. Tyckte dock att det blev lite lite fyllning, det var svårt att bre på den. Sedan blev de ju vansinnigt stora trots att jag gjorde 30 istället för 18 st som receptet säger. Nu är första plåten inne i ugnen och jag har ju inte smakat på dem än. Får väl se hur de blev efter första provsmaket Tack alla ni "bagare" för inspirationen till att ställa sig och baka. Det var ju inte så himla besvärligt.
    Hallå snäckan , mina bullar blev bra men stooora, nästa gång ska jag göra dom lite mindre. Fyllningen tyckte jag blev bra men jag tog inte i romessens då jag inte är förtjust i det. Lät du fyllningen stå framme så smöret var mjukt?, annars så kan det ju vara svårt att bre. Ett tips är att servera dom lite ljumna så om du kastar in en påse av dom i frysen så värm på dom lite i ugnen så fyllningen kommer till sin rätt innan ni fikar.
    Kul att du "vågade" prova på lite lussebullar, hoppas din familj blir lika nöjd som min, bullarna hade en strykande åtgång under morgonens lussande hos mor och farföräldrar .

fröken vits värld skrev 2009-12-13 17:46:33 följande:
         Hej!                                               Nytt i Bloggen                                     Lucia i Madickenhuset                                 www.madickenhuset.blogspot.com                                             Kram Fröken Vit
    Fint, är så svag för mistel.
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-13 18:59:01 följande:

Tog du 4 påsar saffran? Jag blev snål och använde mig bara utav två ppåsar, men löste det i lite alkohol (rom) som tipset var
    Jag var lika snål , värme upp det i mjölken på spisen bara o det smakade bra med saffran ändå. Synd på fyllningen annars får du väl bjuda fåglarna i ert kvarter på lussebulls fika
  • Tjock kulan
    Gummsan82 skrev 2009-12-13 21:16:10 följande:
    Ursäkta svordommarna! Ordförådet blir inte så städat när man är ledsen och arg...Hoppas ingen tog illa upp!
    Djupandas , kan förstå att du blir less, meeeeen julen är inte pyntet utan myset och att få vara tillsammans. Låter klychigt jag vet men det är ju faktiskt så till syvende och sist. Så gå nu ut till honom and kiss and make up
    natt i natt
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-14 11:25:09 följande:

Tjock kulan skrev 2009-12-13 19:48:42 följande:
    det gick som tur var att äta iallafall - riktigt goa faktiskt. Men det får nog bli en sats till med rätt fyllning

Nu blir det julgrans jakt med Alice brallis i släptåg , hej så länge
  • Tjock kulan

Villa Nordåker skrev 2009-12-14 16:52:38 följande:

Så charmig *ler bara jag tittar på den* tänk att de suttit o pysslat ihop detta pyntet själv, förstår om du är en stolt hönsmamma
  • Tjock kulan

God morgon
    Här är det kallt, känns härligt o lite exotiskt då man mest är van vid skånes milda och slaskiga vintrar. Alice tittar på barnen i bullerbyn och jag dricker te oc beundrar granen som kläddes igår. Den går i vitt silver och liiite ljusblått . Glittret eller heter det änglahår? var slut i julgranslådan så det får jag köpa idag och lägga på, sen e den helt klar at njuta av .

Villa Nordåker skrev 2009-12-14 20:52:39 följande:

Nämen, vad konstigt det brukar du kunna. Tack iallafall.

Ja, den är riktigt söt men det beror nog på att den är ca 1meter hög, en lika färggran gran på över 2 meter hade nog tagit över hela rummet!
    , jag känner igen det där, jag la dom tom med i vagnen men ångrade mig av snålhet o la tillbaka dom innan jag kom till kassan . Fina gillar att de påminner om gammalt madrasstyg i mönstert.
    Jag har vita i ALice rum, foten är från Gekås och skärmen från Åhlens. Har sett att Åhlens har vita lampfötter i trä och olika färger på skärmarna finns säkert vit oxå.

Jen ny skrev 2009-12-14 19:17:25 följande:
    Hej!Tänkte höra med er var man kan hitta en liten lampa tll barnrumsfönsteret? En vit träfot med liten vit skärm, typ. Har sett några på någon bild men minns inte var. Måste köpa lampor till barnens rum nu!
  • Tjock kulan

Oj vad konstigt det blev, det var så här jag skulle skriva.

Jen ny skrev 2009-12-14 19:17:25 följande:

Hej!Tänkte höra med er var man kan hitta en liten lampa tll barnrumsfönsteret? En vit träfot med liten vit skärm, typ. Har sett några på någon bild men minns inte var. Måste köpa lampor till barnens rum nu!
    Jag har vita i Alice rum, foten är från Gekås och skärmen från Åhlens. Har sett att Åhlens har vita lampfötter i trä och olika färger på skärmarna finns säkert vit oxå
  • Tjock kulan

Halloj
    Kikar in en snabb sväng

Gummsan82 skrev 2009-12-18 13:26:13 följande:
    Hej hej på er!Nu har jag hämtat mig från min humörssvacka Den följdes av något som liknar magsjuka, illamående, trötthet och yrel men utan kräk och diarré. Min lille Isac drabbades av diarré och feber som pågick i nästan en vecka. Nu mår vi båda bra och jag fick äntligen in en kranspysselbeskrivning i bloggen.Njuter just nu av snö och kyla, i morgon skall granen kläs och på söndag ska hela familjen ge sig och och försöka inhandla de sista julklapparna... vi blir nog ensamma i affärerna... eller vad tror ni?!Håll till godo! pyretochmyran.blogspot.com/
    Vad duktig du är på att binda krans den i enris blev ju kanon, så tät o fin.

Villa Nordåker skrev 2009-12-18 19:57:16 följande:
    FEL!Jul med Ernst är på Tv4.
    Tack för tipset då ska jag krascha i soffan . Ang knäck jag har gjort både i micron o på spisen men tyckte de på spisen blev bäst. Testa att smaksätta med rostade mandelspån eller jordnätssmör/jordnötter i smask .
Svar på tråden Vita hem