• FrejaMariah

Kattsand??

Ja blir tokig på att ja inte kan hitta någon bra kattsand! Ja vägrar att lägga mer än 100 kroner i månader på kattsand, eftersom ekonomin inte tillåter detta (föredrar att lägga pengarna på foder)
    De senaste ja har provat är:
    Eldorados: Blir klumpar, men går sönder lätt och fastnar i botten.. Dammar dessutom..
    Katty: Klumpar som fastnade i botten och de luktade kasskiss i hela lägenheten redan första dagen efter att ja skurade lådan..
    MissCat: Dammade massor, luktar kattkiss och när ja skulle tömma lådan igår undrade ja vaför katten inte kissat något och fick idag svar på att hon gjort.. Ja vippade lådan åt sidan och de va stora kisshögar, som smulade sönder helt! De GICK inte att få upp..
    Snälla guida mig i denna djungel av kattsand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 01:36
    TACK skorpan84!! Ja nappade på ditt tips om Klumpe från ÖB och ja älskar den sanden!! :D Inget dam, ingen kisslukt och fina klumpar som inte trillar sönder.. :) Och detta till ett mycke rimligt pris.. (grön kartong 80 kr./10kg.)

• Svar på tråden Kattsand??
  • Hannah76

Åh jag som gick och tittade på vad vi har för sort, men så hade vi slängt förpackningen. Minns inte vad den heter, blå papperspåse. Finns på vanliga affärer. Superbra tycker jag och inte så dyr heller.
    Har du tillräckligt med sand i lådan?

• bebbelängtan

jag kör med kompact ultra. klumpbildande. jag tycker det är jättebra. finns på eko, ica maxi bla.. den är rosa kartong, men jag har även för mig att det finns en blå papperspaket som heter samma.. brukar variera mellan dessa två.

• Majsan70

Tja skall du ha billig men OK sand är det ju Pussi som gäller.

Själv lägger jag 159 kronor på ca 4-5 veckor med tre katter och då heter sanden PetPlus...fast nu tror jag det står Flamingo på påsen. GRYMT bra sand som slår dyra Everclean med hästlängder.
    Då har jag två lådor och minst 10-15 cm sand i mina lådor.

• Hannah76
    Majsan70 skrev 2009-10-17 22:46:42 följande:
    Tja skall du ha billig men OK sand är det ju Pussi som gäller.Själv lägger jag 159 kronor på ca 4-5 veckor med tre katter och då heter sanden PetPlus...fast nu tror jag det står Flamingo på påsen. GRYMT bra sand som slår dyra Everclean med hästlängder.Då har jag två lådor och minst 10-15 cm sand i mina lådor.
    Det är nog den vi har. Tycker den är bra (nu är ju inte jag nån kattexpert, men väldigt känslig för dofter..) Jag har i väldigt mycket sand i lådan och rensar flera gånger om dagen..

Kan tillägga at det inte är min katt, han bor hos oss på obestämd tid och hade denna sorts sand med sig. Tydligen är han känslig mot andra sorter.
  • Majsan70
    Hannah76 skrev 2009-10-17 22:48:57 följande:
    Det är nog den vi har. Tycker den är bra (nu är ju inte jag nån kattexpert, men väldigt känslig för dofter..) Jag har i väldigt mycket sand i lådan och rensar flera gånger om dagen..Kan tillägga at det inte är min katt, han bor hos oss på obestämd tid och hade denna sorts sand med sig. Tydligen är han känslig mot andra sorter.
    Vilken av de två jag nämnde?

Föressten tror jag inte Pussi är särskilt mycket billigare än den andra jag nämnde..räknade lite o tror 10 kilo pussi kostar 89 kr och 15 kilo plus kostar 159.
  • Förändringar

När vi hade kattsand använde vi NatureCat. Säljs på vissa djuraffärer. En gul påse.

Nu har vi inte kattsand längre.

Vi kör PeeWee-lådor istället. I dem har man träpellets , och det är samma träpellets som man eldar med i pelletspanna. En stor säck kostar runt 70 kronor på byggvaruhusen (på djuraffären är de däremot betydligt dyrare...) och de räcker i flera månader för mina tre innekatter.

Träpelletsen blir till sågspån närt katterna kissar och den kan man lägga i komposten. När de bajsar är det bara att skopa upp och spola ned i toaletten. Om det kommer lite pellets med så är det ingen fara eftersom de löses upp till spån när de blir fuktiga.

• Hannah76
    Majsan70 skrev 2009-10-17 22:50:14 följande:
    Vilken av de två jag nämnde?Föressten tror jag inte Pussi är särskilt mycket billigare än den andra jag nämnde..räknade lite o tror 10 kilo pussi kostar 89 kr och 15 kilo plus kostar 159.
    Pussi. Fast jag tycker allt som har med katt att göra heter typ Pussi..
  • FrökenLarsson

Vi använde Fresh and easy till våra katter. Finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. Det är kristallsand som absorberar kisset och gör att det inte luktar. En påse kostar runt 80 kr och ska räcka i en hel månad. Vi hade två katter så vi bytte två ggr i månaden.

Det var den bästa sanden av de vi innan testat. Eko säljer liknande kristallkattsand för ca 50 kr. Fast det är inte rikigt lika hållbart

• MissGos

Vi kör med Katty kattströ. Den funkar toppen för våra katter.

Ett tips kan vara att testa att rengöra lådan då och då med ättika som löser upp kisset som sätter sig i lådans botten och som är svårt att skrubba bort. Då luktar det inget igen från lådan.

Är dina katter kastrerade? Annars är det ett bra tips också då deras urin luktar mindre efteråt =)

• ming

Hur många katter har du? Vi gör av med typ en 10kg Everclean i månaden på två katter (ca 199kr), så är det en katt det gäller så blir det ju i snitt 100kr/mån.

Svar på tråden Kattsand??