• FrejaMariah

Kattsand??

Ja blir tokig på att ja inte kan hitta någon bra kattsand! Ja vägrar att lägga mer än 100 kroner i månader på kattsand, eftersom ekonomin inte tillåter detta (föredrar att lägga pengarna på foder)
    De senaste ja har provat är:
    Eldorados: Blir klumpar, men går sönder lätt och fastnar i botten.. Dammar dessutom..
    Katty: Klumpar som fastnade i botten och de luktade kasskiss i hela lägenheten redan första dagen efter att ja skurade lådan..
    MissCat: Dammade massor, luktar kattkiss och när ja skulle tömma lådan igår undrade ja vaför katten inte kissat något och fick idag svar på att hon gjort.. Ja vippade lådan åt sidan och de va stora kisshögar, som smulade sönder helt! De GICK inte att få upp..
    Snälla guida mig i denna djungel av kattsand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 01:36
    TACK skorpan84!! Ja nappade på ditt tips om Klumpe från ÖB och ja älskar den sanden!! :D Inget dam, ingen kisslukt och fina klumpar som inte trillar sönder.. :) Och detta till ett mycke rimligt pris.. (grön kartong 80 kr./10kg.)

• Svar på tråden Kattsand??
  • Grodans mamma

Jag har 3 katter,kör med Klumpe (inte den i påse utan den i en grön kartong). den i kartongen är mindre sandkorn och bättre. den fungerar bra. en av mina katter kissar som två-han är stor. det går åt ca 2-3 förpckningar i månaden,en kartong är på 10 kg och kostar 80 kr på ÖoB.

• FrejaMariah
    ming skrev 2009-10-18 12:03:57 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-10-18 11:04:51 följande:
    Ättikan ska väl göra så att deras doft försvinner. Därmed kan man ha det där de har kissat eller klöst.
    Aha.. De e så de e.. :P
  • Mamsis

Jag köper Toa-Lätt. Luktar inget, går att kompostera och kostar mellan 28 och 32 kr påsen, en påse räcker till två ggr, har två katter och byter helt en gång i v ungefär.

Finns på vanliga matvaruaffärer och i djurbutiker, dock dyrare i djurbutikerna.

• FrejaMariah
    Mamsis skrev 2009-10-18 20:43:03 följande:
    Jag köper Toa-Lätt. Luktar inget, går att kompostera och kostar mellan 28 och 32 kr påsen, en påse räcker till två ggr, har två katter och byter helt en gång i v ungefär. Finns på vanliga matvaruaffärer och i djurbutiker, dock dyrare i djurbutikerna.
    E inte de trä pellets?? Folk tipsar om träpellets som man eldrar och köper på byggvaruhus.. Billigare i längden..
  • FrejaMariah
    Grodans mamma skrev 2009-10-18 20:42:00 följande:
    får jag fråga en annan sak-vad ska man göra med blommor som katterna gärna äter på?
    De har ja me problem me.. Någon sa till mig att prova kattgräs.. Dock har ja inte kunnat få tag på något än, eftersom ja har dumma arbetstider och bor så till att ja inte kan ta mig till någon djurbutik..
  • Mynta
    Grodans mamma skrev 2009-10-18 20:42:00 följande:
    får jag fråga en annan sak-vad ska man göra med blommor som katterna gärna äter på?
    Ställa dem där katten inte når. Finns de som påstår att vitpeppar och citronskal i krukorna skulle funka, men det funkar definitivt inte här...
  • FrejaMariah

Förresten.. Borde de inte finnas kattgräs bland kattmaten på typ konsum?? Går aldrig bland djursakerna i mataffärerna, så har ingen aning..

• Grodans mamma

kattgräs borde ju ha en omvänd effekt,då lär de ju vara mer på blommorna. visst,de kan äta det istället. men jag vill inteha katterna vid blommorna.vill gärna ha blommor i fönstrena,och de vet så väl att de inte får vara där,men när man inte ser så gör de ju det,kattskrällen... citron funkar inte! minstingen som är värst tog med sig citronskivorna ner på golvet och ÅT de!! ja,han är liite speciell. har hört att vitlök ska funka,får väl pröva det..

• Mamsis

Mamma Freja skrev 2009-10-18 20:53:20 följande:

E inte de trä pellets?? Folk tipsar om träpellets som man eldrar och köper på byggvaruhus.. Billigare i längden..
    Jo, typ
  • FrejaMariah
    Mamsis skrev 2009-10-18 22:31:41 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-10-18 20:53:20 följande:
    Jo, typ
    Försök få tag på pellets från byggvaruhus. så tjänar du några kronor.. :)
  • FrejaMariah
    Grodans mamma skrev 2009-10-18 21:57:08 följande:
    kattgräs borde ju ha en omvänd effekt,då lär de ju vara mer på blommorna. visst,de kan äta det istället. men jag vill inteha katterna vid blommorna.vill gärna ha blommor i fönstrena,och de vet så väl att de inte får vara där,men när man inte ser så gör de ju det,kattskrällen... citron funkar inte! minstingen som är värst tog med sig citronskivorna ner på golvet och ÅT de!! ja,han är liite speciell. har hört att vitlök ska funka,får väl pröva det..
    Man behöver juh inte ha kattgräset i fönstret..
    Eftersom katter gillar att äta där de luktar citron, så e ja inte förvånad att katten åt.. :P
    Ättika på fönsterbrädena kanske? Ja har mina växter lite varstans, så ja har inte lust att springa runt me ättikstrasa i hela lägenheten, men e de ända sättet, så får ja göra de iaf sen.. :P
  • Cartier

Youonme: Jag skulle köra på toa-lätt om jag vore du, papperspellets så de är spolbara :)

Har tyvär inget tips om bra kattsand till ts dock då jag gått över till peewee

• annaconda

Nu har jag inte läst vad andra skrivit men Pussy är oslagbar, skulle aldrig använda någon annan kattsand!
    Lycka till :)

• Victoalia
    Förändringar skrev 2009-10-17 22:52:57 följande:
    När vi hade kattsand använde vi NatureCat. Säljs på vissa djuraffärer. En gul påse. Nu har vi inte kattsand längre.Vi kör PeeWee-lådor istället. I dem har man träpellets , och det är samma träpellets som man eldar med i pelletspanna. En stor säck kostar runt 70 kronor på byggvaruhusen (på djuraffären är de däremot betydligt dyrare...) och de räcker i flera månader för mina tre innekatter. Träpelletsen blir till sågspån närt katterna kissar och den kan man lägga i komposten. När de bajsar är det bara att skopa upp och spola ned i toaletten. Om det kommer lite pellets med så är det ingen fara eftersom de löses upp till spån när de blir fuktiga.
    Måste bara säga att jag kör ockås med Pee-Wee och pellets och det är det absolut bästa jag testat. Jag betalar inte ens 25 kr i månaden för pellets /kattsand och har två innekatter.

Däremot brukar man måsta vänja dem sakta men säkert vid pelletsen eftersom det är större än vanligt kattströ. Blanda i den vanliga kattsanden lite mer allteftersom. 6 mm pellets är bättre, men det funkar även med 8 mm pellets.
    Satsa på det och du kommer inte att ångra dig. :)
  • minisens

Här hemma kör vi med Everclean till våra 4 katter & de går väl åt ca 1½ förp i månaden helt klart värt dessutom så får man den tionde på köpet :)

Svar på tråden Kattsand??