• FrejaMariah

Kattsand??

Ja blir tokig på att ja inte kan hitta någon bra kattsand! Ja vägrar att lägga mer än 100 kroner i månader på kattsand, eftersom ekonomin inte tillåter detta (föredrar att lägga pengarna på foder)
    De senaste ja har provat är:
    Eldorados: Blir klumpar, men går sönder lätt och fastnar i botten.. Dammar dessutom..
    Katty: Klumpar som fastnade i botten och de luktade kasskiss i hela lägenheten redan första dagen efter att ja skurade lådan..
    MissCat: Dammade massor, luktar kattkiss och när ja skulle tömma lådan igår undrade ja vaför katten inte kissat något och fick idag svar på att hon gjort.. Ja vippade lådan åt sidan och de va stora kisshögar, som smulade sönder helt! De GICK inte att få upp..
    Snälla guida mig i denna djungel av kattsand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 01:36
    TACK skorpan84!! Ja nappade på ditt tips om Klumpe från ÖB och ja älskar den sanden!! :D Inget dam, ingen kisslukt och fina klumpar som inte trillar sönder.. :) Och detta till ett mycke rimligt pris.. (grön kartong 80 kr./10kg.)

• Svar på tråden Kattsand??
  • Trudel

Jag tycker också att EverClean är det bästa men som sagt är det dyrt. Just på grund av priset så blandar vi ut EverClean med en billigare kattsand, Best Friend Cat Clean Clumpy. Vi blandar ca 3/4 Best Friend (klumpar jättebra) och 1/4 EverClean (tar bort all lukt). Det funkar jättebra!

• Mynta
    Majsan70 skrev 2009-10-18 10:30:02 följande:
    Jag köper i Grizzly butikerna..vet faktiskt inte hur det ser ut i andra butiker.Både vi och katterna är MYCKET mer nöjda med detta än med EC. Drygare, billigare o luktfritt. 159 spänn för 15 kilo..räcker 4-5 veckor beroende på om vi behöver tömma ur lådan ibland..sker väldigt sällan iofs. Denna månaden har det enbart gått åt 7 kilo sen den 25 september. Tror tom att sanden ibland räcker 6 veckor.
    Jaha, där ser man! Ska höra med min zoobutik om de kan ta in, det låter ju bra, helt klart! Älskar min EC Cedar gränslöst ( ), men priset är ju lite saftigt egentligen.
  • VildVittra

Trä pellets 8 mm's, i pee wee låda här med.

Har två katter.

En säck på 16 liter kostar 49 kr på bygghandel.
    Går inte ens åt en hel säck per månad hos oss.

Plockar varje dag och tömmer underlådan på spån.
    Hel byter varje fredag.

Katter och vi är hel nöjda.

• FrejaMariah
    MissGos skrev 2009-10-17 23:40:50 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-10-17 23:28:58 följande:
    Jag har snarare hört motsatsen. Citron reagerar en del katter däremot negativt på.
    Humm.. Sambons mormor stryker ut ättika på lister som hennes katt brukade klösa på och han slutade.. :S
    De vill inte kissa där de luktar citron, men äter gärna där de luktar citron..
  • ming
    Majsan70 skrev 2009-10-18 10:11:40 följande:
    Fast sand luktar ju inte heller om man har rätt sand o rätt mängd i lådan. Luktar det illa så beror det oftast på att det är för lite sand.
    Jo, om man har en kass kattsand så kan det vara så att den inte klumpar sig så bra, och klumparna smular sönder i lådan och man får inte ut allt kiss. Alternativt att sanden är kass och inte suger upp så bra, så att kisset rinner igenom till botten.
    Då luktar det.
  • Kantarellen

Avskyr kattsand...

Har bytt till Peewee och betalar kanske 30 kr i månaden för två katter som bara äter blötmat... Men skall man byta till peewee skall man göra det långsamt!

• Majsan70
    ming skrev 2009-10-18 11:57:05 följande:
    Jo, om man har en kass kattsand så kan det vara så att den inte klumpar sig så bra, och klumparna smular sönder i lådan och man får inte ut allt kiss. Alternativt att sanden är kass och inte suger upp så bra, så att kisset rinner igenom till botten.Då luktar det.
    Du har så rätt!
  • ming

Mamma Freja skrev 2009-10-18 11:04:51 följande:

Humm.. Sambons mormor stryker ut ättika på lister som hennes katt brukade klösa på och han slutade.. :S De vill inte kissa där de luktar citron, men äter gärna där de luktar citron..
    Ättikan ska väl göra så att deras doft försvinner. Därmed kan man ha det där de har kissat eller klöst.
  • Fru U

Som jag skrev innan är tidycats lika bra som everclean (och oftast billigare)

När det gäller kristaller så gäller det att inte köpa en för billig sort då de brukar vara rätt hårda att trampa på och då använder inte katt(erna) lådan (eller håller sig så länge det bara går och det är ju inte bra)

• YOUnMe

Åh vilken perfekt tråd!! :)

Letar efter den absolut billigaste nedspolningsbara kattsanden som går att få tag på. Min katt använder sig av LitterKwitter och gör alla sina behov direkt i toan. Dock vill hon gärna ha något att krafsa i. Så vilken förmåga det har för uppsugning osv spelar ingen som helst roll. Bara det är billig och nedspolningsbart :) Ska prova om hon gillar dem där som är gjort av trä. Men är det nån som har nåt tips på nåt annat?

Svar på tråden Kattsand??