• Mariohn

Tvingar du ditt barn att säga förlåt?

Gör du det? Om du gör det tycker jag att du gör fel.
    Jag är stark förespråkare av att barn ska förstå saker och inte bara göra vad de blir tillsagda att göra. Jag har mer än en gång sett föräldrar mer eller mindre skälla på sina barn "nu säger du förlåt till Per genast". Sicket trams. Förlåt är något man säger när man har gjort fel och det betyder att man är ledsen för det man gjorde och att man inte ska göra det igen.

Tycker man inte att man gjort fel ska man inte tvingas att säga förlåt eftersom ordet då helt förlorar sin betydelse. Däremot kan man vidhålla att man har rätt men ändå vara ledsen för att man gjorde någon annan ledsen. Då kan man ge uttryck för det men inte genom att säga förlåt för det man gjorde! Någon som ber sina barn att säga förlåt utan att prata om saken som kan förklara för mig varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 19:21
    Jag ger upp eftersom förmågan att läsa en text och förstå den verkar vara som bortblåst. Det sitter folk i tråden som gör den galna tolkningen att frågeställningen gäller hurovida man ska säga förlåt eller inte. Det är INTE det tråden handlar om. Tråden handlar om hurovida man tvingar sitt barn att bara säga förlåt FÖR ATT ORDET SKA SÄGAS eller om man faktiskt inser VIKTEN AV ATT BARNET FÖRSTÅR VARFÖR. Jag kan bara beklaga att budskapet inte når fram till alla.

• Svar på tråden Tvingar du ditt barn att säga förlåt?
  • carola1977

Inte utan att förklara varför, men ja jag vill att hon säger förlåt om hon gjort något dumt trots tillsägelse. Som t ex för ett tag sedan när hon spottade på mig av någon outgrundlig anledning och jag sa ifrån och hon sedan gör det igen. Eller om hon puttar någon kompis som blir ledsen. Min dotter är 3 år.

• Mariohn
    carola1977 skrev 2009-10-23 14:03:36 följande:
    Inte utan att förklara varför, men ja jag vill att hon säger förlåt om hon gjort något dumt trots tillsägelse. Som t ex för ett tag sedan när hon spottade på mig av någon outgrundlig anledning och jag sa ifrån och hon sedan gör det igen. Eller om hon puttar någon kompis som blir ledsen. Min dotter är 3 år.
    Klart man vill att de ska säga förlåt. Men du vill väl att hon ska säga förlåt för att hon förstår att hon spottade på dig och att det gör dig ledsen, inte för att du säger att hon ska säga det?
  • frux

Jag kräver inte ett förlåt. Dock så pratar jag med barnet om hur det andra barnet kanske känner och mår efter detta som hänt. Och jag föreslår att barnet sedan ska säga förlåt alternativt krama om eller visa att de ber om ursäkt. men inom sinom tid! Jag vill inte att barnet ska haspla ur sig ett förlåt bara för att JAG kräver det- utan för att barnet förstår....

• Mopsan

Jag är sådär tråkig som sitter och ältar, annalyserar, gnatar, predikar osv osv tills barnen säger förlåt. men ska erkänna det har hänt mer än en gång att jag krävt ett förlåt.

• Mariohn
    frux skrev 2009-10-23 14:17:12 följande:
    Jag kräver inte ett förlåt. Dock så pratar jag med barnet om hur det andra barnet kanske känner och mår efter detta som hänt. Och jag föreslår att barnet sedan ska säga förlåt alternativt krama om eller visa att de ber om ursäkt. men inom sinom tid! Jag vill inte att barnet ska haspla ur sig ett förlåt bara för att JAG kräver det- utan för att barnet förstår....
    Precis min mening och metod också.
  • Emma04Kevin05

Jag vill att mina barn säger förlåt om dom gör någon något. Men jag är väldigt noga med att dom förstår vad dom har gjort och varför man säger förlåt.

• carola1977
    Mariohn skrev 2009-10-23 14:14:08 följande:
    Klart man vill att de ska säga förlåt. Men du vill väl att hon ska säga förlåt för att hon förstår att hon spottade på dig och att det gör dig ledsen, inte för att du säger att hon ska säga det?
    Ja absolut. Man ser på henne att hon tycker att det är jobbigt och att hon vet att hon gjort fel och sedan blir hon lättad och glad när hon sagt förlåt och då får hon också beröm eller vad man ska kalla det. Däremot om hon gör illa en av misstag eller att man säger aj för att man krockar eller så då är hon snabb att säga förlåt och då är det inte svårt. Så det är väl det där med skammen när man vet att man gjort fel och det kan jag känna igen själv...
  • RosaNapp

Nej, men jag uppmuntrar och pratar med barnen. Vill dom inte säga förlåt kan jag inte tvinga dom, men jag pratar med dom en stund efteråt när dom lugnat ner sig och då kan förstå lite mer. Barnen är små, bara 4 och 2 år.Däremot uppmuntrar jag dom inte att ge en kram. Jag personligen hade inte velat ha en kram eller ge en kram till någon jag precis bråkat med.

OCH jag själv säger förlåt så att dom lär sig genom det också. Tror många missar att barn lär sig mer genom hur vuxna/föräldrar gör än vad dom säger.

• TessaS

På sätt och vis gör jag det... men det är inte ett "förlåt" jag är ute efter då.
    Utan mer "Nu blev xx ledsen och det är ju inte bra, vad tror du skulle göra honom/henne glad igen?"
    Kram om det är syrran, låna ut en leksak om det är kompisen, eller vad han nu tycker... så att han får "ta smällen" att göra gott om han har gjort ont... liksom.
    Och eftersom vi säger förlåt om vi gjort nåt mot honom, så har det blivit att han säger förlåt också... då och då i alla fall

Han råkade putta omkull en kompis i sandlådan härom veckan. Kompisen slog sig och började gråta, och Theodor gjorde som jag gör med honom... kramade om, blåste på stället som gjorde ont och klappade om. DET tycker jag är viktigare än just ordet Förlåt.

• Alexi

Skönt att läsa om det där med kram. Såg för ett tag sedan ett barn (2-4 år kanske) som gjorde något mot ett annat barn. Han ville inte säga förlåt eller vad nu föräldern krävde, då fick han gå ut i hallen en liten stund och sen komma tillbaka och då skulla han tvunget krama det där andra barnet som nog inte var så suget på att krama tillbaka. Jag kände att hela hanteringen av "bråket" var helt galen ur mitt perspektiv, från hallutvisningen till kramen. Varför har en förälder rätt att kräva att ett annat barn (kanske inte ens dess eget) ska krama en unge som just gjort illa en!?

RosaNapp skrev 2009-10-23 14:48:30 följande:
    Nej, men jag uppmuntrar och pratar med barnen. Vill dom inte säga förlåt kan jag inte tvinga dom, men jag pratar med dom en stund efteråt när dom lugnat ner sig och då kan förstå lite mer. Barnen är små, bara 4 och 2 år.Däremot uppmuntrar jag dom inte att ge en kram. Jag personligen hade inte velat ha en kram eller ge en kram till någon jag precis bråkat med. OCH jag själv säger förlåt så att dom lär sig genom det också. Tror många missar att barn lär sig mer genom hur vuxna/föräldrar gör än vad dom säger.
Svar på tråden Tvingar du ditt barn att säga förlåt?