Tvingar du ditt barn att säga förlåt?
Gör du det? Om du gör det tycker jag att du gör fel.
Jag är stark förespråkare av att barn ska förstå saker och inte bara göra vad de blir tillsagda att göra. Jag har mer än en gång sett föräldrar mer eller mindre skälla på sina barn "nu säger du förlåt till Per genast". Sicket trams. Förlåt är något man säger när man har gjort fel och det betyder att man är ledsen för det man gjorde och att man inte ska göra det igen.
Tycker man inte att man gjort fel ska man inte tvingas att säga förlåt eftersom ordet då helt förlorar sin betydelse. Däremot kan man vidhålla att man har rätt men ändå vara ledsen för att man gjorde någon annan ledsen. Då kan man ge uttryck för det men inte genom att säga förlåt för det man gjorde! Någon som ber sina barn att säga förlåt utan att prata om saken som kan förklara för mig varför?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 19:21
Jag ger upp eftersom förmågan att läsa en text och förstå den verkar vara som bortblåst. Det sitter folk i tråden som gör den galna tolkningen att frågeställningen gäller hurovida man ska säga förlåt eller inte. Det är INTE det tråden handlar om. Tråden handlar om hurovida man tvingar sitt barn att bara säga förlåt FÖR ATT ORDET SKA SÄGAS eller om man faktiskt inser VIKTEN AV ATT BARNET FÖRSTÅR VARFÖR. Jag kan bara beklaga att budskapet inte når fram till alla.