Inlägg från: Kamikazee |Visa alla inlägg
  • Kamikazee

BF Juni 2010!

Milliemolly skrev 2009-11-01 12:43:25 följande:
    Åh vad jag håller tummarna för oss....................den här gången bara måste det gå bra. Vi upptäckte också att något var fel med vårt foster i vecka 13 genom KUB. I vecka 14 var det dött och jag fick göra tvåstegsabort. Denna grav. är det bara oro...........jag tar en dag i taget. VUL var iallfall oK. Jag sak till BM i veckan och prata om fosterdiagnsotik osv. Vi har KUB bokat den 28 nov. Sist var nackspalten över 6 mm Vill bara att det ska bli vecka 20 och att resultaten är bra : sedan ska jag glädjas och njuta av min graviditet!
    Skönt att det finns nån här med samma oro (missförstå mig rätt, det hade varit bra mycket roligare för oss båda om vi sluppit ha dessa erfarenheter i bagaget, men det är skönt att det finns andra som faktiskt förstår en.

Jag har ingen inbokad KUB-tid. Ska till BM nu på torsdag och ser allt bra ut då så kommer jag få en tid till KUB då. Ett steg i taget.
    Vad jag har förstått så är UL det mest trovärdiga när det gäller KUB. Fy fan att få ett neg besked på det

När det gäller min lilla ängel så saknade den både skallben och en stor del av hjärnan. När vi gjorde sista UL så levde h*n fortfarande och vi kunde se hur hjärtat slog och hur h*n rörde sig. Det som smärtar mest är att jag vet att det levde när jag utförde skrapningen, även om jag vet att h*n inte hade en chans. Jag slapp ju visserligen tvåstegsaborten, men det var oerhört jobbigt iallafall.

Kela81: Tack!

Thesso
    : NUPP eller KUB gör man mellan v 10 och 13. Det är ett längre UL där nackspalten mäts. I KUB tar man även ett blodprov på mamman. Sedan räknas det ut i en procentsats om risken för kromosomfel.
    I de flesta landsting erbjuds KUB bara till dem som har förhöjd risk för DS eller andra kromosomskador samt till dem som har varit gravida med barn med fosterskador tidigare. I vissa landsting erbjuder man alltid NUPP-tester där man läser av nackspalten i v 13.
    Väljer man att göra ett KUB-test privat kostar det ca 1800 kr (i göteborg iallafall)
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Kamikazee
    Sojalattemamma skrev 2009-11-05 16:02:46 följande:
    Usch jag mår så illa idag.... trodde verkligen det hade börjat gå över. Var hemma hos några kompisar som jag inte berättat för och lekte med barnen och det var jättesegt. Hemskt skönt att komma hem, men illamåendet sitter kvar....Blä.... (förlåt, måste bara gnälla lite. Känns som jag bara kan gnälla till mannen annars och han fattar liksom inte)
    Hehe, och här sitter jag och mår illa på mitt håll. Fy van alltså.
    Var på ett tidigt inskrivningssamtal idag. Fick göra ett UL och allt såg normalt ut. Enligt UL är jag i v 7+5 vilket stämmer precis med den ÄL som jag hade.
    Ska tillbaka i v 10+3 och ta blodprov för KUB och då skickar läkaren även en remiss till Östra om KUB-UL och UL med organscreening.
    Så det blir mycket nu framöver.
  • Kamikazee

Och BM tyckte att jag skulle vara sjukskriven pga av illamåendet. Det kanske är klokt med tanke på att jag mår illa dygnet runt, även på natten och kan inte sova bra pga det. Klarar inte heller av jobbet helt utan får lämna över en del till kollegorna och det är inte heller schysst.

• Kamikazee
    smoolan skrev 2009-11-05 16:25:03 följande:
    Vad härligt att BM verkar vara så förstående och säger att man ska överväga sjukskrivning. Man får ju tänka på att man inte bara ansvara för sig själv utan också för det lilla livet i magen. Min BM sa att man absolut ska överväga att gå en månad innan BF, och att dessförinnan dra ner på tiden och bara jobba typ 4 dagar/vecka. Att man ska planera för det redan nu. De är så kloka Annars är det lätta att tänka att man är tuff och orkar.
    Jo, hon är toppen Jag tänkte gå ned i arbetstid, men ska kolla upp på försäkringskassan vad det är som gäller när det kommer till SGI:n. Det står att man får behålla sin SGI om man går ned i arbetstid i senare delen av graviditeten. Jag vet inte om de med "den senare delen" menar från och med v 21 eller om de menar ännu senare. Det blir lite jobbigt att leva på 80% av 80% och om de räknar med att man får behålla SGI:n fr om v 21 så kan jag bita ihop. Är det så att de menar ännu senare får jag fundera ut en annan lösning.
  • Kamikazee
    vitvåonågratill skrev 2009-11-05 17:15:11 följande:
    Men det är nog bara för oss som går privat och som inte är över 35....är man över 35 och går på vanlig mvc så tror jag det är gratis även i Gbg!?
    Är man över 35 är det gratis. Annars kostar ett privat 1800 kr. Tror inte att landstinget låter en göra det hos dem om man inte är över 35 eller har föreliggande skäl (som jag).
  • Kamikazee
    MumTwins skrev 2009-11-06 15:33:05 följande:
    Tyvärr fick jag och sambon tråkiga besked imorse och kommer därför nu hoppa av denna tråd. Jag önskar er alla andra lycka till!!
    Åh, så tråkigt Har varit i situationen själv och vet vad det innebär. Om du känner för att skriva av dig så får du gärna inboxa. *kramar om*
  • Kamikazee
    Sweetangel85 skrev 2009-11-06 13:54:24 följande:
    Här i Tranås iaf så erbjuds alla att göra KUB-test nu, var nytt för i år- Och det var gratis.
    Jag svarade nog på hur det ser i ut i Göteborg, men var nog inte tillräckligt tydlig

Tydligen är gratis KUB nåt som landstinget i Östergötland kör med och kanske även Småland? Innan hade de gratis Nupp-test, men både min syster och kusin har fått göra KUB iår. Tycker det är intressant att de verkligen kör tester konsekvent på alla gravida. Med mina erfarenheter tycker jag att det är toppen att man får komma och göra ett UL tidigt i graviditeten och jag får medhåll av min privata BM här i Göteborg.
    Sedan kan man undra lite hur det kommer sig att man har gått från NUPP till KUB då blodprovet i sig bara ger en säkerhet på 25%, medan UL ger en säkerhet på 75% (har jag läst nånstans). Men man vill väl gardera sig.
  • Kamikazee
    smoolan skrev 2009-11-05 17:03:16 följande:
    Alltså jag kommer bli galen av att rapportera och hålla på att räkna ut. Tycker det verkar jättekrångligt! Vad jobbar du med? Jag har inget tungt jobb, sitter på kontor, men jag märker att jag får himla ont i ryggen redan. Kanske mer beror på dålig hållning iofs
    Såg att jag missat att svara. Jag är förskollärare och jobbar med åldern 1-3. Har ganska intensiva dagar och mycket upp och ned från golvet. Går inte så jättebra att jobba med detta illamående.
    Jag kommer iallafall sjukskriva mig nästa vecka. Har ringt till chefen och förklarat situationen. Hon kunde väl inte säga så mycket eftersom jag la fram det så att jag kommer att vara hemma och att det är enbart mina kollegor och barnen som blir drabbade om jag jobbar då jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter, vilket är sant.

Så nu kan jag förvänta mig att ryktet sprider sig över enheterna där jag jobbar. De är riktiga sladderkärringar om man säger så. De lyckades sprida ut min graviditet i våras - tyvärr glömde de också berätta fortsättningen av den också. Det var verkligen jättekul att komma tillbaka efter semestern och få gratulationer angående en graviditeten som inte längre fanns.
    Jag hatar verkligen att må så illa att jag redan i v 8 måste berätta för kollegor och chef. Hade hellre hållt tyst tills jag vetat att det var ett helt och friskt barn jag bär på.
  • Kamikazee
    kronanskvinna skrev 2009-11-05 20:44:38 följande:
    då är vi 3 st som e 7+5 :D
    lillaemme skrev 2009-11-05 19:22:53 följande:
    Kul jag är oxå i 7+5 idag!
    Va kul! Vad har ni för BF? Jag vet att det borde ligga på samma, men beroende på om man går på FL:s eller BM:s uträkningar så kan det diffa.
    Jag har iallafall enligt FL BF den 18 juni. (och enligt BM 16-17 juni)
  • Kamikazee
    majess skrev 2009-11-06 17:14:58 följande:
    jag ska!!!! Och kub/nupp oxå,hoppas ingen blir för arg på mej nu men jag gör det testet för att få en risk för kromosomavvikelser om det visar sig förhöjd risk blir det FVP och visar det på skador så kommer vi inte behålla det. Men jag beundrar och respekterar alla andra som kan o vill
    Vi ska också ta och kolla könet, men det blir senare i graviditeten (typ v 26-27).
    Vi får KUB-testet via landstinget, så det gör vi också plus att vi får organscreening i samband med RUL.

Jag är väldigt kluven när det gäller fosterskador. Numera känner jag att allt handlar om vilken grad. Då vi avbröt graviditeten i våras så var skadorna så grova att bebisen inte kunde överleva alls. Men skulle det visa sig att även detta barn är skadat så tror jag vi får utgå från vilket liv detta barn kan tänkas få. Ett barn med DS kan få ett bra och rikt liv om skadan inte är för grov och då kan jag mycket väl tänkas behålla det. Men ett barn som kommer få spendera sitt liv som grönsak får, enligt mig, inget värdigt liv - hur mycket hjälp vi än får.
    Men jag hoppas så innerligt att vi får ett friskt barn denna gång.
Svar på tråden BF Juni 2010!