BF Juni 2010!
Milliemolly skrev 2009-11-01 12:43:25 följande:
Åh vad jag håller tummarna för oss....................den här gången bara måste det gå bra. Vi upptäckte också att något var fel med vårt foster i vecka 13 genom KUB. I vecka 14 var det dött och jag fick göra tvåstegsabort. Denna grav. är det bara oro...........jag tar en dag i taget. VUL var iallfall oK. Jag sak till BM i veckan och prata om fosterdiagnsotik osv. Vi har KUB bokat den 28 nov. Sist var nackspalten över 6 mm Vill bara att det ska bli vecka 20 och att resultaten är bra : sedan ska jag glädjas och njuta av min graviditet!Jag har ingen inbokad KUB-tid. Ska till BM nu på torsdag och ser allt bra ut då så kommer jag få en tid till KUB då. Ett steg i taget.
Vad jag har förstått så är UL det mest trovärdiga när det gäller KUB. Fy fan att få ett neg besked på det
När det gäller min lilla ängel så saknade den både skallben och en stor del av hjärnan. När vi gjorde sista UL så levde h*n fortfarande och vi kunde se hur hjärtat slog och hur h*n rörde sig. Det som smärtar mest är att jag vet att det levde när jag utförde skrapningen, även om jag vet att h*n inte hade en chans. Jag slapp ju visserligen tvåstegsaborten, men det var oerhört jobbigt iallafall.
Kela81: Tack!
Thesso: NUPP eller KUB gör man mellan v 10 och 13. Det är ett längre UL där nackspalten mäts. I KUB tar man även ett blodprov på mamman. Sedan räknas det ut i en procentsats om risken för kromosomfel.
I de flesta landsting erbjuds KUB bara till dem som har förhöjd risk för DS eller andra kromosomskador samt till dem som har varit gravida med barn med fosterskador tidigare. I vissa landsting erbjuder man alltid NUPP-tester där man läser av nackspalten i v 13.
Väljer man att göra ett KUB-test privat kostar det ca 1800 kr (i göteborg iallafall)