Inlägg från: Anonym (Dröm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dröm)

    Hur blir jag rik?

    Allvarligt hur blir man rik?

    Måste man verkligen vara snål och snåla på varje sak för att spara pengar för att bli rik? Eller måste man ha tur och vinna på lotto, eller ärva?

    Var och köpte en sak på blocket idag i världens finaste område i stan ohh suktar så efter en sådan lgh och den vackraste inredningen jag någonsin sett.
    Insåg då att detta är var jag önskar vara, vad jag önskar ge mitt barn.
    Dock har jag inte närheten av de pengarna för att få ett lån på en sådan lägenhet eller de möblerna. Insett kommer aldrig att ärva sådana pengar blir glad om det blir ens hundra tusen. Kommer heller aldrig vinna på lotto då jag aldrig tävlar.
    Jobbar hårt och försöker att spara men vill så gärna ha livet redan nu.

    Min syster sa så fint att orsaken till att dom är så rika är för att dom säljer allt när dom rensar och dom ärver och har fina jobb.

    Snälla ge mej alla era tips bra som dålig

  • Svar på tråden Hur blir jag rik?
  • Anonym (Dröm)
    Mandi74 skrev 2009-10-25 02:21:10 följande:
    Spara och tänka långsiktigt, att bli rik över en natt krävs det ett mirakel för eller en jäkla tur.
    Sparar redan och har gjort det i ca 1,5 år nu och har ju fått ihop 100 000 kr men det räcker ju inte långt någonstans
    FIame skrev 2009-10-25 02:35:17 följande:
    Okej det finns många vägar att bli rik men de allra flesta är antigen väldigt svåra fysiskt, väldigt jobbiga psykiskt eller kräver enormt mycket uppoffring på annat sätt. Så gäller det dels att försöka göra en avvägning, hur mycket kan du offra? och nästa punkt blir att tänka vad är jag bra på?Folk kan blir rika på massor med olika saker vissa nämnde du själv: Lotto, arv, pokerspelande, travspelande, internetbetting, utbildning till något flott så som advokat, aktier, fysiskt tunga arbeten som oljeplattformar i Norge, rensa avlopp & stamarbeten i Norge, prostitution, sälja trosor på internet, import-export av varor och tjänster, företagande, uppfinningar och royalities, köpa - renovera lägenheter/fastigheter, guldspekulation, nya inovativa hemsidor, bilhandlande, bloggande och massa annat. Det gäller hitta något du känner "det här är jag bra på minsann, det skulle jag klara av, det tror jag jag kommer att gilla". Ofta söker man sig till människor som är duktiga inom det området (kanske finns dom i ens bekantskapskrets). Lyssna och lär och försöker själv och lyssna lär igen och försök igen. Det offras alltid något vilket sätt människan än väljer och alla är inte anpassade till allt. Jag skulle aldrig orka med pokerspelande tex. Har absolut inte den form av list i mig som krävs för att vara framgångsrik men känner en som blev multimiljonär snabbt. Sen skulle jag inte klara jobba utomlands nu heller eftersom jag har en liten tös, känner en som tjänar 1 miljon per år på plattform. Skulle inte orka fysiskt med renovera lägenheter på löpande band, känner en som blivit mångmiljonär på det, och egentligen känner jag till (inte känner) folk som blivit rika på det mesta. Sen finns miljoner andra aspekter kring rikedom. Det blir sällan mindre problem ju mer pengar man har trots att människan tenderar tro det. Rikedom ger sällan lycka i långa loppet heller. Men det kan nog vara trevligt som du säger så jag försöker också lite smått, om jag slipper offra allt för mycket .
    Tack för de fina orden får försöka hitta något som passar mej. Har testat att jobba utomlands, kan inte heller spela över huvudtaget, kan inte renovera så bra så att andra skulle vilja köpa det för dyra pengar.
    GummiLemonad skrev 2009-10-25 10:09:14 följande:
    Det krävs tålamod och en vilja av stål att bygga en förmögenhe beroende på din tidshorisont och nuvarande ekonomiska situation. Sparande är den mest realistiska formen. Ju mer du kan sätta undan, desto fortare går det naturligtvis. Vill du påskynda det ännu mer går det att investera pengarna i en eller annan form. Detta innebär alltid att du måste väga in risk som en faktor. Aktiemarknaden är troligtvis lättast men det kräver grundläggande kunskap och tid. Fonder, starta företag eller andra typer av investeringar är andra former.Sätter du exempelvis undan 5000 kr varje månad utan att investera dom tar det över 16 år att få ihop en miljon. Att vända sig till spel och lotto är i princip meningslöst men fyller kanske en funktion när det kommer till att hålla drömmen vid liv.Här är lite inspiration av en ung kille som fixade ihop en miljon på mindre än tre år med laserfokus på att bli rik (ur en ekonomisk synvinkel).miljonar.blogspot.com/
    Tack för länken den ska jag använda som inspiration källa.
    Ja nu försöker jag ju spara men tycker det känns om så länge att ha min miljon om 15 år som i mitt fall.
  • Anonym (Dröm)

    Anonym (varför?) skrev 2009-10-26 17:43:41 följande:


    Frågan är varför du har denna intensiva dröm att bli rik? Vad skulle dessa pengar ge dig? Eller den lägenheten och den inredningen? Vad skulle det ge dig? Vad är det du söker?
    Min dröm är ganska enkel äga mitt eget boende, ha en fungerande bil som jag äger och inte behöva oroa mej om har jag råd att köpa detta.
    Jag söker helt enkelt efter ekonomisk säkerhet och stabilitet. Långt framåt i framtiden även ekonomiskt oberoende men det är som sakt långt långt framåt.
    Anonym skrev 2009-10-26 17:40:58 följande:
    Tänk långsiktigt och annorlunda motför andra när du köper bostad. När du investerar i boende köp ett boende som andra inte vill ha för att tapeterna är fula eller för att vattenskadan i badrummet inte har torkat än. Så brukar vi göra och har tjänat fina pengar på bostadsaffärer. Umgås med folk som har pengar och lär dig vad det är dom gör som inte du gör. Min man har hittills tjänat en halv miljon innan skatt på årets aktieaffärer. Köp inte aktier och fonder när många andra gör det i högkonjunktur, köp dom i lågkonjunktur. Lycka till och snåla är faktiskt ett bra tips!
    Detta var otroligt bra tips som jag verkligen ska använda mej av
    Susanne905 skrev 2009-10-27 09:01:48 följande:
    jobba??
    Jobbar redan

    Anonym (börja fundera!) skrev 2009-10-27 09:39:37 följande:
    TS - vad är att bli rik för dig?Man ska tjäna jäkligt bra om man anser sig kunna bli rik av att vara löntagare. För mig är att vara rik att inte behöva jobba, men att pengarna växer ändå!
    Jo det är så jag känner också att det tar så otroligt lång tid att komma någonstans bara genom att spara efter att få sin lön Önskar mera pengar...
  • Anonym (Dröm)
    FreeForAll skrev 2009-10-26 17:47:53 följande:
    Vad får dig att tro att du och ditt barn kommer vara lyckligare om ni är rika och bor flott?Hade du varit fattig nu hade jag förstått det, men nu verkar du ju ha det rätt bra men är ändå inte nöjd? Jag tror missnöjet snarare sitter i huvudet än i pengarna på banken.
    Det enda jag önskar är att slippa tänka på kommer räntan att öka hur mycket klarar jag av? Att inte behöva betala pengar hela tiden till någon annan banken, kreditorer m.m.
  • Anonym (Dröm)
    Kjell2 skrev 2009-10-28 13:24:06 följande:
    Skaffa ett bättre betalt jobb.
    Mmm får väl bli det men har trots allt ett ganska välbetalt jobb enligt vissa får ut i skatt nu med barnbidrag/underhåll ca 19500 kr så inte så dåligt ändå. Men skulle så gärna vilja ha mera så att jag kan äga mitt boende helt liksom
  • Anonym (Dröm)
    Kjell2 skrev 2009-10-28 18:14:34 följande:
    TS:Väldigt få, speciellt de under 50 år, äger ett helt avbetalt bostad. Jag har bostadslån på 1,5 miljoner men känner mig ändå ekonomisk trygg och rik
    Ja det är sant och jag är ju bara 20 + men ändå skulle så gärna vilja äga minst 60% av bostaden jag bor i innan jag är 30 vilket inte är troligt.
    Men har ju iallafall sparat ihop så jag kommer ha ca 10% i handpenning Det är ju positivt iallafall.
    Som jag läst om dej i andra trådar så äger du ju 50% av din bostad så då skulle jag också känna mej trygg och rik Men du får bli min förebild ett tag.
  • Anonym (Dröm)
    ReRant skrev 2009-10-28 21:58:32 följande:
    Ta en genväg och gift dig rik.
    Hehe tror inte riktigt det är någon rik snygg karl som jag skulle älska som skulle vilja ha en ensamstående mamma liksom
Svar på tråden Hur blir jag rik?