• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 16

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16
  • Rosenbarn
    Tinn69 skrev 2010-01-12 12:21:28 följande:
    Hej igen,Här kommer en något udda fråga kanske... Är det någon som vet om P&T Vibe går ner i bagageutrymmet på en Beetle? Gör den det vore mitt liv toppen  :) Tinn
    hmm vi får inte in vibe i skoda fabia utan att ta bort hjul och montera bort syskonsits.inget får vara i varykorg så svårt att tänka mig de går in
  • Fiansess
    Zuffo skrev 2010-01-12 12:57:34 följande:
    Tack för att ni bryr er om lilla mig! *hihi* Jag tycker att Viben är den snyggaste, helt klart! Men sen är det för oss frågan om den är så mycket bättre med den prisskillnaden..? Tyvärr finns det ingen butik i denna lilla hålan som jag bor i (Karlskrona) som säljer Phil & Ted, så det blir antingen köpa på nätet eller begagnad, eller såklart åka iväg långt till en butik som har dom. Någon som vet en bra butik i sydöstra Sverige? Jag skulle gärna vilja ha alla modellerna framför mig så jag kan testa och jämföra....svårt att veta annars liksom.Kan man fälla ihop alla modellerna utan att ta bort syskonsitsen? Blir så bökigt å stå å plocka isär...
    Jag bor med i Karlskrona och vi åkte till Kalmar för att kolla in vagnarna!
    Det var i somras och de hade Sport & vibe då, men ville inte ge oss ngt bra/likvärdigt pris så vi köpte via nätet ändå.

Sport kan du fälla med syskonsitsen uppe, men inte nere. Men det är verkligen busenkelt att ta bort den.
  • Amorficlya
    Zuffo skrev 2010-01-12 12:57:34 följande:
    Tack för att ni bryr er om lilla mig! *hihi* Jag tycker att Viben är den snyggaste, helt klart! Men sen är det för oss frågan om den är så mycket bättre med den prisskillnaden..? Tyvärr finns det ingen butik i denna lilla hålan som jag bor i (Karlskrona) som säljer Phil & Ted, så det blir antingen köpa på nätet eller begagnad, eller såklart åka iväg långt till en butik som har dom. Någon som vet en bra butik i sydöstra Sverige? Jag skulle gärna vilja ha alla modellerna framför mig så jag kan testa och jämföra....svårt att veta annars liksom.Kan man fälla ihop alla modellerna utan att ta bort syskonsitsen? Blir så bökigt å stå å plocka isär...
    Sporten kan du bara fälla ihop med syskonsitsen på när du har vagnen i babylaget sen klickar du av den när den sitter nere..

Viben kan du fälla ihop med syskonsitsen ibak också men den blir sååå stor med de. Då klickar ja hellre av syskonsitsen den lilla sekund det tar.

Jag skulle helt klart välja Sport jag har använt en Vibe i 2 månader när min vännina var i grekland hade sporten också men ville prova på Viben va lite i velande tanker eftersom den är såå läcker. Men sporten vann mitt hjärta igen efter att ha använt viben i 2 månader. Sporten e mycket enklare att köra bromsen på vibens handtag hoppade i till å från när man gick å man va då tvungen att lyfta upp bakhjulen för att den lixom fastnade i något läge piss jobbigt. Sen att bromsen sitter mitt i handtaget va ur jobbigt för mig som ofta kör vagnen med en hand bara.  Viben har fördelar också med stor suflett och att man kan sätta syskonsittsen på två lägen på vagnen men nää sporten vinner iaf. Varukorgen e nästintill oåtkomlig på viben om man gemför med sporten där kan man komma åt den lättre. Och man kan knäppa upp tryckknappar på sidan så får man in en påse med mat. Grymför del enligt mig. Fotstödet på vive är i plast men de är vinklar på något mer annorlunda sätt så fötterna för barnet får inte alls samma komfort min dotter avskydde att sitta ifram på viben just för de. Vibe har lite större huvudsits men mindre syskonsits går också bort. Min då 8 månaders son fick inte plats i lutningsläget på viben´s syskosnits men de får han presis nu i vår sport han e 2 i februari och stor för sin ålder.

Det finns säkert mer men kommer inte ihåg nu.

Ja köpte min sport i juli 07 så den har varit mig trogen sen dag ett den är underbar
    Miranda 06 Nicolas 08 Melina 09
  • Zuffo

Babyfia: I vilken butik i Kalmar? Gud, detta är ju en djungel vilken man ska välja....
    Är det inte din kille som är släkt med/känner min farmor på något konstigt vänster...?? Helt utanför ämnet, men jag måste fråga =)

Nu är ju inte jag gravid med nr 2 ännu, så jag ska ha den som singelvagn ett tag. Jag är sugen på en ny vagn och en bebis, så då tänkte vi att man lika gärna kan köpa en vagn som man har nyttan av även när bebis nr 2 kommer =) Kanske inte är så jobbigt att klicka bort syskonsitsen då..verkar det som. Jag har också funderat rätt mycket över varför så många verkar sälja sina nya Vibe på Blocket...är det något knasigt eller? Eller är folk gjorda av pengar så dom kan prova en massa..?

• Fiansess
    Zuffo skrev 2010-01-12 16:05:58 följande:
    Babyfia: I vilken butik i Kalmar? Gud, detta är ju en djungel vilken man ska välja....Är det inte din kille som är släkt med/känner min farmor på något konstigt vänster...?? Helt utanför ämnet, men jag måste fråga =)Nu är ju inte jag gravid med nr 2 ännu, så jag ska ha den som singelvagn ett tag. Jag är sugen på en ny vagn och en bebis, så då tänkte vi att man lika gärna kan köpa en vagn som man har nyttan av även när bebis nr 2 kommer =) Kanske inte är så jobbigt att klicka bort syskonsitsen då..verkar det som. Jag har också funderat rätt mycket över varför så många verkar sälja sina nya Vibe på Blocket...är det något knasigt eller? Eller är folk gjorda av pengar så dom kan prova en massa..?
    Hmm jadu, jag vet inte haha. Vem är din farmor då?! Känner dock igen dig från skolan om jag inte är ute och cyklar, är du -83?Gick på Vedeby? Jag är 84 nämligen. Oxå helt OT, men när vi ändå är igång så 

Babyproffsen vid baronen var vi. De var trevliga och lätta att prata med. Vi hade oxå funderingar på att bara ha denna vagnen när vi planerade vår 2:a (som jag vill ha ut NU!), men vi köpte en sulky förra våren istället. PT:n är ju ändå ganska stor i jämförelse och jag är inte helt nöjd över sittläget i huvudsitsen. Den är inte helt rak och min dotter är liten och vill gärna sitta lite rakare.
    Hon är nöjd i PT:n, men vi kommer ändå använda emmaljungan oxå....
    Som syskonvagn kommer den dock bli oslagbar!

Jag vet egentligen inte så mkt om just viben mer än att den haft problem med bromsen som lägger i sig själv ibland, känns livsfarligt om man typ powerwalkar!? Någon annan som vet om det är åtgärdat på de nya vagnarna??
  • Felix 06

Babyfia - oh, någon från orten, tyckte ni dem var bra i kalmar?? Vi vägrar köpa barnvagn från dem? Vi gynnar mkt hellre dem i karlskrona, dem tycker vi är jättetrevliuga, har både köpt vagn och bilbarnstol därifrån. Våran första vagn köpte vi dock i växjö, allt för att inte gynna dem i kalmar, haha. Våran phil and ted köpte vi på nätet, men vi kikade på den i kalmar.

• Nynne
    Lilla Fjun skrev 2010-01-11 22:01:41 följande:
    Tycker P&T vagnarna verkar superbra! Har bara en tveksamhet inför köp och det är att jag tycker mjukliften verkar så kort (60cm). Hur länge kan barnen ligga i denna? Hur gör man sedan? Då finns inget fullt liggläge för det minsta barnet eller?
    Vi hade problemet med att vår bebis inte accepterade att ligga ihopvecklad som hon var tvungen att göra i PT:n. När hon var 55 cm lång, alltså enligt normalkurvan vid två månaders ålder så gav vi upp och lät vagnen stå. Vi använde då vår vanliga brio nova med ståbräda. Hur andra gör, vet jag inte.

Vi har fuskat lite och tagit fram PT:n nu när Tilde är 6 månader. Lite i yngsta laget kan jag tycka men vagnen är ju så smidig. Hon sitter bra fram och storasyster bak trots att man inte ska ha så. Det är ytterligare en sak som jag tycker är märklig med PT:n. Storasyskonet rör sig ju oftare, kliver ur vagnen osv. Ska man då och då flytta fram och bak det minsta barnet? Det får ju inte sitta ett barn bak om inget sitter fram så vill storasyskonet gå så får man flytta fram det yngre barnet.

Trots småkonstiga saker så älskar jag vår sport. Det är den lättaste och smidigaste vagn vi haft.
  • LeonLatva

På söndag ska vi ut och resa för första gången med vagnen (usa) Ska bli spännande att se om den motsvarar mina förväntningar

• Zuffo
    babyfia skrev 2010-01-12 16:58:32 följande:
    Hmm jadu, jag vet inte haha. Vem är din farmor då?! Känner dock igen dig från skolan om jag inte är ute och cyklar, är du -83?Gick på Vedeby? Jag är 84 nämligen. Oxå helt OT, men när vi ändå är igång så  Babyproffsen vid baronen var vi. De var trevliga och lätta att prata med. Vi hade oxå funderingar på att bara ha denna vagnen när vi planerade vår 2:a (som jag vill ha ut NU!), men vi köpte en sulky förra våren istället. PT:n är ju ändå ganska stor i jämförelse och jag är inte helt nöjd över sittläget i huvudsitsen. Den är inte helt rak och min dotter är liten och vill gärna sitta lite rakare.Hon är nöjd i PT:n, men vi kommer ändå använda emmaljungan oxå.... Som syskonvagn kommer den dock bli oslagbar! Jag vet egentligen inte så mkt om just viben mer än att den haft problem med bromsen som lägger i sig själv ibland, känns livsfarligt om man typ powerwalkar!? Någon annan som vet om det är åtgärdat på de nya vagnarna??
    Gud vad Ot vi är men...ja, jag är 83:a, gick på Vedeby. Min farmor heter Stina och bor i Holmsjö. På nåt vänster var det farmor som frågade mig om jag kände dig, för du hade sett mig i tidningen när vi fick Theo å så hade du sagt det till någon...typ din klles farmor (?)...Berit? Ingrid? Snurr snurr!
    Hoppas er lill* bebis vill titaut snart då!

Jag ser att jag helt enkelt måste åka och prova de olika modellerna i Kalmar. Theo är ju bara 6½ månad nu, men förhoppningsvis hinner vi få nummer 2 innan han blir 1½ år =)

Tack snälla ni för alla tips och råd!
  • Lilla Fjun

Gör det något om man köper en mjuklift som är lite längre än 60 cm och den sticker ut en bit? Blir det ostadigt?

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16