• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 16

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16
  • Fiansess
    Felix 06 skrev 2010-01-12 17:33:27 följande:
    Babyfia - oh, någon från orten, tyckte ni dem var bra i kalmar?? Vi vägrar köpa barnvagn från dem? Vi gynnar mkt hellre dem i karlskrona, dem tycker vi är jättetrevliuga, har både köpt vagn och bilbarnstol därifrån. Våran första vagn köpte vi dock i växjö, allt för att inte gynna dem i kalmar, haha. Våran phil and ted köpte vi på nätet, men vi kikade på den i kalmar.
    Jag gillar de som äger butiken i karlskrona, men inte dom andra. Och särskilt inte när det handlar om PT för jag har flera ggr fått rakt upp i ansiktet att det är så j-a synd om barnen att åka i en sådan och andas in alla avgaser osv. Jag anser inte att man som säljare säger sådant till ngn som vill köpa en vagn...
    Har inte haft ngn kontakt i övrigt med de i kalmar, utan bara när vi kollade på PT:n, men ringde en gång och då var de inte lika tillmötesgående. Handlade om priset .
  • anyXX
    Nynne skrev 2010-01-12 21:18:18 följande:
    Vi hittade ingen lösning utan plockade fram vår brio nova.Mjuklift eller liknande är man ju tvungen att ha när det börjar bli kallt. Jag ska försöka förklara så bra jag kan. Mjukliften ställde jag in precis som vanligt men jag var tvungen att ha hennes huvud i körriktningen istället för det rekommenderade närmast benen på den som kör vagnen. Problemet som vi fick var att hon inte gillade att det var så nära till syskonsitsen ovanpå. Syskonsitsens lägsta punkt låg ca 26 cm ovanför liggdelen. Hon hävde sig upp och slog i pannan ett flertal gånger. Vi provade att vända på henne men då kunde vi inte ha mjuklift eftersom den har en 70 cm lång hård bräda inuti som gjorde att det lutade bakåt. Hänger du med?Jag fixade en liten fin bild. Hoppas du förstår. nynne.bilddagboken.se/p/show.html?id=43716241...Hur lång är din tvååring? Hennes ben måste ju ha stuckit upp framåt och upp under syskonsitsen om hon låg raklång? På den sitsen som man fäller till liggande läge har jag mätt ryggdelen till 58 cm och sittdynan till 26 cm. Det blir 84 cm sammanlagt. Då ligger alltså de 26 cm som spädbarnet ska ha fötterna vid med rätt stor lutning, som min andra länk visade. Den här länken visar hur man ska ha barnet.nynne.bilddagboken.se/p/show.html?id=43716268...När ditt barn är så stort som ett år så kan du ju ha syskonsitsen bakom (eller inte alls) och ha henne/honom i den vanliga sitsen som då är bakfälld som en vanlig vagn är. Då kan man dock inte ha något barn i syskonsits bakom.
    Ok beror väl på hur barnet trivs med att ligga där bak då.... hoppas vår kommer att trivas! Min (snart) tvååring är ca 80 sm lång så hennes fötter stack fram frammevid, men jag tänkte att om man har en bebis som är runt 70 cm lång och ligger i åkpåse skulel det kanske fungera... å andra sidan kanske det är bättre att sitta/halvsitta och sova isf. Vi får se när den tiden kommer!
  • anyXX
    pojkmamma790421 skrev 2010-01-12 21:00:00 följande:
    Hej!!!Haft precis samma problem -ta va hjulet helt då ser du att det finns ett pytte liten hål på själva knoppen, ditt ska det klickas ,alltså ditt ska passa en liten pil som ska klickas fast hjulet(pilen finns på själva ramen utav hjulrt. För att det ska inte låsa sig vrid en aning knoppen när du ska ställa den tillbaka på ramen- hålet och pilet ska vara på olika stället...hmm  blev lite krångligt , hoppas du hängde ändå med
    Tack för snabbt svar! Ska testa imorgon.... får du ta av hjulet ofta sen eller är det som jag klickat det fel tror du?
  • pojkmamma790421
    anyXX skrev 2010-01-12 21:32:37 följande:
    Nej, det handlar bara om att hållet och pilen inte ska hamna på samma plats igen, när du känner till detta sen kan du bara vrida knoppen runt lite så att den klickar inte helt-behövs inte ta av hjulet mer...
    lycka till
  • Fiansess

Ikväll har jag gjort en dyna till mjukliften som är lätt att ta ur och tvätta ifall man får ett kräkbarn . Dynan var inbyggd i BT:n så jag ville ha ngt mer lätt-tvättat.

Hur bäddar ni till en nyfödd när det är kallt? Har aldrig haft mjuklift innan, men den ser ju riktigt varm ut i sig. Bebisen har en tunn overall och sen har vi filt. Täcke blir lite mkt i åkpåsen tyckte jag...

• Zvartaliljan
    Felix 06 skrev 2010-01-12 17:33:27 följande:
    Babyfia - oh, någon från orten, tyckte ni dem var bra i kalmar?? Vi vägrar köpa barnvagn från dem? Vi gynnar mkt hellre dem i karlskrona, dem tycker vi är jättetrevliuga, har både köpt vagn och bilbarnstol därifrån. Våran första vagn köpte vi dock i växjö, allt för att inte gynna dem i kalmar, haha. Våran phil and ted köpte vi på nätet, men vi kikade på den i kalmar.
    Jag vägrar också köpa i Kalmar...köpte också min på nätet istället. De är så otrevliga i Kalmar, köpte första vagnen där och ALDRIG mer! Gick bara dit för att testa P&T nu men jag fick inte det för de ansåg inte att jag behövde en sån då min dotter är så gammal!!! {#lang_emotions_yell} så hon fick inte ens provsitta den för dom för jag skulle ju ändå inte köpa en sån tyckte de utan försökte pracka på mig en annan vanlig vagn med syskonbräda!
    Jag åkte ut till Toys & baby istället och där var de trevligare men väldigt okunniga, jag fick bygga om vagnen lite innan Maia testade den för de hade satt en Dash syskonsits på en sport. Tog ett bra tag innan jag fick han att inse att det faktiskt var skillnad på dom...
  • anyXX
    babyfia skrev 2010-01-12 21:40:10 följande:
    Ikväll har jag gjort en dyna till mjukliften som är lätt att ta ur och tvätta ifall man får ett kräkbarn . Dynan var inbyggd i BT:n så jag ville ha ngt mer lätt-tvättat.Hur bäddar ni till en nyfödd när det är kallt? Har aldrig haft mjuklift innan, men den ser ju riktigt varm ut i sig. Bebisen har en tunn overall och sen har vi filt. Täcke blir lite mkt i åkpåsen tyckte jag...
    Beror ju såklart på hur kallt det är, men min dotter är född i början av mars och då var det några veckor med snö. Den mjukliften jag hade då kunde man ta av locket på så när det var riktigt kallt hade jag fleeceoverall + åkpåse i liften. längre fram blev det fleeceoverall + tunn filt + locket till liften. Locket till den liften var dock så dumt så längre fram hade jag bara liften utan lock och sen kläder efter väder i den.
  • anyXX
    pojkmamma790421 skrev 2010-01-12 21:36:55 följande:
    Nej, det handlar bara om att hållet och pilen inte ska hamna på samma plats igen, när du känner till detta sen kan du bara vrida knoppen runt lite så att den klickar inte helt-behövs inte ta av hjulet mer...lycka till
    OK tack!! hoppas vi grejar det imorgon då, den var ju riktigt svårstyrd när hjulet var låst....
  • Nynne
    anyXX skrev 2010-01-12 21:30:56 följande:
    Ok beror väl på hur barnet trivs med att ligga där bak då.... hoppas vår kommer att trivas! Min (snart) tvååring är ca 80 sm lång så hennes fötter stack fram frammevid, men jag tänkte att om man har en bebis som är runt 70 cm lång och ligger i åkpåse skulel det kanske fungera... å andra sidan kanske det är bättre att sitta/halvsitta och sova isf. Vi får se när den tiden kommer!
    Vår yngsta är 6 månader och jag tycker väl kanske att det är i yngsta laget för att sitta framåtvänd men jag knäpper loss sufletten och lägger framför henne som en barriär. Därmed ser jag henne från ovan och hon ser inte framåt och får dessutom vindskydd. Hon somnade fort som attan idag på promenaden halvsittandes och det är jag nöjd med. Storasyster satt bak och skrålade för full hals. Jag har alltså barnen på fel sits.
  • Fiansess
    anyXX skrev 2010-01-12 21:48:31 följande:
    Beror ju såklart på hur kallt det är, men min dotter är född i början av mars och då var det några veckor med snö. Den mjukliften jag hade då kunde man ta av locket på så när det var riktigt kallt hade jag fleeceoverall + åkpåse i liften. längre fram blev det fleeceoverall + tunn filt + locket till liften. Locket till den liften var dock så dumt så längre fram hade jag bara liften utan lock och sen kläder efter väder i den.
    Vart bor du?
    I blekinge blir det inte så kallt, även om det varit det just denna vintern , men nu är det runt 0-3 kanske.
    Locket går att vika ner under liften men en åkpåse tror jag inte behövs härnere.. Ngn extra filt isf kanske.

Min dotter är född i april och då var det betydligt varmare så jag känner mig helt bortkommer nu . Tack för ditt svar!
    Zvartaliljan skrev 2010-01-12 21:41:13 följande:
    Jag vägrar också köpa i Kalmar...köpte också min på nätet istället. De är så otrevliga i Kalmar, köpte första vagnen där och ALDRIG mer! Gick bara dit för att testa P&T nu men jag fick inte det för de ansåg inte att jag behövde en sån då min dotter är så gammal!!! så hon fick inte ens provsitta den för dom för jag skulle ju ändå inte köpa en sån tyckte de utan försökte pracka på mig en annan vanlig vagn med syskonbräda! Jag åkte ut till Toys & baby istället och där var de trevligare men väldigt okunniga, jag fick bygga om vagnen lite innan Maia testade den för de hade satt en Dash syskonsits på en sport. Tog ett bra tag innan jag fick han att inse att det faktiskt var skillnad på dom...
    Oj vad trist att de var sådana mot dig. Man får ju själv välja om man ska ha vagn eller ej!!  Vart ligger Toys&Baby? Det har jag missat..
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16