• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • lilla sandra

    Annamamma 83 skrev 2009-12-05 07:55:38 följande:


    lilla sandra skrev 2009-12-04 23:32:50 följande: Mår du illa fortfarande? Kämpigt. Mitt försvann faktiskt runt v 13 men tröttheten bestod =) Ja gud vad vad jag redan längtar till förlossningen, vad mysigt. Men pju vad jag lär ångra mig när ja ligger där o skriker
    Jag mår hyfsat bra nu. Har haft 4 veckor varje graviditet som jag mått som en vanlig människa.
    Som synd är, har det snart gått 4 veckor, så jag anar att jag kommer må illa hela julen.
    Annars så sitter illamåendet i som berget till den dagen barnen föds.

    Här har helgen varit bra. Njutit av tid med familjen då David låg borta o jobbade hela förra veckan.
    Nu till veckan fick han vabba eftersom Thilo ska in på provtagning flera ggr innan vi (förhoppningsvis nästa vecka) ska in på koloskopin o gastroskopin.
    Lite lyx att få vara hemma båda två.
  • Annamamma 83

    Hej allihop!

    Hoppas allt är bra med er.
    Själv sitter jag och undrar hur jag ska hålla mig vaken på Julbordet på Lördag :-s
    Vi ska åka buss dit, och den vägen tar ca 1,5 timma med bil, så hem kan vi nog räkna med minst två timmar, om man räknar med lite fulla folk =)
    Bussen hem går kl tolv. Hmm, jag klarar oftast inte o hålla mig vaken till tio. O sen vågar ja inte köra så sent, när jag är så trött, och så vill man ju va snäll mot sambon o låta han unna sig en öl till maten..
    Ja, ja får hoppas de är väldigt god mat och de skulle vara någon Abba show av något slag...

    Annars då? Här han puffarna i magen blivit mer sparkar och liksom vändningar i magen, känns väldigt annorlunda och mkt oftare nu. Men det sparkar väldigt långt ner fortfarande. Oftast under troslinningen om inte ännu inte längre ner.
    Verkar som denna bebbe ligger lika lågt som mellanpojken. Dock har jag tur och inte börja känna av trycket än när jag går, det hade nog redan börjat med förra. Får hoppas denna blir annorlunda!

  • Annamamma 83

    En sak till...

    Har fått totalt bakslag med mitt nikotinbehov. De gick så bra när jag mådde så illa. Då äcklades jag av cigaretter. Men nu, åååå, jag drömmer om dom, vill gärna stå brevid någon som rökar o bara njuta av röken. Sen är jag sååå känslig, minsta grej, så känns de som ja bryter ihop, och då blir cigg behovet som värst. Har tyvärr fått gå tillbaka till mina nikotin tuggummi och vet inte riktigt hur ja ska ta mig ur de igen.
    Hur ligger de till med de där egentligen? Vad i cigaretterna är de som är farligt för bebisen? Är de nikotinet eller är det något annat? För man ska ju inte snusa heller....
    Skadas mitt barn lika mkt nu när jag tuggar tuggummi som om ja skulle röka? Eller kan jag ha liiiite bättre samvete?
    Man måste ju funka i vardagen också med tanke på att man har 2 barn till.

    Är det bara jag som var rökare innan, eller är de fler i tråden som fimpat igen? Jag slutade med båda barnen, men började tyvärr igen. Hade hoppats lyckas denna gång, men just nu känns de som ja räknar ner tills amnings perioden är klar,så jag kan få tända en cigarett, helt sjukt!

  • lilla sandra

    Jag har inte rökt innan jag blev gravid.
    Var dock en smågodis-sucker som nu ligger på ett behagligt begär någon gång/vecka max.

    Idag slog illamåendet tillbaka med full kraft.
    Kikade i kalendern o insåg att jag hade mått bra i hela 4 veckor. Yeeeey!
    Får väl vara glad för det då. Är dock lite trist att må så illa igen nu när alla (annars så) underbara dofter o smaker som glagg, julmust, pepparkakor o allt annat finns överallt.

    Var även på UL idag igen.
    Bebban växer som hon (ja vi är säkra på att det är en tjej) ska på längden o ligger ca -11% på vikten. Helt ok med andra ord.
    Hade tur att få träffa samma läkare idag som jag skulle träffat den 16:e, så hon sjukskrev mej på stört. Heltid till sista januari 2010! Känns så avlägset.

  • Scapula
    Annamamma 83 skrev 2009-12-08 16:53:03 följande:
    En sak till...Har fått totalt bakslag med mitt nikotinbehov. De gick så bra när jag mådde så illa. Då äcklades jag av cigaretter. Men nu, åååå, jag drömmer om dom, vill gärna stå brevid någon som rökar o bara njuta av röken. Sen är jag sååå känslig, minsta grej, så känns de som ja bryter ihop, och då blir cigg behovet som värst. Har tyvärr fått gå tillbaka till mina nikotin tuggummi och vet inte riktigt hur ja ska ta mig ur de igen.Hur ligger de till med de där egentligen? Vad i cigaretterna är de som är farligt för bebisen? Är de nikotinet eller är det något annat? För man ska ju inte snusa heller....Skadas mitt barn lika mkt nu när jag tuggar tuggummi som om ja skulle röka? Eller kan jag ha liiiite bättre samvete?Man måste ju funka i vardagen också med tanke på att man har 2 barn till.Är det bara jag som var rökare innan, eller är de fler i tråden som fimpat igen? Jag slutade med båda barnen, men började tyvärr igen. Hade hoppats lyckas denna gång, men just nu känns de som ja räknar ner tills amnings perioden är klar,så jag kan få tända en cigarett, helt sjukt!
    Jag har snusat sen jag var 13 år (är 28 nu) och hade uppehåll under grav+amning med sonen. Började sen tyvärr igen och slutade när jag blev gravid med det som slutade i missfall, började igen =) och har av nån konstig anledning inte vett nog att sluta helt... jag snusar ca 4 snusar om dagen och har värsta ångesten över det. Ska och vill sluta men orkar inte nu för då kollapsar min vardag.... så jag har full förståelse för dig! det är nikotinet som är den största boven men i cigaretter (även i snus men inte samma) finns en massa andra farliga ämnen också så visst kan du ha liiiite bättre samvete med nikotin tuggumin =)  Min sambo och alla andra inkl bm tror att jag slutat, känns förjävligt och jag fattar inte hur jag kan vara så egoistisk?! men jag intalar mig själv att så få snusar förhoppningsvis inte gör så stor skada, dock tänker jag som sagt inte fortsätta hela grav, det lovar jag!

    v11+2 för mig idag, tiden går framåt =) känns verkligen att det växer där inne, mår superilla och är konstant trött. Ska till BM på måndag (hade inskrivning för en vecka sen) och ta prover + känna på livmodern. Sen 11/1 i v17 ska hon lyssna på hjärtat innan RUL som blir i slutet av januari. Jag längtar tills jag får höra hjärtat, känns skönt att det är jul och nyår emellan så man har lite skoj att se fram emot =)

    Kram på er
  • Armani
    Annamamma 83 skrev 2009-12-08 16:53:03 följande:
    En sak till... Har fått totalt bakslag med mitt nikotinbehov. De gick så bra när jag mådde så illa. Då äcklades jag av cigaretter. Men nu, åååå, jag drömmer om dom, vill gärna stå brevid någon som rökar o bara njuta av röken. Sen är jag sååå känslig, minsta grej, så känns de som ja bryter ihop, och då blir cigg behovet som värst. Har tyvärr fått gå tillbaka till mina nikotin tuggummi och vet inte riktigt hur ja ska ta mig ur de igen. Hur ligger de till med de där egentligen? Vad i cigaretterna är de som är farligt för bebisen? Är de nikotinet eller är det något annat? För man ska ju inte snusa heller.... Skadas mitt barn lika mkt nu när jag tuggar tuggummi som om ja skulle röka? Eller kan jag ha liiiite bättre samvete? Man måste ju funka i vardagen också med tanke på att man har 2 barn till. Är det bara jag som var rökare innan, eller är de fler i tråden som fimpat igen? Jag slutade med båda barnen, men började tyvärr igen. Hade hoppats lyckas denna gång, men just nu känns de som ja räknar ner tills amnings perioden är klar,så jag kan få tända en cigarett, helt sjukt!
    Jag fimpade då jag blev gravid första gången, i januari -07, och sen blev det aldrig att jag började igen även fast både den och graviditeten direkt efter slutade i mf och ma men visst blir jag sugen ibland! Har ett öppnat cigg-paket i kylen som jag nästan kan höra ropa på mig emellanåt, å allra helst om jag är stressad
    Hur som helst så är ju varken nikotintugummin eller cigaretter bra för bebisen, men tugummina innehåller ju inte den skadliga tjäran ist så visst är dom bättre iaf Tycker du inte ska ha dåligt samvete, du gör ju så gott du kan
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Armani
    lilla sandra skrev 2009-12-08 17:28:13 följande:
    Jag har inte rökt innan jag blev gravid. Var dock en smågodis-sucker som nu ligger på ett behagligt begär någon gång/vecka max. Idag slog illamåendet tillbaka med full kraft. Kikade i kalendern o insåg att jag hade mått bra i hela 4 veckor. Yeeeey! Får väl vara glad för det då. Är dock lite trist att må så illa igen nu när alla (annars så) underbara dofter o smaker som glagg, julmust, pepparkakor o allt annat finns överallt. Var även på UL idag igen. Bebban växer som hon (ja vi är säkra på att det är en tjej) ska på längden o ligger ca -11% på vikten. Helt ok med andra ord. Hade tur att få träffa samma läkare idag som jag skulle träffat den 16:e, så hon sjukskrev mej på stört. Heltid till sista januari 2010! Känns så avlägset.
    Va skönt att det såg bra ut! Å grattis till tjejen
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Armani
    Scapula skrev 2009-12-08 17:42:00 följande:
    Jag har snusat sen jag var 13 år (är 28 nu) och hade uppehåll under grav+amning med sonen. Började sen tyvärr igen och slutade när jag blev gravid med det som slutade i missfall, började igen =) och har av nån konstig anledning inte vett nog att sluta helt... jag snusar ca 4 snusar om dagen och har värsta ångesten över det. Ska och vill sluta men orkar inte nu för då kollapsar min vardag.... så jag har full förståelse för dig! det är nikotinet som är den största boven men i cigaretter (även i snus men inte samma) finns en massa andra farliga ämnen också så visst kan du ha liiiite bättre samvete med nikotin tuggumin =)  Min sambo och alla andra inkl bm tror att jag slutat, känns förjävligt och jag fattar inte hur jag kan vara så egoistisk?! men jag intalar mig själv att så få snusar förhoppningsvis inte gör så stor skada, dock tänker jag som sagt inte fortsätta hela grav, det lovar jag! v11+2 för mig idag, tiden går framåt =) känns verkligen att det växer där inne, mår superilla och är konstant trött. Ska till BM på måndag (hade inskrivning för en vecka sen) och ta prover + känna på livmodern. Sen 11/1 i v17 ska hon lyssna på hjärtat innan RUL som blir i slutet av januari. Jag längtar tills jag får höra hjärtat, känns skönt att det är jul och nyår emellan så man har lite skoj att se fram emot =) Kram på er
    Va roligt att höra att det går framåt för dig Skönt som sagt att jul & nyår kommer emellan innan det är UL, annars har ju tiden innan en förmåga att gå sååååå sakta.
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Annamamma 83
    Scapula skrev 2009-12-08 17:42:00 följande:
    Jag har snusat sen jag var 13 år (är 28 nu) och hade uppehåll under grav+amning med sonen. Började sen tyvärr igen och slutade när jag blev gravid med det som slutade i missfall, började igen =) och har av nån konstig anledning inte vett nog att sluta helt... jag snusar ca 4 snusar om dagen och har värsta ångesten över det. Ska och vill sluta men orkar inte nu för då kollapsar min vardag.... så jag har full förståelse för dig! det är nikotinet som är den största boven men i cigaretter (även i snus men inte samma) finns en massa andra farliga ämnen också så visst kan du ha liiiite bättre samvete med nikotin tuggumin =)  Min sambo och alla andra inkl bm tror att jag slutat, känns förjävligt och jag fattar inte hur jag kan vara så egoistisk?! men jag intalar mig själv att så få snusar förhoppningsvis inte gör så stor skada, dock tänker jag som sagt inte fortsätta hela grav, det lovar jag! v11+2 för mig idag, tiden går framåt =) känns verkligen att det växer där inne, mår superilla och är konstant trött. Ska till BM på måndag (hade inskrivning för en vecka sen) och ta prover + känna på livmodern. Sen 11/1 i v17 ska hon lyssna på hjärtat innan RUL som blir i slutet av januari. Jag längtar tills jag får höra hjärtat, känns skönt att det är jul och nyår emellan så man har lite skoj att se fram emot =) Kram på er
    Ok, min sambo snusade förut, han gick sen över till pås snus, något som dessvärre jag också gillar. Så när jag skulle sluta röka, så tog jag ju snus av han istället. Så slutligen fick han också sluta, så jag skulle kunna hålla mig borta från nikotinet, men tuggummin blev min räddning.
    En kompis till mig rökar och när vi ses kan jag erkänna att jag kan röka lite med henne, men det är också i smyg.O vi hinner inte ses så ofta 1-2 ggr i mån kanske. Men de få blossen, smakar såååå bra!
    Armani skrev 2009-12-08 17:55:18 följande:
    Jag fimpade då jag blev gravid första gången, i januari -07, och sen blev det aldrig att jag började igen även fast både den och graviditeten direkt efter slutade i mf och ma men visst blir jag sugen ibland! Har ett öppnat cigg-paket i kylen som jag nästan kan höra ropa på mig emellanåt, å allra helst om jag är stressad Hur som helst så är ju varken nikotintugummin eller cigaretter bra för bebisen, men tugummina innehåller ju inte den skadliga tjäran ist så visst är dom bättre iaf Tycker du inte ska ha dåligt samvete, du gör ju så gott du kan
    Vilken karaktär! Jag är imponerad! Hade jag haft ett cigg paket här så hade jag tjuvrökat som tusan ,de kan jag lova!
  • Annamamma 83

    lilla sandra skrev 2009-12-08 17:28:13 följande:


    Jag har inte rökt innan jag blev gravid. Var dock en smågodis-sucker som nu ligger på ett behagligt begär någon gång/vecka max. Idag slog illamåendet tillbaka med full kraft. Kikade i kalendern o insåg att jag hade mått bra i hela 4 veckor. Yeeeey! Får väl vara glad för det då. Är dock lite trist att må så illa igen nu när alla (annars så) underbara dofter o smaker som glagg, julmust, pepparkakor o allt annat finns överallt. Var även på UL idag igen. Bebban växer som hon (ja vi är säkra på att det är en tjej) ska på längden o ligger ca -11% på vikten. Helt ok med andra ord. Hade tur att få träffa samma läkare idag som jag skulle träffat den 16:e, så hon sjukskrev mej på stört. Heltid till sista januari 2010! Känns så avlägset.
    Vad underbart!
    Behöver du inte gå på fler UL nu då eller?
    Skönt med sjukskrivning.
    Själv prata jag med min chef häromdagen. På vårt jobb har vi INGEN rätt till någon form av HP. Det är tydligen tänkt att vi ska jobba till vi föder. Tur det finns en brits i solarie rummet om de skulle krisa då
    Jag har ingen sparad semester, de 25 dagar om året vi får går åt, och fp är jag inte alls sugen på o ta innan, o ja vete sjutton om ja vågar bli sjukskriven igen.. Ja, de blir nog britsen för mig ändå då. Har ju lite flyt att sambon jobba på samma jobb, så han hinner ju i alla fall vara med på förlossningen =)
Svar på tråden Aprilmammor 2010