Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla
    littlemisstrouble skrev 2009-11-17 11:52:40 följande:
    Hej alla!Är det någon som har förslag på vad man kan göra för godis som ska vara i papper? har köpt godisfolie på panduro och planerar att göra mozartkulor men vill göra nån sort mer.
    hemmagjord kola? Lingonkola har jag hört ska vara en riktig höjdare...
  • Snuttjulla

Läste för övrigt om att kolan går jättebra att byta ut med valfri smaksättning. Minns att jag läst om saffranskola, pepparkakskola, hallonkola mm...

• Snuttjulla

0,5 msk smör
    2,5 dl florsocker
    1 msk mjölk
    10 droppar pepparmintsarom
    + 100 g mörk choklad att doppa i, ev silverkulor och vit choklad.
    Detta är ett enkelt sätt att göra mintkyssar. Om du inte orkar doppa hela mintplattan i choklad kan du bara klicka en liten chokladprick på så har du mintkyssar! Satsen är ganska liten, men det är bara att dubblera den när du blivit van.
    1. Smält smöret i en mikrosäker bunke. Rör ner florsocker, mjölk och pepparmintarom och blanda ihop till en tjock smet.
    2. Mikra smeten på full effekt ca 10 sekunder och rör sedan om. Mikra ytterligare ca 15 sekunder tills smeten blivit lös och smidig. Har du ingen mikro kan du värma smeten över vattenbad. Klicka ut smeten till små rundlar på bakplåtspapper. Om smeten i bunken börjar svalna och stelna är det bara att mikra den några sekunder tills den blir smidig och lättarbetad igen. Låt mintgodisarna stelna minst 30 min i rumstemperatur.
    3. Smält chokladen i mikron eller över vattenbad. Doppa mintbitarna i chokladen och lägg tillbaka dem på bakplåtspapperet. Dekorera eventuellt med silverkulor innan chokladen stelnar. Låt stelna i kylen och ringla eventuellt över lite smält vit choklad som dekor. Förvara kallt.

• Snuttjulla

jag måste bara säga att jag gjorde kokosbitarna från julgodis.se och oj, då god smeten är... de väntar fortfarande på att bli täckta med choklad, men snart kommer det nog inte finnas så mycket kvar att täcka...

• Snuttjulla
    EKJ76 skrev 2009-11-26 18:34:22 följande:
    Hörni. Jag har funderat. Om man tar en isbitsform (eller vad fasen de heter, sådana man gör isbitar i) i silikon, penslar med choklad (många lager), kokar en burk kondenserad mjölk till kolasås, kluttar i kolasåsen i den chokladtäckta isbitsformen och avslutar med mer smält choklad - visst borde det bli typ egna Center? Kan inte någon prova det, jag vill inte stå och anstränga mig och riskera total katastrof
    det finns ett recept på det, fast då var det i ischoklad-formar... och så kunde man man fylla med antingen kondenserad mjölk, eller en kolasås man gjorde själv...
Svar på tråden JULGODIS!