Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

JULGODIS!

gjorde ju wienernougat igår, men den blev inte alls lika god som jag trodde den skulle bli, den köpta är ju mycket godare...

• Snuttjulla

*springer hit med detta recept* Den härtråden är min nya recept bank...
    Jag är ledig, märks det...?

Twix julgodis
    Tillagningstid: 1 timme 15 minuter minuter

Ingredienser
    Kaka:
    6 1/2 dl mjöl
    1 dl socker
    225 g smör

Kolasmet:
    175 g smör
    2 dl socker
    3 dl grädde
    2 msk sirap

Garnering:
    200 g ljus blockchoklad

Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda bottenkakan i 20 minuter.

Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Låt koka på svag värme i nästan en timme eller tills såsen tjocknat till en kräm.

Bred såsen över den förgräddade kakan.
    Smält chokladen i vattenbad på spisen. Bred den över kolasåsen när den stelnat något.

När också chokladen har stelnat så skär du kakan i lagom munsbitar.

• Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:

Jag tänkte göra Leilas mandlar från Barcelona www.recept.nu/1.274787/leila_lindholm/efterra...Men jag klurar lite på om mandlarna ska vara skållade eller inte....? Jag försökte se programmet på webTV, men det funkade inte. Någon som har en uppfattning om skållning eller ej?
    nej, de är inte skållade, men rostade...
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:

Jag tänkte göra Leilas mandlar från Barcelona www.recept.nu/1.274787/leila_lindholm/efterra...Men jag klurar lite på om mandlarna ska vara skållade eller inte....? Jag försökte se programmet på webTV, men det funkade inte. Någon som har en uppfattning om skållning eller ej?
    Återkom gärna om de är så goda som leila påstår, för jag är lite sugen, men tänker inte göra om de inte är sååå goda... *har gjort mycket godis redan*
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:52:57 följande:

Ok, då slipper jag skålla Återkommer med rapport om hur goda de egentligen är Ska göra dem imorgon :-P
    ja, gör gärna det..!
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 20:30:40 följande:

Jag fick tid över idag, så jag har satt igång tillverkningen av Leilas mandlar från Barcelona. De blev vääääldigt goda tycker jag! Ganska "vuxet" godis kan jag nog tycka om du förstår hur jag menar Men de tar tid att göra sför det är ju lite pyssel, så jag gör nog en del idag och resten imorgon... :-d
    så man borde göra dem menar du...?
  • Snuttjulla
    SofiaO skrev 2010-10-29 14:42:40 följande:
    Smör? Det har jag aldrig hört om Vad är det för smakskillnad?
    Jag kör med kokosfett och en god choklad (Marabou, fin mörk choklad och dylikt). Gott!
    jag har heller aldrig hört talas om smör i ischokladen, vad är det för läskigt påfund?
  • Snuttjulla
    Edenshage skrev 2010-11-17 13:18:28 följande:
    Hm är det denna tråden som jag sett recept på saffrans skorpor??? Eller finns det en baktråd också??
    jag har ett annat än det i 611, som är utan ägg. Du får hojta om du vill ha det också...
  • Snuttjulla
    sandrachristofer skrev 2010-11-24 12:04:20 följande:
    oj jag har väldigt många men här é ett.
    ca 40 st
    1 1/2 dl grädde
    100 g smör
    300 g mörk choklad

smaksättning ungefär 2 msk konjak, likör eller whisky.....

koka grädde och smör, rör under tiden så smöret smälter. Ta av den från spisen, bryt ner chokladen i grädden låt den smälta rör sen i smaksättningen. Låt den stelna i kylen ca 1 timme och sen kan du forma den och rulla den i något valfritt. riven choklad,kokos,kakao,florsocker....

Vill du ha tips på andra smaksättningar så har jag det med... har en pepparkastryffel som är heeelt underbar
    Jag vill gärna ha den med pepparkaks-smak. Äär det bara att tillsätta pepperkakskrydda?
  • Snuttjulla

måste fråga en sak om rocky roaden, ska man först koka den kondencerade mjölken, i burken för att få kolakrämen? eller ska man öppna burken och hälla ut vätskan och sen koka ihop med övriga saker? Skäms vet inte hur jag ska göra... 

• Snuttjulla
    AlbusMinerva skrev 2010-12-04 13:12:24 följande:
    Glöggbollar låter ju supermumma!

För er som gillar saffran förresten.. Man får köpa två paket för 25 kr på ÖB just nu
    köpte saffran där förra året, och tyvärr tyckte jag att den inte smakade nästan nåt, tror den var utspädd... Rynkar på näsan
  • Snuttjulla

tänkte prova göra marknadsnougaten nu, men en fråga, blir den stenhård eller mer som fugde i konsistensen när den är klar? Har jag fattat det rätt om att jag måste vara snabb, för den stelnar foooort!?

• Snuttjulla
    MammaSusan81 skrev 2010-12-09 12:00:36 följande:
    Frågar igen & hoppas någon vet....

Funderar lite på Pepparkakskladdkakan på sidan 59, visst borde det fungera med pepparkaksksryddor? Isf hur mycket tror ni det ska vara i 2msk? Mer/mindre? Ska det fortfarande vara kanel i om jag använder pepparkakskryddor?
    jag vet inte hur det är med detta recept, men mitt recept på pepparkakor står det alla ingredienser för sig, men jag körde på pepparkakskrydda. Slog ihop alla ingredienser, (alltså 6 tsk) och delade på hälften För mig funkade det till avnliga pepparkakor!
Svar på tråden JULGODIS!