JULGODIS!
gjorde ju wienernougat igår, men den blev inte alls lika god som jag trodde den skulle bli, den köpta är ju mycket godare...
gjorde ju wienernougat igår, men den blev inte alls lika god som jag trodde den skulle bli, den köpta är ju mycket godare...
vad tror ni om ischoklad på marabouvinter?
*springer hit med detta recept* Den härtråden är min nya recept bank...
Jag är ledig, märks det...?
Twix julgodis
Tillagningstid: 1 timme 15 minuter minuter
Ingredienser
Kaka:
6 1/2 dl mjöl
1 dl socker
225 g smör
Kolasmet:
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
2 msk sirap
Garnering:
200 g ljus blockchoklad
Lägg till i inköpslistan
Beskrivning
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda bottenkakan i 20 minuter.
Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Låt koka på svag värme i nästan en timme eller tills såsen tjocknat till en kräm.
Bred såsen över den förgräddade kakan.
Smält chokladen i vattenbad på spisen. Bred den över kolasåsen när den stelnat något.
När också chokladen har stelnat så skär du kakan i lagom munsbitar.
Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:
Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:
Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:52:57 följande:
Glenda Glad skrev 2009-12-20 20:30:40 följande:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38648378.html
finns en till tråd om smarrigt julgodis!
måste fråga en sak om rocky roaden, ska man först koka den kondencerade mjölken, i burken för att få kolakrämen? eller ska man öppna burken och hälla ut vätskan och sen koka ihop med övriga saker? vet inte hur jag ska göra...
tänkte prova göra marknadsnougaten nu, men en fråga, blir den stenhård eller mer som fugde i konsistensen när den är klar? Har jag fattat det rätt om att jag måste vara snabb, för den stelnar foooort!?