Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

JULGODIS!

det skulle ju vara lite kul om nån la upp lite bilder på godiset som de har gjort...

• Snuttjulla
    Tufons skrev 2009-12-16 21:15:27 följande:
    TACK!Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?Har du i vaniljsocker i kaneldrömmarna också? (som det är i orginalreceptet?)
    Istället för bountybollar tycker jag du ska göra kokoschoklad, smakar precis som marabous coco... (supersupergoda)
    Tror att hon har vaniljsocker i, för om jag inte är helt ute och cyklar, är det min mormors tips, jag gav henne det tidigare i veckan... (helt vanligt recept på drömmar, men julkryddade med kanel...)
    Annars kan du göra brysselkex, men istället för att rulla i färgat socker, så rullar man i kanelsockerblandning... Också jättegoda...
  • Snuttjulla
    Tufons skrev 2009-12-16 21:15:27 följande:
    TACK!Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?
    men om du redan gjort dem, så ja, du kan väl använda blockchoklad om du har det hemma, men det blir mycket godare att använda marabouchoklad...
    (blockchoklad innehåller ju nästan ingen kakao...) Jag har slutat använda blockchoklad...
  • Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-16 22:29:19 följande:
    Nu har jag kommit en bit på väg.Har hittills gjort:PolkabräckBountySnurrade kolor (choklad + ljus)Päron och nougatkulor doppade i vit chokladMarsipanlimpa med äpple och calvados (härligt "vuxengodis")KnäckHallonkolorHar kvar:IschokladSjöstorpsfudge (som jag ska göra nu)
    vad är päron och nougatkulor? päronbitar i nougat eller? *undrar* och kolorna, de snurrade, har du ingen bild, det lät ju skojjigt, men känner att jag skulle behöva visualiseras lite...
  • Snuttjulla

är det gott med mörk choklad i wienernougaten, eller ska man göra med ljus choklad, vad tror ni? snabbt svar gärna, så jag hinner innan jobbet...

• Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-17 17:26:04 följande:
    Päronnougatkulorna är superlätta att göra och sååå goda jag skär odense-nougat i små kuber och rullar in dem i Odense päronmarsipan (coop har den) sedan doppar jag dem i vit choklad. När det gäller den "snurrade" kolan så klicka på visa endast, på mig så hittar du beskrivning och recept.
    aha, jag tänkte polkagrisliknande... typ pastaskruvar när jag läste, men jag hade redan tittat på din beskrivning innan såg jag...
  • Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-17 23:30:47 följande:
    Fast det skulle man nog kunna göra faktiskt.Nu måste jag ju testa bara därför att? Borde bli gott att göra så med hallonkola/gräddkola?
    ja, men det är nog lite jobbigt, för man borde ju vrida medan de är varma och då kan man ju lätt bränna sig, tror du inte?
  • Snuttjulla

banan/kola borde vara gott, lite som bananaskids som fanns förrut, eller för de som gillar lakrits hallon/laktrits

• Snuttjulla

dessa tänkte jag nog prova göra... *sysslolös så här innan jul som jag är*
    Vit chokladtryffel med kanel och lingon
    Ca 25 kulor
    250 g vit choklad
    3/4 vispgrädde (jag valde 20 %-ig grädde)
    1/2 tsk malen kanel
    1 dl frysta lingon
    florsocker
    ca 300 g vit choklad

Hacka chokladen. Lägg i en skål med grädden, värm över sjudande vattenbad och rör tills all choklad har smält. Låt svalna i rumstemperatur. Blanda sedan i kanel och lingon. Ställ in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna. Doppa en klick av smeten i florsocker så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Lägg kulorna på en plåt täckt med bakplåtspapper. Ställ in tryffelkulorna i frysen i ca 1 timme. Smält den andra angivna mängden vit choklad i en skål över sjudande vattenbad. Doppa tryffelkulorna i chokladen. Man kan eventuellt rulla kulorna i händerna. Lägg tillbaka dem på plåten och låt stelna. Förvara i kylskåpet.

Svar på tråden JULGODIS!